Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tordenvær

Startet av aek, mandag 31. juli 2017, klokken 18:19

« forrige - neste »

aek

Det var lyn & torden her hvor jeg bor tidligere i dag, og en tanke slo meg: Om elbilen min hadde stått til lading, ville den ha vært i fare? Vi plugger jo ut alt mulig i slikt vær, og en bil stappfull av elektronikk er vel også i faresonen hvis den er tilkoblet strømnettet?

Elmo

Hvis du bruker søkefunksjonen og søker på Tordenvær så finner du over 30 tråder om dette temaet. 
Happy reading.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bosonic

Det finnes ikke noe entydig svar her. Sjansen for at du kan få ødelagt elbilen din ved overspenning forårsaket av lyn er avhengig av mange faktorer.

Disse faktorene øker risikoen:
- Linjen inn til huset er luftstrekk
- Du bor i et område med stor sannsynlighet for at lyn slår ned
- Sikringsskap mangler overspenningsvern

Det går uansett ikke an å sikre seg 100%, til det er naturen altfor lunefull.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

aek

Sitat fra: Elmo på mandag 31. juli 2017, klokken 23:50
Hvis du bruker søkefunksjonen og søker på Tordenvær så finner du over 30 tråder om dette temaet. 
Happy reading.
Jeg gjorde faktisk det, uten treff. Jeg må antakelig ha søkt i et underforum og ikke globalt. Uansett; takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA