Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakhjulsdrift, redd for å skli

Startet av Vesel, tirsdag 01. august 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

geear

Agmuns, blir et kjøretøy overstyrt av at du drar i håndbrekket? Rent teknisk akkurat det øyeblikket, men ikke av karakteristikk. En standard BMW er som jeg skrev heller ikke overstyrt fra fabrikk, men mindre understyrt enn fremhjulsdrevne biler - og overstyrer med gasspådrag i stedet for motsatt. Du får forklare påstanden din om vranglære.

Det finnes andre enn Ford som lager effektive gnagere, men det betyr ikke at jeg som liker bakhjulstrekk liker de. Det betyr heller ikke at de ikke river i rattet etter styreretning. Og ikke betyr det at de klarer å få masse effekt i bakken uten å bli ukomfortable eller settes opp spesielt. Prøv å sett 400hk elmotor på forhjulene og se hva som skjer. e-Golf har problem med å gå 115hk elmotor ned i bakken! Vi har ni pigger igjen i det høyre forhjulet på vår. Det er enkelt og greit et valg som kun gjøres av praktiske og økonomiske årsaker. Utfordrer deg til å motbevise det!

Det samme gjelder BMW sitt valg om å gå inn i FWD-verden.

Cao_de_Aqua

Kjørte Alvdal-Elverum i min Modell S RWD (ca. 180 km) for 2 år siden i et helvete av snøvær tok 3 timer på ubrøytet vei med kram 30 cm nysnø. Måtte kjøre under 50 km/t, har luftfjæring, ellers ville bilen fungere som snøplog. Gikk uten problemer. Har ikke hatt problemer på vinterføre så langt, du skal lete lenge etter en RWD som takler vinterføre bedre enn Tesla.
VW ID3 gått 4300 km (best EV so far)
C-zero nr1 gått 25'km (vraket)
C-zero nr2 gått 75' km (vraket)
TMS 85, sølv, finalized 31.07.13 VIN 23812 (Still going strong 130'km)
08.11.13 Production complete
17.12.13 Tesla S EL 309XX levert kl.17:00
Model 3 Reservert 31.03.16

Brede

Har kjørt fire vintre uten noen større problemer, tractionkontrollen er helt fantastisk og bedre enn noe annet jeg har prøvd. Regenerering er også langt mindre problematisk på glatta enn fryktet.

Men på ubrøytet sørpete vei så har jeg tre ganger opplevd at fremhjulene begynner å flyte, merker det ikke før fronten på bilen plutselig vil skifte retning. Retter seg opp igjen når en raskt slipper gassen, men skummelt likevel..
Samboeren opplevde det også og er blitt litt redd for å kjøre bilen på vinterføre.

Har aldri opplevd dette problemet på noen annen bil jeg har kjørt og skjønner ikke helt hvorfor det skjer med denne.

Agmuns

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:53
Agmuns, blir et kjøretøy overstyrt av at du drar i håndbrekket? Rent teknisk akkurat det øyeblikket, men ikke av karakteristikk. En standard BMW er som jeg skrev heller ikke overstyrt fra fabrikk, men mindre understyrt enn fremhjulsdrevne biler - og overstyrer med gasspådrag i stedet for motsatt. Du får forklare påstanden din om vranglære.

Det finnes andre enn Ford som lager effektive gnagere, men det betyr ikke at jeg som liker bakhjulstrekk liker de. Det betyr heller ikke at de ikke river i rattet etter styreretning. Og ikke betyr det at de klarer å få masse effekt i bakken uten å bli ukomfortable eller settes opp spesielt. Prøv å sett 400hk elmotor på forhjulene og se hva som skjer. e-Golf har problem med å gå 115hk elmotor ned i bakken! Vi har ni pigger igjen i det høyre forhjulet på vår. Det er enkelt og greit et valg som kun gjøres av praktiske og økonomiske årsaker. Utfordrer deg til å motbevise det!

Det samme gjelder BMW sitt valg om å gå inn i FWD-verden.
Det er vranglære fordi du får det til å se ut som fakta at bakhjulsdrevne biler automatisk overstyrer og forhjulsdrevne biler automatisk understyrer (uten noe i mellom). Det er langt i fra sannheten, for det bestemmes ikke av drivhjulene alene.

Jeg vet ikke hvorfor du drar håndbrekket inn i diskusjonen så det må du nesten svare på selv, men en BMW understyrer ikke mindre enn forhjulsdrevne biler bare pga at BMWen har bakhjulsdrift. BMW er gode på oppsett og overstyringen (en bevisst sladd vel å merke) kommer av at man kontrollert mister kontrollen på bilen. Jeg respekterer at du er veldig stolt av BMWen din og egne kjøreferdigheter, men med all respekt: hvilke hjul som dytter/drar en bil har lite å si for om en bil har tendens til å understyre, være nøytral eller overstyre. Det kommer helt an på oppsettet fra fabrikken og hvor tyngdepunktet i bilen er. En BMW med bakhjulsdrift vil understyre like mye som en BMW med forhjulsdrift hvis du kommer for fort inn i en sving.

Det du snakker om er når man først gir "full gass" uten elektroniske hjelpemidler og enten har mistet kontrollen på bilen eller ønsker å fremprovosere enten under- eller overstyring. Først da er det delvis sant at en forhjulsdrevet bil understyrer og en bakhjulsdrevet bil overstyrer. Dekket ditt kan nemlig tre ting. Svinge, redusere eller øke hastigheten og det kan ikke gi 100% på alle tre egenskapene samtidig. Bremser du når du svinger, så "stjeler" deselerasjonen grep fra svingegenskapene. Det er derfor noe av det første man lærer når man kjører på bane at man skal avslutte bremsingen før man starter å svinge og trille gjennom apex (før noen andre banesjåfører skyter meg: erfarne sjåfører kan selvsagt justere brems ved inngang og gass ved utgang - men prinsippet for nybegynnere er å trille). Når en bil understyrer rett frem fordi du kom alt for fort inn i en sving, så har du mistet grepet på forhjulene og hvis du gir gass da så vil bilen fortsette å gå rett frem - uavhengig av om du har bahjulstrekk eller ei. Det er fordi dekkene ikke lenger har grep for å svinge og da kan man heller ikke endre rotasjonen til bilen. For at du skal kunne overstyre må du ha noe grep på forhjulene for å enten kunne svinge for mye, gi gass med en bahjulsdrevet bil, eller slippe gassen på en forhjulsdrevet bil for å raskt endre tyngdepunktet og rotasjonen. Fysikkens lover endres derimot ikke av hvilke hjul som er koblet til girkassen.

Det er derfor man understyrer når man svinger og gir "full gass" med en forhjulsdrevet bil, fordi forhjulene ikke lenger har grep til å både svinge og akselerere. Det er også derfor man kan overstyre når man gir "full gass" med en bakhjulsdrevet bil, fordi forhjulene ikke også skal akselerere, men kan "konsentrere" seg om kun å svinge. Jeg skriver kan overstyre, fordi det ikke alltid er sannheten. Igjen - det kommer an på oppsettet av bilen, hastigheten (veigrep) og tyngdepunktet.

For å ta kanskje det villeste og raskeste vi har på planeten, Formel 1-bilen. Det er ingen biler som kan kjøre like fort rundt en bane som dem. De har i år nesten 1000 hk og bakhjulsdrift uten noen form for hjelpeelektronikk. Til og med de bilene kan settes opp til å understyre fordi enkelte av sjåførene liker det best.

At en eGolf sliter med å få 115 ponnier ned i bakken sier en del om hvor dårlig satt opp akkurat den bilen er (dersom det er sant). VW kan heldigvis lage gode forhjulsdrevne biler hvis de vil (om enn ikke like gode som Ford). Om det i det hele tatt finnes gateregistrerte biler (ikke racerbiler) med 400 forhjulshester vet jeg ikke, men Ford laget jo en RS500 med 350 forhjulshester for mange år siden. Momentstyring har den, men det er langt ifra et problem slik det var i "gamle dager" som du beskriver (at det drar til siden når man gir gass osv).

geear

Sitat fra: Brede på tirsdag 01. august 2017, klokken 23:01
Har kjørt fire vintre uten noen større problemer, tractionkontrollen er helt fantastisk og bedre enn noe annet jeg har prøvd. Regenerering er også langt mindre problematisk på glatta enn fryktet.

Men på ubrøytet sørpete vei så har jeg tre ganger opplevd at fremhjulene begynner å flyte, merker det ikke før fronten på bilen plutselig vil skifte retning. Retter seg opp igjen når en raskt slipper gassen, men skummelt likevel..
Samboeren opplevde det også og er blitt litt redd for å kjøre bilen på vinterføre.

Har aldri opplevd dette problemet på noen annen bil jeg har kjørt og skjønner ikke helt hvorfor det skjer med denne.
Dekkdimensjon? Er dere vant med RWD fra andre biler før?

Brede

Standard dekkdimensjon, Hakka 8.

Forholdsvis lite erfaring med RWD ja, mest 4WD og FWD har vært her i huset.
Den sørpekjøringa er egentlig det eneste jeg har å utsette på kjøreegenskapene til bilen.

Orbit

Sitat fra: gr på onsdag 02. august 2017, klokken 08:51
Er dere vant med RWD fra andre biler før?

Kjører RWD el- og bensinbil (men nå med fordeling 99.9% - 0.1% i antall kilometer). Bensinbilen er mye eldre, men har stabilitetssystemer (riktignok ikke helt up-to-date). På bensinbilen kan bakenden bli litt overraskende livlig dersom automatkassen finner på å gire ned i en sving (men bare på veldig glatt føre). På elbilen er det jo ikke noe gir, og dermed heller ingen brå endringer i kraftpådrag. Det er mulig å provosere frem en liten elbilsladd ved å kombinere kjøring i sving med bra gasspådrag, og samtidig skifte kjøreprogram eco->performance; da dette gir samme brå økning i moment på bakhjul som ved nedgiring.

Så lenge en ikke bevisst gjør slike provokasjoner, er elbilen dønn stabil og porsjonerer ut kreftene veldig bra. Har kjørt hårnålssvinger på isete vinterføre med piggfrie dekk, og det er bare å gi full pinne ut av hver sving. Akselerasjoen blir det føret tillater. Jeg har ikke prøvd dette med Tesla, men som flere andre har nevnt på tråden er det gode erfaringer der også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Apfelsaft

Dekk, dekk, dekk... Skaff deg Nokian vinterdekk om vinteren. Ha gode sommerdekk som takler regn og skiftende vær. Nokian har gode dekk for milde vintere, men som også takler kalde dager med glatte veier. Rett gummi til rett temperatur er viktig!

Stabilitetssystemene er der slik at du slipper å bekymre deg. Du spinner ikke om du ikke gjør brå manøvreringer og/eller spenner pedalen i bunn. Brå oppbremsing og brå svinging er heller ikke optimalt (avhengig av situasjon).

Det er fysikk, for brå handlinger, jo mer krefter er i sving. Gradvis overgang er tryggere. Det har alt med hvordan du kjører.

Igjen, stabilitetssystemer og gode dekk. På rett strekke skal det mye til å sladde. Det er helst ved svinging etc. Tenk sentrifugalkraft.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

S4e

Sitat fra: S4e på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:42
Hvordan er Tesla oppover bakker på glatt føre med bakhjulsdrift og ganske lik vektfordeling i forhold til forhjulsdrift med motorvekt over hjulene?

De fleste svar her er om kjøreegenskaper ved aktiv kjøring. Men hvordan er Tesla RWD for å komme seg opp de bratte bakkene ved glatte krevende forhold?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pwb


Balrog

Tesla Model S med Pirelli "vinterdekk": ELENDIG veigrep på alt annet enn bar asfalt.
Tesla Model S med Nokia nordiske vinterdekk: Har knapt tenkt på at 4WD er noe savn.
(Kjørte tidligere A8 med quattro som muligens var det beste 4wd systemet på markedet)

Nå er 4wd såpass rimelig på Tesla at jeg ville lagt det til uansett, og det gir jo mer skyv med 2 motorer. Og skyv kan vi like...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

Sitat fra: Brede på tirsdag 01. august 2017, klokken 23:01
Har aldri opplevd dette problemet på noen annen bil jeg har kjørt og skjønner ikke helt hvorfor det skjer med denne.
Du har en "gammel" rwd? Da har den litt mer enn halve vekten over bakhjulene. Når vi i tillegg vet at forhjulene "brøyter" vei for bakhjulene ligger nok svaret der tipper jeg. Skal nok mer til å få flyt på forhjulene først med en bil som har icemotor foran.

Vesel

#27
Sitat fra: Apfelsaft på onsdag 02. august 2017, klokken 23:44
Dekk, dekk, dekk... Skaff deg Nokian vinterdekk om vinteren. Ha gode sommerdekk som takler regn og skiftende vær. Nokian har gode dekk for milde vintere, men som også takler kalde dager med glatte veier. Rett gummi til rett temperatur er viktig!

Stabilitetssystemene er der slik at du slipper å bekymre deg. Du spinner ikke om du ikke gjør brå manøvreringer og/eller spenner pedalen i bunn. Brå oppbremsing og brå svinging er heller ikke optimalt (avhengig av situasjon).

Det er fysikk, for brå handlinger, jo mer krefter er i sving. Gradvis overgang er tryggere. Det har alt med hvordan du kjører.

Igjen, stabilitetssystemer og gode dekk. På rett strekke skal det mye til å sladde. Det er helst ved svinging etc. Tenk sentrifugalkraft.
Jeg har vinterdekk av ypperste sort, et sett med to år gamle Nokian Hakkapeliitta 8, til bilen med forhjulsdrift jeg har i dag. Likevel spinner hjulene rett som det er når jeg skal akselerere når det er fuktig ute. Dette er på en liten kombi med i utgangspunktet bare 98 hk. (I praksis er motoren enda svakere, for det er noe som må være galt. Det går nemlig i bare 30-40 km/t opp de undersjøiske tunnelene her i Ålesund.)

Gode vinterdekk er selvsagt et must i Norge, men lurer på om det er best å bare kjøpe TM3-en med firehjulsdrift for å få best mulig framkommelighet og akselerasjonen jeg "har betalt for" på vinteren.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

daktari

De elektriske bilene har en helt annen, mer effektiv og justerbar antispinn enn forbrenningsmotor. Grep vil ikke bli noe stort problem på bakhjulsdrift.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA