Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger hastighet på Model 3

Startet av Counterpointer, torsdag 03. august 2017, klokken 06:58

« forrige - neste »

Counterpointer

Har nå lest så mye info om Model 3 at det er vanskelig å huske hvor ting står....

Mener jeg leste at supercharger hastighet var 130 miles på standard og 170 på longrange. Dette er i så fall mye saktere enn S/X.

Noen som har riktig og troverdig info, da min hukommelse ikke er på langt nær 100%

GOS

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. august 2017, klokken 06:58
Har nå lest så mye info om Model 3 at det er vanskelig å huske hvor ting står....

Mener jeg leste at supercharger hastighet var 130 miles på standard og 170 på longrange. Dette er i så fall mye saktere enn S/X.

Noen som har riktig og troverdig info, da min hukommelse ikke er på langt nær 100%

Disse tallene er de offisielle tallene som du finner på Tesla's sider. Men hvor får du det fra at dette er tregere enn tilsvarende størrelse S/X batteri. Min S85 lader maks 155 miles (250 tkm) på 30 minutt og tror ikke de nye 75 batteriene på S eller X har ett område hvor du får mer enn 170 miles (272 tkm) inn på 30 minutt!?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: GOS på torsdag 03. august 2017, klokken 07:45
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. august 2017, klokken 06:58
Har nå lest så mye info om Model 3 at det er vanskelig å huske hvor ting står....

Mener jeg leste at supercharger hastighet var 130 miles på standard og 170 på longrange. Dette er i så fall mye saktere enn S/X.

Noen som har riktig og troverdig info, da min hukommelse ikke er på langt nær 100%

Disse tallene er de offisielle tallene som du finner på Tesla's sider. Men hvor får du det fra at dette er tregere enn tilsvarende størrelse S/X batteri. Min S85 lader maks 155 miles (250 tkm) på 30 minutt og tror ikke de nye 75 batteriene på S eller X har ett område hvor du får mer enn 170 miles (272 tkm) inn på 30 minutt!?
130 er vel saktere enn 155? Du kan jo godt si at 4 mil mindre pr halvtime ikke er så mye, men jeg får mark av å sitte å vente på lading uansett, så jo fortere jo bedre

OW

Elon sa i gårsdagens Q2 Financial Result Q&A at Model 3 kommer til å ha omtrent samme ladehastighet som dagens premium Model S. Sannsynligvis mener han da at Long Range versjonen kommer til å lade med omtrent samme hastighet som 100D. Det finnes en mulighet for at han mener ladehastighet som i reiselengde i stedet for kW. Med andre ord så vil effektiviteten til en mindre bil bety lengre å kjøre pr. kWh, om igjen betyr at man ikke trenger å vente så lenge på lading.

Etterhvert som infrastruktur bygges ut så vil man ikke tenke på lading. Ja, man må ha en liten pause innimellom, men det er etter såpass mange timer i bilen (om man starter med fullt batteri) at det har alle veldig godt av. Hvis man da har relativt kort vei til neste superlader kan man redusere tiden på stoppene ved å passe på at man lader et batteri som har lav % (20%-70%) i stedet for å lade fra 50-100% som tar tid.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

GOS

[quote author=knut.aulie
130 er vel saktere enn 155? Du kan jo godt si at 4 mil mindre pr halvtime ikke er så mye, men jeg får mark av å sitte å vente på lading uansett, så jo fortere jo bedre
[/quote]

Som sagt så må du sammenligne samme batterisrørrelser. De 130 er for det minste batteriet som antageøig er 50-55 kwh. Ingen S eller X å sammenligne med da.

Så tilsvarende batterisrørrelser så lader nok 3 fortere enn S og X.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Geir68

Hva med det bildet av skjermen til en model 3 som ble tatt mens den sto å ladet. Hvilken ladehastighet viste det?

steam

Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Geir68

169mi/hr altså. (290 km/t)
Det ser det ut som at den oppgitte ladehastigheten er maksimal hastighet som kan oppnås under idiell SOC (20-50% ?) og korrekt temp på pakken.
Mange har hypet de nye 2170 cellene, men glemmer at disse har mindre overflateareal i forhold til massen, og kanskje krever at man lader noe mer forsiktig enn 18650.

Knut Røe

Det var vel sagt at 2170 er mest for økonomiske hensyn.
Med mindre antall celler vil hver celle måtte levere høyere strøm ved belastning og ta imot større ladestrøm mot om det var flere celler. Større belastning på hver celle etter mitt syn.

ladov

Det er mange hensyn å ta når man produserer batterier men jeg tipper pris og produksjonsvolum står høyt på lista for TM3..

Hva ladehastighet angår så er det påfallende at TM3 lader færre kilometer på 30min enn S/X. Det forteller veldig tydelig at Tesla ikke vil at de dyrere modellene skal bli utkonkurrert på ladehastighet. Den *kan* hende cellene er designet for å ikke tåle mer men det virker enklere å begrense det i software, om det eventuelt kan heves siden avhenger at resten av bilen er designet for å tåle mer..

Lekte litt med de tallene som er tilgjengelig, ladeeffekten står på siste linje. Batteristørrelsen er spekulativ men stemmer greit med energibruken som har blitt antydet.

52 / 73 / kWh - størrelse på batteriet
220 / 310 / miles - rekkevidde
352 / 496 / km
0,15 / 0,15 / kWh/km - energibruk per km

130 / 170 / miles/30min - ladehastighet
208 / 272 / km/30min
31,2 / 40,8 kWh/30min - energi inn på 30min
60% / 55% SoC/30min - økning i SoC på 30min
62 / 81 / kW - gjennomsnittlig ladeeffekt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

Sitat fra: ladov på torsdag 03. august 2017, klokken 22:41
Det er mange hensyn å ta når man produserer batterier men jeg tipper pris og produksjonsvolum står høyt på lista for TM3..

Hva ladehastighet angår så er det påfallende at TM3 lader færre kilometer på 30min enn S/X. Det forteller veldig tydelig at Tesla ikke vil at de dyrere modellene skal bli utkonkurrert på ladehastighet. Den *kan* hende cellene er designet for å ikke tåle mer men det virker enklere å begrense det i software, om det eventuelt kan heves siden avhenger at resten av bilen er designet for å tåle mer..

Lekte litt med de tallene som er tilgjengelig, ladeeffekten står på siste linje. Batteristørrelsen er spekulativ men stemmer greit med energibruken som har blitt antydet.

52 / 73 / kWh - størrelse på batteriet
220 / 310 / miles - rekkevidde
352 / 496 / km
0,15 / 0,15 / kWh/km - energibruk per km

130 / 170 / miles/30min - ladehastighet
208 / 272 / km/30min
31,2 / 40,8 kWh/30min - energi inn på 30min
60% / 55% SoC/30min - økning i SoC på 30min
62 / 81 / kW - gjennomsnittlig ladeeffekt.

Har ikke hørt/sett så mye Model S eller X med rundt 75kwh batteri har høyere snitt ladehastighet enn 81 fra la oss si ca 10% til 65 %. Men for å lade en S X med + 272 tkm så må en vel lade ca 70% og 80%, altså opp til 80 og 90% for å kjøre like langt. Da er det vel ikke mye tvil om hvem som bruker minst tid på ladestasjonen!? Samme blir det med kortere lade-distanser også.

Jeg tror ikke de har batterier i 3 som lader tregere enn S/X batteriene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

En TM3 long range vil være litt bedre på rekkevidde og ladehastighet enn en S75 men hvor lenge tror du 75kWh vil være det minste batteriet på S/X? Det har dukket opp noen nyproduserte 85kWh batterier i '75' biler. Jeg *tror* 75 blir erstattet av 85 som minste batteri på S/X om ikke så lenge..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

DrNox

Ang ladehastighet, så må man ta i betraktning..
Her hopper jeg inn i en god, koselig youtubesamtale ; https://youtu.be/j243Kp0YMkM?t=9m59s

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA