Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterforberedelser

Startet av bobakka, onsdag 10. august 2011, klokken 20:59

« forrige - neste »

bobakka

Nå føles det som om vinteren snart kommer så jeg har begynt å tenke vinterforberedelser.
Har ennå ikke kjøpt vinterdekk og tenkte å sjekke opp det utover. Noen som har gode erfaringer med leverandører?
Jeg har også hund i bilen om vinteren og trenger tips for hvordan holde bilen varm. Mulig at jeg bare skal installere en varmeovn, men da trenger jeg å bruke 2 strømuttak når jeg lader - og det er ikke praktisk. En annen løsning er å bruke et varmeteppe som går på12V, men da kan jeg riskere å tappe 12V batteriet og ikke få starte. En tredje løsning er å installere dieselvarmer, men vet ikke om det finnes noen tilgjengelige ennå. En fjerde mulighet er å bruke en kombinasjon av 12V varmeteppe, 12V lader og en 10A hovedlader for å kunne bruke en 16A stikk. Noen som har tilsvarende utfordringer og gjort seg noen tanker?
Det beste hadde vært å hatt Leaf løsningen hvor bilen kan varmes samtidig med at den lader - med samme ledning, men den er ikke tilgjengelig etter det jeg forstår.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Rio

Sitat fra: bobakka på onsdag 10. august 2011, klokken 20:59
Nå føles det som om vinteren snart kommer så jeg har begynt å tenke vinterforberedelser.
Har ennå ikke kjøpt vinterdekk og tenkte å sjekke opp det utover. Noen som har gode erfaringer med leverandører?
Jeg har også hund i bilen om vinteren og trenger tips for hvordan holde bilen varm. Mulig at jeg bare skal installere en varmeovn, men da trenger jeg å bruke 2 strømuttak når jeg lader - og det er ikke praktisk. En annen løsning er å bruke et varmeteppe som går på12V, men da kan jeg riskere å tappe 12V batteriet og ikke få starte. En tredje løsning er å installere dieselvarmer, men vet ikke om det finnes noen tilgjengelige ennå. En fjerde mulighet er å bruke en kombinasjon av 12V varmeteppe, 12V lader og en 10A hovedlader for å kunne bruke en 16A stikk. Noen som har tilsvarende utfordringer og gjort seg noen tanker?
Det beste hadde vært å hatt Leaf løsningen hvor bilen kan varmes samtidig med at den lader - med samme ledning, men den er ikke tilgjengelig etter det jeg forstår.

Jeg forstår ikke helt når du trenger varme i bilen (bare når den står tilkoblet?), men hvis det holder med et vanlig varmeteppe så bruker de så lite strøm at det knapt merkes sammenlignet med laderen. Et alternativ er en liten "varmepute" / fotvarmer, som er en litt mer robust versjon av et varmeteppe, men ca 40 x 60 cm stort. Bruker også knapt strøm på 230V.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Focus

Du kan jo forsøke min løsning    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.0.html
Har testa det helt ut nå og det fungerer helt utmerket.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bobakka

Hei

Jeg postet noen spørsmål på siden din om dieselvarmeren da det er noen ting der som ikke er åpenbart for meg..

Jeg er forsåvidt enig i at et 230V varmeteppe bare tar noen få watt, men er litt skeptisk til å ha 230 V i bilen når hunden er der fordi den kan bite over noen ledninger og få elektrosjokk. For å unngå to ledninger må jeg da ha et stikk med dobbelt uttak og litt uryddig ledningsføring.

Jeg ser det nok som en fordel å bruke 12V'en, men også usikker hvor jeg henter 12V når bilen er avslått. Kan jo hente direkte bra batteriet, men må da dra en egen ledning til varmeteppet. Jeg vurderer også muligheten for å ha et eget 12V batteri slik at ikke hovedbatteriet går tomt og jeg ikke får "startet".
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA