Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerfeste ?

Startet av TrondT, mandag 31. juli 2017, klokken 22:55

« forrige - neste »

aronesen

Anmerkninger i vognkortet er helt vanlig. Særlig ved ombygging.
Jeg hadde engang en Chrysler som jeg bygget om til gassdrift.
Dette ble ført som anmerkning i vognkortet. Online fikk man bare opp Bensin som drivstoff.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

jche

Lurer på om dette gjelder flere elbiler, som f.eks ampera-e? Den har jo også festepunkter for tilhengerfeste.

Nå er ikke den bygget på plattformen til en bensinbil da, så det blir kanskje annerledes?

goggo

EK42061 er bruktimportert. Kan det være et smutthull der de norske byråkratkverulantene er pent nødt til å godkjenne den med hengerfeste siden den allerede var godkjent slik i Tyskland?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Go-carter

Sitat fra: goggo på torsdag 24. august 2017, klokken 08:38
EK42061 er bruktimportert. Kan det være et smutthull der de norske byråkratkverulantene er pent nødt til å godkjenne den med hengerfeste siden den allerede var godkjent slik i Tyskland?

Mvh
Hugo

Det mistenker jeg og :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Counterpointer

Sitat fra: goggo på torsdag 24. august 2017, klokken 08:38
EK42061 er bruktimportert. Kan det være et smutthull der de norske byråkratkverulantene er pent nødt til å godkjenne den med hengerfeste siden den allerede var godkjent slik i Tyskland?

Mvh
Hugo
Det vil jo bli et tungt argument for å importere i så fall.

Ser for meg firmaet "Hengerfestebilimport A/S"

Håper vi får en sikker konklusjon her.

HCO

Sitat fra: goggo på torsdag 24. august 2017, klokken 08:38
EK42061 er bruktimportert. Kan det være et smutthull der de norske byråkratkverulantene er pent nødt til å godkjenne den med hengerfeste siden den allerede var godkjent slik i Tyskland?

Det er vel heller TÜV-papirene som sikrer at trafikkstasjonen ikke (uten saklig grunn) kan nekte godkjennelse.

Jeg har erfaring med å nedklasse en motorsykkel fra tung motorsykkel til mellomklasse, vha et TÜV-godkjent "strupe-kit" fra Alpha Technik.
http://www.alphatechnik.de/produkte/leistungsaenderungen/motorrad/leistungsaenderungen/35-kw-48-ps.html

Jeg kjøpte kit-et selv over nettet, fikk et godkjent verksted til å montere og signere de medfølgende TÜV-papirene, og viste sykkelen på nærmeste trafikkstasjon.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Radiobil1

Ser at amerikanske bileiere har en rett til å kunne montere hengefeste, så de kan ikke stoppes. Derfor blir det sikkert laget henherfester til alle elbiler solgt i usa.


Hva med Europa, er det ulovlig i flere land enn Norge?


Hva er begrunnelsen for at Norge ikke tillater?
For dårlige bremser, for svak motor, for svak struktur i bilene?
Vi vet ikke noe særlig om dette, så da forbyr vi?
Noen redd for mange flate batterier, og elbiler stående i hopetall langs veien og vente på tauebil?


Kunne skjønne ligikken back in the Think days, med små svake biler, men nå virker det rart på meg.


Hvor ligger logikk og argumentasjon hos norske myndigheter?

kaiat

De europeiske kjøretøyforskriftene er ganske like i EU/EØS-området, så det er neppe noe mer lovlig i andre europeiske land.

Når norske myndigheter ikke tillater dette, henger det sammen med at bilprodusentene ikke tillater det. Når en bilprodusent typegodkjenner en bil, oppgir de maks.vekter på bil og eventuelt henger. Myndighetene gjør ingen vurderinger av dette, de forutsetter at fabrikanten selv setter de vektene som den kan gå god for.

Det finnes forøvrig fossilbiler som ikke kan trekke tilhenger heller, av samme grunn. Bilfabrikanten har sagt at henger ikke er tillatt, så da er ikke henger tillatt.

Jon Braathen

Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

THE

@Jon Braathen håper du informerer oss om hva de svarer.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Jeg mailet de for noen dager siden og fikk et godt svar.

For at de skal kunne godkjenne hengerfeste må det skje iht ECE 55. I pkt 3.2.3 står det at Det kreves dokumentasjon på tillatt hengervekt fra kjøretøyprodusent. Dette skal være fremlagt for nevnte Zoe. Tilhengerfestet må også være laget/dokumentert etter ECE55. Antageligvis blir det problematisk å få dokumentert dette for mange biltyper, men for dere med Zoe bør dette være temmelig rett frem så lenge det allerede er gjort på nevnte bil. Da skal dok fra produsent finnes (og bør kunne gjenbrukes), og så må en finne ut merke på selve festet som da altså skal være spesifisert for ZOE og laget iht ECE55.

Jeg har annen bil for hengertrekking og gidder neppe dra gjennom mølja for e-Golfen, men ville uansett fått problemer så lenge hengerfesteprodusenten ikke har spesifisert at festet er for e-Golf, kun "Golf GTI".

Trond C

Så jeg som vil ha elbil med 4x4, litt høy bakkeklaring og tillatelse til å dra tilhenger på minst 1500 kg, til under premiumbilpris, må belage meg på å vente ganske lenge? Diesel egner seg utmerket til dette, kan trekke tungt over tid, kan batteribil det? Lurer på hvorfor ikke elbil med slike egenskaper finnes, er det særlige utfordringer ut over at batteriet tar fort slutt?
Vennlig hilsen
Trond

Counterpointer

Sitat fra: Trond C på mandag 28. august 2017, klokken 23:50
Så jeg som vil ha elbil med 4x4, litt høy bakkeklaring og tillatelse til å dra tilhenger på minst 1500 kg, til under premiumbilpris, må belage meg på å vente ganske lenge? Diesel egner seg utmerket til dette, kan trekke tungt over tid, kan batteribil det? Lurer på hvorfor ikke elbil med slike egenskaper finnes, er det særlige utfordringer ut over at batteriet tar fort slutt?
Bollinger B1 tilfredsstiller alle dine krav. Spørsmålet er om det er marked for den.

KjellG

Selvfølgelig er det marked for (el)bil med hengerfeste. Se på første P-plass, 50% av alle bilene har hengerfeste. Det er mer enn 1 mill hengere i Norge. Norge er et land med mengder av eneboliger, hytter og båter.

I mer enn 50 år har det vært vanlig med tilhengerfeste på personbiler. Hvorfor skulle behovet plutselig bli borte? Hvorfor skulle produsentene plutselig finne at dette er for vanskelig, for dyrt, for lite marked?

Øystein16

Sitat fra: KjellG på tirsdag 29. august 2017, klokken 00:23
Selvfølgelig er det marked for (el)bil med hengerfeste. Se på første P-plass, 50% av alle bilene har hengerfeste. Det er mer enn 1 mill hengere i Norge. Norge er et land med mengder av eneboliger, hytter og båter.

I mer enn 50 år har det vært vanlig med tilhengerfeste på personbiler. Hvorfor skulle behovet plutselig bli borte? Hvorfor skulle produsentene plutselig finne at dette er for vanskelig, for dyrt, for lite marked?

Me har både e-Golf og GTE i familien. Den siste har super svingbar krokløsning og kan trekke 1500 kg. Prisen er ca. kr 9000. Eldrift og tilhengjar har fungert supert for vår bruk. Kanskje er det delvis det at elmotoren driv girkassa som gjer det enklare å tilby krok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA