Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerfeste ?

Startet av TrondT, mandag 31. juli 2017, klokken 22:55

« forrige - neste »

morten69

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:42
Det er bilprodusenten som typegodkjenner. Hjelper ikke at hengerfestet er typegodkjent!

Reg nummer på Zoe med godkjent hengervekt må fremlegges for at dette skal ha noen troverdighet.
Det du sier er tull. sakset fra facebook gruppen til zoe

Då er vår nye Q90 godkjent og registrert, inkludert avtakbart hengarfeste for tilhengjarlast inntil 750 kg. Har alt prøvd å trekkja ein hengjar på 500 kg, og bilen er svært godt eigna som trekkvogn. Stor takk til LZ Parts i Kaltenkirchen for supert arbeid!
Unser Zoe ist jetzt inklusive Anhägerlast 750 kg zugelassen
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

jkirkebo

Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:25
Oppdatering: Bilen er godkjent for å trekkja hengjar inntil 750 kg, både med og utan brems. Det kjem ein merknad i vognkortet om dette. Grunnen til at det ikkje kjem på nett, er at ikkje Renault offisielt har vore initiator til hengjarfestet. Men dei er kontakta, og hadde ingen merknader til å bruka hengjar. Ein veldig viktig informasjon til alle som ynskjer hengjarfeste. Dette er sjølvsagt med i dokumentasjonen frå LZ parts. Skal poste bilde av vognkortet så snart eg har fått det.

Der har du beviset ditt

Trenger ikke kopi av hengerkort, det holder å poste reg-nummeret her så kan alle sjekke selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:25
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:42
Det er bilprodusenten som typegodkjenner. Hjelper ikke at hengerfestet er typegodkjent!

Reg nummer på Zoe med godkjent hengervekt må fremlegges for at dette skal ha noen troverdighet.
Det du sier er tull. sakset fra facebook gruppen til zoe

...........

Der har du beviset ditt


Her er beviset på at Model S kan trekke henger ! TUV godkjent hengerfeste. Desverre ikke lovlig.

Beklager at jeg er skeptisk. Dette er en helt ny vending fra Biltilsynet og skulle bety at Leaf, Soul, Golf, Ampera-E, Ioniq, MB 250E og sikkert mange flere kan få hengerfeste.
Er superglad hvis det er mulighet, men en posting på Face er ikke noe bevis.

Det trengs bare reg nummer. Opplysningene er offentlige.

kaiat

Husker jeg ikke helt feil, er ordlyden i kjøretøyforskriften når det gjelder hvem som kan utstede den nødvendige dokumentasjonen "bilprodusent eller uavhengig kompetent laboratorium". Så det er mulig å få til uten at bilprodusenten er med på laget. Nede i Danmark var det en produsent av tilhengerfester som klarte å få godkjent Toyota Aygo med 350 kg i tillatt hengervekt til tross for at Toyota ikke har godkjent disse for tilhenger. Jeg vet også om en tysk hengerfesteprodusent som har fått godkjent en rekke biler med høyere tilhengervekter enn det bilprodusentene går god for.

Så det er nok mulig - men neppe helt enkelt...

morten69

Du må ha skriftelig godkjenning fra Renault og TUV godkjenningen og da fikk han det godkjent. De som monterte og har lagd hengerfeste hadde begge dokumentasjonen. Blir nok en tur med Kielfergen på meg iløpet av vinteren
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Counterpointer

Hvis dette stemmer er det gode nyheter for mange, det vil bli en strøm av folk som vil  prøve å få til dette. Nettopp det er grunnen til at jeg nesten ikke kan tro det, det er for enkelt for nestemann når en har fått, fordi da blir det presedens.

Blir dette bare på Zoe, så får den et fortrinn som er ganske vesentlig, 750 kg er ikke veldig mye men nok for de flestes søppel/flytte/matriallass.

02jan

Høres lovende ut at det kan være mulig å få godkjent et feste.

Men , jeg er noe skeptisk, da det er egene regler i Norge (hvis dette ikke nylig er endret) er noe annerledes tolket en Tyskland.

Min 6 sylindret audi a6 med permanent drift på to aksler(quattro), er typegodkjent fra produsent(audi med 1850kg henger m.brems), mens i Norge er den kun godkjent med 1405 kg henger.

Anhengerlast audi a6 1997 mod:https://www.audi.de/content/dam/ngw/product/used_cars/a6/pdf/a6avc4/1996_10_a6av_c4_26quattro.pdf


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trekkoppbil

Det går ann å trekke en kølapp for Hyundai Kona, for deretter å følge med på om den kommer som trekkvogn eller ikke.

geear

Det mangler fortsatt regnummer på biler som har fått dette til i Norge.

Jeg har 2000lbs hengerfeste på e-Golfen, kun med tanke på sykkelstativ, men har ikke gjort noe stunt for å få det godkjent til hengertrekking.

Speeder

Sitat fra: gr på onsdag 23. august 2017, klokken 09:55
Det mangler fortsatt regnummer på biler som har fått dette til i Norge.

Jeg har 2000lbs hengerfeste på e-Golfen, kun med tanke på sykkelstativ, men har ikke gjort noe stunt for å få det godkjent til hengertrekking.
EK42061er reg-nummer, ref Facebook....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

geear

Sitat fra: Speeder på onsdag 23. august 2017, klokken 12:38
Sitat fra: gr på onsdag 23. august 2017, klokken 09:55
Det mangler fortsatt regnummer på biler som har fått dette til i Norge.

Jeg har 2000lbs hengerfeste på e-Golfen, kun med tanke på sykkelstativ, men har ikke gjort noe stunt for å få det godkjent til hengertrekking.
EK42061er reg-nummer, ref Facebook....
Maksvekt tilhenger m/brems    0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems    0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling    0 kg
Maks vogntogvekt    0 kg

?

morten69

Siden det ikke var Renault som hadde godkjent hengerfeste. Så vil det
Ikke synes ionline. Kom som en anmerkning i vognkortet.

H
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

jkirkebo

Sitat fra: morten69 på onsdag 23. august 2017, klokken 13:38
Siden det ikke var Renault som hadde godkjent hengerfeste. Så vil det
Ikke synes ionline. Kom som en anmerkning i vognkortet.

Skeptisk til at det da er lovlig? Politiet/Vegvesen sjekker vel normalt online ved sjekk, tror de stiller seg tvilende til noe som er ført inn i vognkortet i etterkant, det kan jo hvem som helst gjøre. Hvordan sjekker man at noen slikt er gyldig når det ikke kan kontrolleres mot sentrale registere?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: morten69 på onsdag 23. august 2017, klokken 13:38
Siden det ikke var Renault som hadde godkjent hengerfeste. Så vil det
Ikke synes ionline. Kom som en anmerkning i vognkortet.

H
Gir jo uante muligheter 

AppleKnocker

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. august 2017, klokken 16:12
Sitat fra: morten69 på onsdag 23. august 2017, klokken 13:38
Siden det ikke var Renault som hadde godkjent hengerfeste. Så vil det
Ikke synes ionline. Kom som en anmerkning i vognkortet.

Skeptisk til at det da er lovlig? Politiet/Vegvesen sjekker vel normalt online ved sjekk, tror de stiller seg tvilende til noe som er ført inn i vognkortet i etterkant, det kan jo hvem som helst gjøre. Hvordan sjekker man at noen slikt er gyldig når det ikke kan kontrolleres mot sentrale registere?
Du tror ikke det er mulig at Politiet har noe bedre tilgang og kan hente ut mer data enn det vi andre får ved oppslag på internett...
Uansett gjelder vognkortet. Men skulle gjerne sett bilde av denne omtalte anmerkningen.
Hvis man kan få hengerfeste, bytter jeg tilbake Zoe mot I3.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA