Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av Muffinman, mandag 31. juli 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Muffinman

Denne kommer jo med karosseri i stål, og dermed er den i utgangspunktet utsatt. Det er vel ikke sluppet noen informasjon om stålkvalitet, forsinking og/eller øvrige tiltak for å beskytte karosseriet i kanskje verdens mest krevende miljø, og vi vet jo at selv etablerte produsenter går seg på en smell av og til. For eksempel VW for kun få år siden.

Ei heller er det sluppet informasjon om rustgaranti så vidt jeg vet.

Tesla har jo med introduksjonen av Model S vist at de kan tabbe seg ut på de mest banale og opplagte områder, men i forhold til rust berget de bra siden denne har karosseri i aluminium. Hvordan blir holdbarheten til Model 3 i så måte?

Jeg tenker at det kan være lurt å la bilene rulle noen år i Norge før man tar sjansen.

Måkemannen

#1
Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 18:08
Denne kommer jo med karosseri i stål, og dermed er den i utgangspunktet utsatt. Det er vel ikke sluppet noen informasjon om stålkvalitet, forsinking og/eller øvrige tiltak for å beskytte karosseriet i kanskje verdens mest krevende miljø, og vi vet jo at selv etablerte produsenter går seg på en smell av og til. For eksempel VW for kun få år siden.

Tesla har jo med introduksjonen av Model S vist at de kan tabbe seg ut på de mest banale og opplagte områder, men i forhold til rust berget de bra siden denne har karosseri i aluminium. Hvordan blir holdbarheten til Model 3 i så måte?

Jeg tenker at det kan være lurt å la bilene rulle noen år i Norge før man tar sjansen.

Trevor Page (våre canadiske venner), mente det var nesten helt sikkert aluminiumkarrosseri på TM3. På testdriven hadde han magnet med seg (4:45):


https://youtu.be/GQ0epCRIgmc?t=285


(Her testet han bare dørene, ser det ut til. På en tidligere video kommer han med antagelsen om at denne bilen er stort sett alu)

Muffinman

Interessant. Ganske sikker på at det var skrevet at den skulle få stålkarosseri? Hvis det er alu blir det en veldig attraktiv innstegsmodell selv om den ellers skulle bli helt ribbet for det mest elementære ellers. Og en lastet utgave vil kunne forsvare den høyere prisen bedre.

Måkemannen

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 19:09
Interessant. Ganske sikker på at det var skrevet at den skulle få stålkarosseri? Hvis det er alu blir det en veldig attraktiv innstegsmodell selv om den ellers skulle bli helt ribbet for det mest elementære ellers. Og en lastet utgave vil kunne forsvare den høyere prisen bedre.

Skal se om finner den andre videoen med Trevor.

Counterpointer

Mener Kenneth og Trevor konkluderte med at sikkerhetsburet er i stål og resten er alu. De sa vel noe om at vekten på 1000 pounds mindre enn S også tyder på dette.

Muffinman

Bør vel dukke opp noe dokumentasjon på serviceportalen snart. Får følge med :)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Apfelsaft

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 19:09
Interessant. Ganske sikker på at det var skrevet at den skulle få stålkarosseri? Hvis det er alu blir det en veldig attraktiv innstegsmodell selv om den ellers skulle bli helt ribbet for det mest elementære ellers. Og en lastet utgave vil kunne forsvare den høyere prisen bedre.
Det har blitt sagt at den har både stål og aluminium. ;) Men det har lenge vært spekulert om paneler i aluminium. Og at mye av bilen faktisk er aluminium.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Muffinman

Er ikke noe stort problem på Model S, så da er vel ikke sjansen veldig stor for at det kommer ei "blemme" på Model 3 heller.

Apfelsaft

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 21:39
Er ikke noe stort problem på Model S, så da er vel ikke sjansen veldig stor for at det kommer ei "blemme" på Model 3 heller.
Trolig samme teknologi/supplier. Så tror ikke det er behov for bekymring.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

OleJA

Bekymringen min er at de kombinerer stål og aluminium i en mye større grad i Model 3. Dette skaper mulighet for galvanisk korrosjon dersom det ikke er gjort riktig - Særlig i kombinasjon med saltsuppa vi kjører rundt i så har dette et potensiale for å skape store skader på kort tid.

Det positive er kanskje at disse skadene evt vil bli synlige raskt, mens bilene enda er godt innenfor garanti.

Amoss

Sitat fra: OleJA på torsdag 03. august 2017, klokken 08:00
Bekymringen min er at de kombinerer stål og aluminium i en mye større grad i Model 3. Dette skaper mulighet for galvanisk korrosjon dersom det ikke er gjort riktig - Særlig i kombinasjon med saltsuppa vi kjører rundt i så har dette et potensiale for å skape store skader på kort tid.

Det positive er kanskje at disse skadene evt vil bli synlige raskt, mens bilene enda er godt innenfor garanti.

... på den annen side var det slik jeg har forstått en del klager på akkurat dette på enkelte deler på de tidlige Model S her i Norge, så Tesla burde nå være svært klar over dette problemet og ha lært seg hvordan de skal håndtere dette. Lenge siden jeg har hørt om noen klager på dette på nyere biler (men kan være jeg ikke har fulgt godt nok med?).

... mener å huske det spesielt var ett problem på noe støttestag ett eller annet sted i "frunken"?  Med forbehold om at jeg husker rett. Noen som kjenner mer til dette kan sikkert korrigere meg her...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#13
Det jeg kan huske var at det var en utfordring på brakettene til sidespeilene. De gikk helt i oppløsning og det rant hvite striper ned fra speilene om man vasket bilen. Men dette ble oppdaget og utbedret tilbake i 2013.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. august 2017, klokken 14:26
Det jeg kan huske var at det var en utfordring på brakettene til sidespeilene. De gikk helt i oppløsning og det rant hvite striper ned fra speilene om man vasket bilen. Men dette ble oppdaget og utbedret tilbake i 2013.

Stemmer, det var der også. Men mener meg på å huske at det var ett sted til som referert over. Uansett er poenget at dette er noe de nå *bør* være klar over etter tidligere erfaringer, og vite hvordan man håndterer på en god måte.

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA