Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av Muffinman, mandag 31. juli 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

OleJA

Ser det er brukt overveiende aluminium i bakre del av bilen. Lurer på om dette er 'spikeren i kista' for ethvert håp om at bilen etterhvert kommer med hengerfeste.

Espen Hugaas Andersen

Det skal ikke ha noen betydning. Det som betyr noe er *hvor mye* aluminium de har brukt. Model X består stort sett av aluminium, og kan trekke 2,25 tonn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Busa

Er vel ikke de synlige delene som er lette å rengjøre som er kritisk, i alle fall ikke de første årene, men derimot alle steder man ikke ser eller kommer til, hvor saltlaken kan ligge å godgjøre seg i fred og ro.
Her er vi avhengig av at Teslas designere vet hva de holder på med.
Når det gjelder blanding av Al.  og stål, vil en vanlig sammenføyningsmetode være liming, noe som både virker som et galvanisk skille, og en god beskyttelse mot inntrengning av fuktighet.
Når det gjelder hengerfeste, mener å ha lest et sted at det ikke ville komme på de første bilene som ble produsert, men tilbys etter en tids produksjon
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

OleJA

Sitat fra: Busa på onsdag 23. august 2017, klokken 09:55
Når det gjelder blanding av Al.  og stål, vil en vanlig sammenføyningsmetode være liming, noe som både virker som et galvanisk skille, og en god beskyttelse mot inntrengning av fuktighet.
Når det gjelder hengerfeste, mener å ha lest et sted at det ikke ville komme på de første bilene som ble produsert, men tilbys etter en tids produksjon
Det er vel nettopp denne limingen jeg har hørt som begrunnelse for at Model S ikke kan ha hengerfeste. Ved gjenntatte rykk og napp fra en henger så kan lim etterhvert slippe.
Nå har jo riktignok Model X tilhengerfeste, men det kan jo tenkes at de her benyttet en litt annen måte for å sammenføye karosseriet. Når man ikke er avhengig av å måtte ha et galvanisk skille så *kan* en tenke seg at Model X benytter mer sveising eller nagling for å få bakparten til å 'henge på'
Som du er inne på så må bakparten til Model 3 ha et galvanisk skille mot resten av bilen, dvs det er bare 'plastikk' som fester alt ihop - Blir dette da sterkt nok?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: OleJA på onsdag 23. august 2017, klokken 10:13
Det er vel nettopp denne limingen jeg har hørt som begrunnelse for at Model S ikke kan ha hengerfeste. Ved gjenntatte rykk og napp fra en henger så kan lim etterhvert slippe.
Nå har jo riktignok Model X tilhengerfeste, men det kan jo tenkes at de her benyttet en litt annen måte for å sammenføye karosseriet. Når man ikke er avhengig av å måtte ha et galvanisk skille så *kan* en tenke seg at Model X benytter mer sveising eller nagling for å få bakparten til å 'henge på'
Som du er inne på så må bakparten til Model 3 ha et galvanisk skille mot resten av bilen, dvs det er bare 'plastikk' som fester alt ihop - Blir dette da sterkt nok?

Nå er moderne karrosserilim sterkere enn sveis og mer motstandsdyktig mot vibrasjoner, så den forklaringa kjøper jeg ikke helt. Pluss at Model S om jeg husker riktig er godkjent for 950 kg henger i USA, av en eller annen grunn. Karrosserilim brukes i stor utstrekning i produksjonen av de fleste biler i dag.

Det er jo heller ikke uvanlig at biler i dag har tildels mye aluminium i konstruksjonen (hei Audi A8 og Jaguar XJ) samtidig som de jo kan trekke henger.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Alt bunner ut i hvor sterkt Tesla har dimensjonert karosseriet. Med riktig dimensjonering kan man trekke henger med ett karosseri laget av pasta. Se f.eks http://reccs.uni-obuda.hu/en/history
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 23. august 2017, klokken 10:25
Pluss at Model S om jeg husker riktig er godkjent for 950 kg henger i USA, av en eller annen grunn.

Slik jeg har forstått det så behøver man ikke godkjenning for å kjøre med "små" hengere i USA, og at det er grunnen til at Tesla tilsynelatende ikke "forstår" behovet for å godkjenne dette. Akkurat hvor grensene går for "små hengere" er jeg ikke sikker på...
Model S 85D

DrNox

Jeg må jo bare innrømme at jeg er dårlig til å rygge med henger. Så en liten henger er akurrat* det jeg har lyst på :)

Edit: *les akkurat, nå må jeg lære meg det ordet >:(

Brede

Sitat fra: DrNox på onsdag 23. august 2017, klokken 20:17
Jeg må jo bare innrømme at jeg er dårlig til å rygge med henger. Så en liten henger er akurrat* det jeg har lyst på :)

Edit: *les akkurat, nå må jeg lære meg det ordet >:(

Små hengere er jo mye verre å rygge med enn de med litt størrelse.  :P

jkirkebo

Sitat fra: Brede på onsdag 23. august 2017, klokken 21:04
Sitat fra: DrNox på onsdag 23. august 2017, klokken 20:17
Jeg må jo bare innrømme at jeg er dårlig til å rygge med henger. Så en liten henger er akurrat* det jeg har lyst på :)

Edit: *les akkurat, nå må jeg lære meg det ordet >:(

Små hengere er jo mye verre å rygge med enn de med litt størrelse.  :P

Det er helt sant. Jeg har nå et digert drog av en varehenger, Tysse 2600kg boggihenger med underliggende hjul, 320x180cm plan og 50cm høye karmer. Har aldri tidligere kjørt en henger som er så lett å rygge med. Ser den i alle speil, langt nok drag til at den ikke svinger for fort osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: Brede på onsdag 23. august 2017, klokken 21:04
Små hengere er jo mye verre å rygge med enn de med litt størrelse.  :P
Mer korrekt, hengere med kort drag har raskere utslag og krever mer ferdighet.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. august 2017, klokken 21:34
Sitat fra: Brede på onsdag 23. august 2017, klokken 21:04
Små hengere er jo mye verre å rygge med enn de med litt størrelse.  :P
Mer korrekt, hengere med kort drag har raskere utslag og krever mer ferdighet.

I tillegg er de  korte, smale og lave, så du ser de hverken i sidespeilet eller bakspeilet ;) Det er altså mer enn lengden på draget som spiller inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Da var vi på sporet igjen, ja - med trådens riktige tema:  Tilhengere.  ;D

DrNox

For å gi dere kveldens siste forsøk på en god pappavits...

Tilhenger har mange tilhengere her på forumet ::)

Apfelsaft

#44
Det jeg kunne tenke meg er en god guide på hvordan man skal behandle og beskytte Model 3 mot rust. Rent grunnleggende handler vel det om å spyle bilen ofte på undersiden om vinteren (hvem gjør dette hver dag...?). Deretter følge med å smøre på rustbeskyttelse. Men hvilken? Og hvordan?


BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA