Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chevy Bolt

Startet av Rainer Becker, torsdag 03. august 2017, klokken 19:19

« forrige - neste »

zbk

Hurtiglader passer ikke her og må evt byttes i alle fall kontakt på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Er det ikke nye regler nå om at bilen må ha vært registrert i 6 mnd?

Trekkoppbil

#3
Hvis du betaler mer enn $7500USD i føderal skatt, så kan du få 7500 i skattelette:
Sitat fra: http://www.evergreenchevrolet.com/search/new/tp/s:pr1/?md=4613-bolt_ev
MSRP
    $38,245
Dealer Discount
    - $3,845
Federal Tax Credit
    - $7,500
Evergreen Price
    $26,900
På mange av bilene på Cargurus.com er det oppgitt Avg Price Paid $36 000.
Sitat fra: Bilforskriften_§10a
Det må også framlegges registreringsdokumenter som viser at bilen har vært registrert i minimum 6 måneder i annet land enn Norge på tidspunktet for eksport for at godkjenning etter denne bestemmelse skal kunne finne sted.
Det gjelder å passe på at man får med nødvendig ekstrautstyr som DC-inngang og setevarmere: http://www.chevrolet.com/byo-vc/client/en/US/chevrolet/bolt-ev/2017/bolt-ev/features/trims/?styleOne=388584&styleTwo=388585

Tom E.

Rundt juletider her hjemme i Norge så vil noen starte å masseimportere disse til Norge for å dekke etterspørselen. Man skal ikke se vekk ifra at det i 2018 vil bli registrert langt flere Bolt enn Ampera E her hjemme. Vi får jo verken en TM 3 eller en Leaf med lang rekkevidde før juletider 2018.

Min spådom!

Trond.m

Tror ikke din spådom vil slå til. Bergheim kom jo til at det ikke var lønnsomt, og jeg ser ingen grunn til at det blir mer lønnsomt jo nærmere man kommer konkurrerende modeller fra Nissan, Huyndai, Kia osv.

Trekkoppbil

#6
Det kan være dyrt og risikabelt å ta inn en sånn bil til videresalg, mens det kan være mye rimeligere og mindre risikabelt å importere en bil til eget bruk.
Det kan være summen av mange småting som blir dyrt.

Noen anslag for å gjette litt:
Frakt California-Drammen 2500USD.
Kostnader i Drammen. Havnekostnader, fortolling, enkeltgodkjenning, visning, prøveskilt, vrakpant: 5000kr
Bytte til europeisk ladekontakt: 10 000kr, vill gjetning.
(Jeg har hørt at CCS-adapter for USA-Golf koster 10 000kr)
EVSE for type 2: 4000kr
Vinterhjul: 15 000kr iflg Megahjul for 17" felg, Hakka R2, TPMS, frakt.
Andre småting som refleksvester, trekant, kjettinger, usb-strøm, skiltholdere: 1000kr

Risikofaktoroer:
Risiko ved mottak. Tranposrtskader. På andre biler kan det være resevenøkkel eller SD-kort etc som mangler.  5000kr.
Det kan komme tilbakekallinger som man vil fikse.
Prisene i Norge kan falle i løpet av de 2-3 månedene man bruker på å få bilen hit, og få den godkjennt. Det kan være 1-2 mnd ventetid på å få bilen vist i Drammen.

Tilpassinger ellers:
Nettbrett med internetradio og navigasjon: 2000kr
Jeg har ikke oversikt over hva man bør gjøre. Hvis man vil ha gult blinklys bak, kan det koste tusenvis av kroner på andre biler, om man skal bytte baklykter og de kan være vanskelige å finne, og blinkersplitter koster lapper, og det kan være svært mye plunder med ombygging av lys.

Hvis foretninger skal ta inn bilen for videresalg, så kommer i tillegg salgskostnader og mange arbeidstimer for å bestille, hente, vise, rengjøre og klargjøre bilen etc. Og man tar på seg reklamasjonsansvar og gjerne garantier. Jeg tviler på at det blir noen fortjeneste om man selger for 100 000kr mer enn innkjøpspris i USA.

Hvor mye vil man betale for en Bolt?

Tom E.

Sitat fra: TM på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:45
Tror ikke din spådom vil slå til. Bergheim kom jo til at det ikke var lønnsomt, og jeg ser ingen grunn til at det blir mer lønnsomt jo nærmere man kommer konkurrerende modeller fra Nissan, Huyndai, Kia osv.
Med de lave bruktbilprisene på elbiler i USA er jeg uenig i din konklusjon og står fortsatt på min. Jeg beklager........

Tom E.

Nybil import er ikke lønnsomt i dag, men når store mengder av dem er mer enn 6 måneder gamle og bruktprisen er søppel i USA så er jeg sikker på at en driftig kar eller to kommer på banen. Å bytte ladepluggen er jo en bagatell.

Trond.m

Tiden vil vise hvem som får rett. Hvis dollaren faller som en stein er det ikke helt usannsynlig at du vinner ;)

Trekkoppbil

Hvor kurrant vil en Bolt være på det norske markedet og hvor mye bør den tilpasses?
Vil du være fornøyd med rødt blinklys bak?
Hva vil man savne med en Bolt? Dab, datakommunikasjon, europeiske kart?

Trond.m

Det man vil savne mest er nok fabrikk-garanti  ;)

Trekkoppbil

Åssen er risikoen med bilene? Er det mange barnesjukdommer og reklamasjonssaker?

Trond.m

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. august 2017, klokken 21:04
Åssen er risikoen med bilene? Er det mange barnesjukdommer og reklamasjonssaker?
Jeg tror nok det vil være en del flere feil på en helt ny bilmodell, enn eksempelvis på en facelift e-Golf. Men uansett så kan feilene på en elbil koste mer enn man forventer. Kjenner en med en i3 som hadde en feil som ingen klarte å finne ut av. Det endte med at 2 fra fabrikken var i Norge i en uke for å løse problemet. Og en med en Ioniq måtte bytte mye av elektronikken og reparasjonen kostet ca 100.000. Men det ble naturligvis dekket av garantien. Å ha en elbil uten garanti vil jeg karakterisere som et sjansespill, hvor muligheten til tap er stor.

Counterpointer

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. august 2017, klokken 20:50
Hvor kurrant vil en Bolt være på det norske markedet og hvor mye bør den tilpasses?
Vil du være fornøyd med rødt blinklys bak?
Hva vil man savne med en Bolt? Dab, datakommunikasjon, europeiske kart?
He He

Kart har ikke hverken Bolt eller Ampera-E så det går nok fint

Navi er via mobil (Apple CarPlay eller Android auto)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA