Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla wall connector og e-Golf lading

Startet av omregna, fredag 04. august 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

omregna

Er det mulig å montere Tesla sin wall connector hjemme for å lade e-golf (siste versjon-300km)?

Og i så fall skal/bør en koble den til en 1-faset eller 3-faset kurs? fordeler/ulemper? Hva takler e-golfen?

Ønsker selvsagt å få ladet med 32Amp/7,2 kW og ikke kun 16Amp/3,6 kW. Fint om noen som vet/har erfaring kan dele.

Jeg skal kun lade e-golfen.

jkirkebo

#1
Sitat fra: omregna på fredag 04. august 2017, klokken 21:54
Er det mulig å montere Tesla sin wall connector hjemme for å lade e-golf (siste versjon-300km)?

Og i så fall skal/bør en koble den til en 1-faset eller 3-faset kurs? fordeler/ulemper? Hva takler e-golfen?

Ønsker selvsagt å få ladet med 32Amp/7,2 kW og ikke kun 16Amp/3,6 kW. Fint om noen som vet/har erfaring kan dele.

Jeg skal kun lade e-golfen.

Den bør kobles til 3-fase kurs. Wall Connector er dog kun brukbar om du har en 3x32A kurs. På f.eks en 3x20A kurs må ladestasjonen begrenses til 11A siden VW tabbe seg ut mhp. dette på 230V IT (de regulerer etter minst belastede leder og ikke den mest belastede). Så på en mindre kurs enn 3x32A må du bruke en ladestasjon som kan stilles inn på 9A (ved 3x16A kurs), 11A (ved 3x20A kurs) eller 14A (ved 3x25A kurs). Det går ikke med Wall Connector, den har kun noen få trinn på justeringen.

Det går fint med 3x32A kurs siden kursen da kan levere 18A per fase og eGolf uansett makser ut på 16A.

Wall Connector selgers kun til Tesla-eiere og har ikke innebygget B-vern. Dette må da plasseres i sikringsskapet, noe som opptar 4 modulers ekstra plass og fort koster 3-4000,- kun for vernet om elektriker leverer dette. Det kan derfor bli billigere totalt sett med en ladestasjon med integrert B-vern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

omregna

Om jeg forstår deg rett så må det da kobles med 3x32 amp og da vil e-golfen lade med 32 amp/7,2 kw - er det rett oppfattet?

Tesla lader selges forøvrig til alle fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet de.

jkirkebo

Sitat fra: omregna på søndag 06. august 2017, klokken 20:30
Om jeg forstår deg rett så må det da kobles med 3x32 amp og da vil e-golfen lade med 32 amp/7,2 kw - er det rett oppfattet?

Tesla lader selges forøvrig til alle fikk jeg beskjed om da jeg kontaktet de.

Strengt tatt lader den med 2x16A og ikke 1x32A, men effekten blir den samme ja (7,4kW).

Ok, vet at folk med MB har prøvd å kjøpe Tesla UMC uten hell, antok det var samme opplegget med Wall Connector.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Soala

Bumper denne.

Har en Golf 2014 som jeg ser etter ladeløsning på, og Tesla Wall connector virker i utgangspunktet som en rimelig løsning, men det ser jo ut som det er noen skjær i sjøen. Jeg har 4x2,5 kabel lagt under gårdsplassen til carport, og ifølge elektriker kan jeg da ha enten 1-fas eller 3-fas 16 A opplegg på denne. Forstår jeg det slik at Tesla Wall Connector ikke er en brukbar løsning for meg?

turfsurf

eGolf kan vel lade med 1x16A på TWC. Ikke bedre eller værre enn noe annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA