Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KJøpe elsykkel. Hvilken

Startet av DagArne, torsdag 03. august 2017, klokken 20:01

« forrige - neste »

DagArne

Hei.
Vurderer å kjøpe meg el-sykkel, men klarer ikke bestemme meg. Ser dette ut som en grei sykkel til denne prisen?
Har sett på Biltema og Clahs Ohlsson sine, men de ser ut til å være dårligere ifht prisen.
https://xxl.no/velocity-by-white-energy-flash-uni-17-white-one-size/p/1132491_1_size_1
VeloCity by White. Energy Flash Uni 17 White One Size

Burde jeg gå opp et par hakk i pris? skal bruke den til å pendle 5 km tur/retur til jobb. Her i Oslo blir den bare stjelt så usikker på om jeg tør å bruke mye penger på en sykkel.

HCO

Vi har kjøpt den nye til Biltema, City Sport 28" (fås med 3 gir til 7.000,- og 8 gir til 9.000,-). Tanken var at kona skulle teste elsykkel-konseptet før vi eventuelt legger mer penger i en dyrere modell senere. Men nå er vi så fornøyd med Biltema-sykkelen at vi ikke ser noe umiddelbart behov for å oppgradere. Rekkevidden er også grei, vi har ikke forsøkt å kjøre den tom men det ser ut til at 50 km er realistisk på noenlunde flate veier.

Motorens kraft og karakteristikk kan selvsagt ikke sammenlignes med sykler som koster 4-5 ganger så mye, men etter litt tilvenning fungerer det veldig bra. Motoren er mer "på-av" sammenlignet med dyrere krankmotorer, og krever ikke at du legger kraft i pedalene. Du kan altså bare la bena gå rundt, og motoren vil gi deg grei fart (iallefall på flatmark).

Sykkelen ser litt "sedat" ut som standard, men det hjalp veldig både på utseende og sittestilling når jeg byttet til flatt styre. Rammen finnes bare i en størrelse, men er man innenfor 160-190cm fungerer det greit med tilpasning av sete og styre.

En sykkel i 30.000 kronersklassen med Shimano- eller Yamaha-motor er naturligvis bedre på alle måter, men jeg mener at denne Biltema-sykkelen gir mye valuta for pengene til enklere bruk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

DagArne

Takk for svar.
Rekkevidden til og fra jobb for meg blir 13 km og er ganske flatt vei så da vil alle el-sykler fungere tro?
Tror jeg bestiller sykkelen fra XXL, synes den ser bedre ut.

tonykohn

Sykkelen fra xxl ser veldig fin ut. Det største minuset ved den er vel den lave batterikapasiteten, men til ditt bruk holder det jo. Du skal riktignok ikke ikke se bort fra at det er mulig du synes det blir så gøy å elsykle at du kommer til å ønske deg større batteri ganske snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA