Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerfeste ?

Startet av TrondT, mandag 31. juli 2017, klokken 22:55

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: skulleVøri på torsdag 21. september 2017, klokken 00:38
Hyundai Ioniq EV skal komme i en versjon som har mulighet for hengerfeste rundt sommeren 2018, i følge en Huyndai-selger da jeg lurte på om jeg kunne hekte sykkelstativ på en elbil. Man må da bestille bilen med hengerfeste, siden versjonen med hengerfeste lages med en forsterket ramme fra fabrikken. Vet ikke hva hengervekten blir.

Jeg tror (min gjetning) at Kia Niro EV, ventet mot slutten av 2018, har gode sjanser for å få hengerfeste som en opsjon, siden både hybrid- og PHEV-versjonene har det. (Hengervekt m/brems 1300kg for Niro hybrid, så vidt jeg husker.)
Lov å håpe, men det har f.eks. Golf også, og e-Golf har samme chassis, samme festepunkter og så videre, men e-Golf er rundt 1% av Golf-produksjonen og det kan virke som om VW rett og slett bare ikke har "giddet" å gi den hengerkapasitet.

PionerThink

Hvis hengerfestet bare er for å feste på et sykkelstativ så ville ikke jeg ha brydd meg så mye om det var godkjent eller ikke mtp hengerkapasitet? Hva er evnt. konsekvensene om du i et "promilles sjangs i havet" skulle bli stoppet? Tror jeg til og med har sett hengerfeste på en Think her inne på forumet, så å sette det på en eGolf kan ikke være noe problem vel hvis det er forberedt for hull til å feste det?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ebe

Konsekvensen av å bli stoppet er jo egentlig uvesentlig. Å kjøre ihjel et menneske pga feil/overbelastning på hengersystemer er det folk bør konsentrere seg om.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

skulleVøri

For sykkel fant jeg denne, et kvasi-hengerfeste som ikke kan trekke henger, men kan holde et sykkelstativ. (Norsk artikkel om produktet)

Ikke så lett å finne noen som selger dette, men hvis man søker på "Brink RMC" her er det versjoner for Tesla S, Leaf og e-Golf.

Da får man i hvert fall med seg en sykkel på elbilen, helt lovlig så vidt jeg vet.

Counterpointer

Viser seg at det blir trøbbel med Zoe som fikk godkjent hengerfeste. Godkjenning fra vegvesenet er varslet omgjort!
Dette skal ikke være lett tydeligvis!

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

KjellG

Oppfordring til alle med tilhengerbehov: mas på Renault, VW, Vegdirektoratet, MDG...

Vi har 1 mill fossilbiler med tilhengerfeste. Ikke alle kan forventes å erstatte disse med Tesla X.

sylwester

Det er sykt om årsaken til å ikke typegodkjenne bilen med tilhengerfeste at rekkevidden går ned. Hvis kundene forstår at fullpakket bil eller slapseføre kan føre til redusert rekevidde burde de stole på de såpass til at de forstår at det koster å trekke noe ekstra vekt.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

morten69

Tydeligvis norske importør som har presset på biltilsynet. Helt latterlig og igjen viser RBI null kunde forståelse. Dette kunne RBI brukt som argument til å selge mere ZOE men neida isteden ødelegger de heller bilen med å motarbeide dette. Latterlig
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Counterpointer


geear

#84
Sitat fra: PionerThink på fredag 22. september 2017, klokken 13:40
Hvis hengerfestet bare er for å feste på et sykkelstativ så ville ikke jeg ha brydd meg så mye om det var godkjent eller ikke mtp hengerkapasitet? Hva er evnt. konsekvensene om du i et "promilles sjangs i havet" skulle bli stoppet? Tror jeg til og med har sett hengerfeste på en Think her inne på forumet, så å sette det på en eGolf kan ikke være noe problem vel hvis det er forberedt for hull til å feste det?
Det er ingenting å godkjenne heller for å ha sykkelstativ på såvidt jeg anser det. Jeg har altså e-Golf med hengerfeste ratet for 900kg (2000lbs), og kula står stort sett på alltid, men brukes kun til sykkelstativ.

Det er for øvrig ikke ulovlig i seg selv å montere et tilhengerfeste på en bil som ikke er typegodkjent med det. Det kan for eksempel brukes til sykkelstativ. Det er først når en tilhenger monteres at problemene starter.

Blir du stoppet i en teknisk kontroll kan du risikere at bilen får en teknisk mangellapp på grunn av hengerfestet. Verre er det om du kjører med ulovlig tilhengerlast.


Merkelig påstand at vi skal kunne risikere å få en teknisk mangellapp. Kommer de med det til oss skal jeg i det minste vite hvilken lov som gir de hjemmel til det. Ulovligheten mener jeg skjer først om vi kjører med en henger på. Eller om vi mot formodning skulle kjøre med dårlig sikret sykkel på kula, men da er det sikring av last det går i, ikke hengerfeste fra eller til. Og der vil jeg uansett påstå at festeløsninger på bakluke eller sugekopper på tak er langt mer diskutable enn hengerfestet mitt.

Jeg har egentlig ikke planlagt å prøve å få lov til å trekke henger med e-Golfen, vi ville uansett måtte ha større familiebil med hengerfeste i tillegg, men øynet allikevel et håp når den ZOE-en ble godkjent.


sylwester

En kollega av meg nevnte at han hadde hengerfeste på sin hybridbil, men han kan kun trekke 350kg som et absolutt maksimum. Årsaken var at hybrider belager seg på regenerering og dermed ikke trenger like store bremser som bensin- og dieselsøster.

Dvs. at en Renault Zoe har samme ramma som en Clio er per definisjon ikke nok til at den kan trekke, men om den også har like kraftige bremser som en Clio.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Tror nok bremsene er de samme.... Men en god teori - det skal han ha :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

God teori? Du panikkbremser opp mot låste hjul. Er det mye regenerering da?

En påstand fra Toyota var at girkassa over tid ikke tålte henger over 350kg.

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. oktober 2017, klokken 14:47
Tror nok bremsene er de samme.... Men en god teori - det skal han ha :-)

Om noe så er bremsene større, pga. tyngre bil. Bremsene må dimensjoneres etter tyngde, regen har ingenting å si. Man kan jo starte på toppen av et fjell med fullt batteri og null regen (eller null regen pga. kulde).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Jeg er enig i at det da gir mindre bremser når man bremser fullt siden det da ikke regenererer. Hvis klossene er mindre så vil du få mindre nedbremsing, spesielt hvis du også må bremse ned med ekstra tilhenger..

Det er uansett få hybrider som kan trekke henger:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/foerste-toyota-hybrid-som-kan-trekke-henger/a/10113906/
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA