Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen feil på i-Miev?

Startet av erik e, fredag 18. mars 2011, klokken 17:36

« forrige - neste »

gbzdoc

Jeg får et slags klikk/dunk etter rolig igangkjøring når bilen nettopp er startet, men synes dette høres ut som en lyd som skal være der. (Hører den jo bare fordi bilen da kun så vidt lager lyd ellers, den lager jo også andre lyder som kommer fra både bremsesystem og kjøle/varme system m.m.)

Når man står stille med bilen i gir og holder bremsen inne kan man fremprovosere en slags dunkelyd, og det inntreffer når man slipper bremsen nok ut til at motoren får strøm. Dette gjør den for å gjøre bakkestart til en lek... ;-) Trykker man bremsen hardere inn så kjenner man at rumpa synker fordi motoren ikke får strøm lenger. Du kan også så vidt se det på måleren for strømforbruk.

Husk derfor å holde nok trykk på bremsen så du ikke står med strøm på mototen unødvendig. (Men tror ikke det er skadelig, bruker vel bare unødvendig strøm)

Kjelli

#16
Jeg vet hva du mener. Det er ikke det "smellet" som kommer etter noen meter. Har det samme "oppstartsmellet" på bensinbilen som og er en mistubishi.

Ikke det samme jeg opplever. Det er ved lav hastighet og nedoverbakke jeg opplever "dunket". Trykk på bremsen eller gi litt gass så er det der. Ikke bare en gang, men hver gang jeg trykker bremsen gitt hastigheten er "korrekt".

Kjell

gbzdoc

Nei noe sånt kan jeg ikke si jeg har registrert. Skal være ekstra obs på det du beskriver på vei hjem i dag så får vi se om jeg klaret å få til det samme eller ikke...

emagic

Oppstartsdunk er vanlig på bensinbiler også, og er visstnok stabilitetskontrollen som gjør en eller annen sjekk etter at man har slått på tenningen og så vidt begynt å kjøre.  Men det er jo noe som skjer bare EN gang etter at man vridd om tenningen, ikke hver gang man starter.  Tipper den sender en lynrask bremsepuls til hvert hjul og sjekker tilbake at hjulet "svarer" riktig.

Runder 3000km med Miev denne uka, og sliter med å akseptere at også sølvgrå bil  blir synlig møkkete...

emagic


gbzdoc

Prøvde å fremprovosere dette i går med stereoen av, men jeg er ikke i stand til å få frem noen slik lyd ved køkjøring hverken oppover eller nedover.

Kjelli

Takk for testen. Godt du ikke har samme lyden :)

Mjau

Ikkenoen feil, men mer et irritasjonsmoment i en ellers så (i langsom fart) lydløs doning; Hvorfor så mange pipelyder, særlig hvis jeg min vane tro starter bilen før jeg tar på sikkerhetsbeltet?
Ellers så langt et komplett problemfritt forhold foreløpig. 2000km. kjørt. Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur. Får da se hvor flink jeg er til å kjøre el-bil. Føler jo at på kjøringen rundt i Tønsberg går 15 mil temmelig greit, men det var det med motorvei da...
Basbergrønningen utenfor Tønsberg. iMiev fra mars 11

Boogie

Sitat fra: Mjau på torsdag 12. mai 2011, klokken 22:28
Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur.

Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

III

Sitat fra: Boogie på fredag 13. mai 2011, klokken 09:32
Sitat fra: Mjau på torsdag 12. mai 2011, klokken 22:28
Skal nå ha noen kursdager i Oslo og planlegger Tønsberg-Oslo, forsøker først m ferje Horten-Moss iflg. ruteplanlegger drøye 7 mil, men har veldig lyst å forsøke meg på motorveien gjennom drammen en tur.

Hvorfor ikke bruke gamle E18 gjennom Holmestrand og Sande? Da kan du holde "eco-speed", samt at det er noe kortere...

Jepp , sparer vel en 6 kilometer på det , lite trafikk og fin utsikt til fjorden. Går forøvrig utenom Holmestrand , så du slipper bytrafikk.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Mjau

Gamle E18 Holmestrand til Sande skal forsøkes. Har funnet hva dere mener på kart og dette var et godt tips. Takk skal dere ha!
Basbergrønningen utenfor Tønsberg. iMiev fra mars 11

Miljø Petter

Feilfritt i 2600 km - men radio og navi er dårlig !
i-MIEV

khvaal

Min har "plystrende" vindstøy, slik gamle volvo 140 hadde på 70 tallet. synes å komme fra overgangen tak/frontrute. Har fosøkt å tape noen kanter uten hell. Ulike stillinger på antennen hjelper ikke, og det har allerede spiral, som kan hjelpe på slik støy. Tydelig fra ca 60 km/t. Noen andre?
mvh

Miljø Petter

Dunk - plystring - skraping - surkling i batterier -  Hørte jeg noe ?  Dette er AKUSTISK PARANOIA som alle eiere av gamle biler har blitt påført !  Glem alle lyder fra dette el.smykket og nyt - flatvogna henter deg hvis det er noe !  God tyst tur i 17 mai. toget .
i-MIEV

moso

Sitat fra: khvaal på mandag 16. mai 2011, klokken 02:13
Min har "plystrende" vindstøy, slik gamle volvo 140 hadde på 70 tallet.

Noen andre?

Nei - ingen plystring (eller andre ulyder for den saks skyld - kun innslaget av etellerannet som er nevnt over rett etter start på kjøring). Synes forøvrig radioen er helt ok - og navigasjonen også så lenge den får GPS fix ved start.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

gbzdoc

Ja, det er vindstøy i høye hastigheter. Litt irriterende, men ikke mer enn dieselmotoren irriterer de gangene jeg MÅ kjøre dieseldyret. ;)

PS! Blir noe bedre med sidespeilene innfelt. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA