Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av anorway, søndag 30. juli 2017, klokken 10:32

« forrige - neste »

LeafSwe

Sitat fra: anorway på mandag 31. juli 2017, klokken 11:05
Sitat fra: Amoss på mandag 31. juli 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 10:17
Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om metall-tak ikke blir noe alternativ likevel, så basisutgaven skal fortsatt ha glasstak. Har også sett noe om at takststivfestene er der uansett tak alternativ.

Det som bekymrer meg mer er om det er så at glasstaket overhode ikke er tonet eller har noen form for ultrafiolett og/eller infrarød beskyttelse uten premiumpakken? Det vil jo gjøre basisutgaven totalt uselgelig i sørligere breddegrader, og by på problemer også i Norge.

Studerte litt på Tesla sine nettsider med spesifikasjoner og da finner jeg:

Head room, standard: 39.6" front row, 37.7" second row
Head room, glass roof: 40.3" front row, 37.7" second row


Så her vil tro da at dersom man ikke velger premiumpakken får man vanlig tak.

Standardmodellen har glastak bak. Premium glastak både bak och fram.
3P+
3SR+

Knut Røe

Sitat fra: anorway på mandag 31. juli 2017, klokken 10:05
Premium oppgraderingspakke ligger på 39.500,- NOK. (Dagens kurs)
Tesla har aldri brukt dagens kurs. Stort sett ligger de minst 50 øre NOK over den aktuelle kursen.

Muffinman

Sitat fra: LeafSwe på mandag 31. juli 2017, klokken 11:25
Standardmodellen har glastak bak. Premium glastak både bak och fram.
Så da må jeg altså velge mellom en ekstremt utstyrsfattig bil, eller betale dyrt for masse utstyr jeg ikke vil ha for å få litt grunnleggende samtidig som jeg blir påtvunget glasstak som jeg ikke kan fordra. Bra det er lenge til neste bilkjøp  ;D

anorway

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 11:33
Sitat fra: LeafSwe på mandag 31. juli 2017, klokken 11:25
Standardmodellen har glastak bak. Premium glastak både bak och fram.
Så da må jeg altså velge mellom en ekstremt utstyrsfattig bil, eller betale dyrt for masse utstyr jeg ikke vil ha for å få litt grunnleggende samtidig som jeg blir påtvunget glasstak som jeg ikke kan fordra. Bra det er lenge til neste bilkjøp  ;D

Ingen som tvinger deg til å kjøpe Model 3  :+1:

Muffinman

#34
Glitrende observasjon, og helt korrekt. Hvis du leser mine tidligere innlegg vil du også se at jeg ikke har noen planer om det.
Men jeg håper det er greit for deg at jeg deltar i diskusjonen likevel.

Løve

Sitat fra: anorway på mandag 31. juli 2017, klokken 10:05
Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 09:36

Når en må ut med flerfoldige titusener for å få oppvarmede sidespeil, da er det noe med pakketeringen til tesla som lite gjennomtenkt.

Nå skal det sies at det er litt mer enn bare oppvarmede sidespeil som er inkl. i premium pakken her da.

Premium oppgraderingspakke ligger på 39.500,- NOK. (Dagens kurs)

Da inkluderer det:


- Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak.
- 12 veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler
- Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer.
- Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.
- Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil.
- Led tåkelys
- Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

Jeg tror du må ut med ganske mye mer for å få alt dette utstyret på hvilken som helst annet bil.

Joda, men hos andre leverandører får en noe så enkelt som oppvarmede sidespeil uten å måtte te med en hel haug med annet rask en ikke trenger.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 31. juli 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 09:36Jeg har null tro på at vi ser en TM3 utenfor USA før 2019. Oppskaleringen av produksjonen kommer til å ligge godt bak hva Elon har snakket om, og Elon har indirekte allerede begynt å si at det vil være en eller underleverandør sin feil.
Hvorfor tror du dette?

Elon brukte en god del av presentasjonen til å fortelle om hvor utrolig mange underleverandører de var avhengige av for å få opp farten på produksjonene. Legg til at verden utenfor USA ignoreres totalt til, så langt, slutten av 2018 så blir matematikken enkel. 2018 er det Tesla strekker seg etter, men vi vet alle at det er et urealistisk mål som alle andre Tesla-mål, så reelle leveranser utenfor USA kommer ikke før et stykk enn i 2019. Det kan dog hende Tesla sender en håndfull biler over dammen før jul 2018 bare for å skryte på seg at de nådde målet.

Markedene for venstrekjøring virker det som om Tesla rett og slett har gitt opp og bare overlater til konkurrentene.

chaglen

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 31. juli 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 09:36Jeg har null tro på at vi ser en TM3 utenfor USA før 2019. Oppskaleringen av produksjonen kommer til å ligge godt bak hva Elon har snakket om, og Elon har indirekte allerede begynt å si at det vil være en eller underleverandør sin feil.
Hvorfor tror du dette?

Elon brukte en god del av presentasjonen til å fortelle om hvor utrolig mange underleverandører de var avhengige av for å få opp farten på produksjonene. Legg til at verden utenfor USA ignoreres totalt til, så langt, slutten av 2018 så blir matematikken enkel. 2018 er det Tesla strekker seg etter, men vi vet alle at det er et urealistisk mål som alle andre Tesla-mål, så reelle leveranser utenfor USA kommer ikke før et stykk enn i 2019. Det kan dog hende Tesla sender en håndfull biler over dammen før jul 2018 bare for å skryte på seg at de nådde målet.

Markedene for venstrekjøring virker det som om Tesla rett og slett har gitt opp og bare overlater til konkurrentene.

Kan dette være årsaken til at USA prioritere sitt marked først med Model 3? https://www.thestreet.com/story/14248212/1/tesla-is-quickly-running-out-of-government-subsidies-and-it-could-present-a-massive-challenge.html

"Tesla's next threat could come from within the U.S., where the federal tax credit is set to expire. Under the current incentive program, U.S. citizens can get as much as a $7,500 discount off the sticker price of a Tesla model. That's more than 20% off the cheaper Model 3 sedan's price of $35,000."
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Elon brukte en god del av presentasjonen til å fortelle om hvor utrolig mange underleverandører de var avhengige av for å få opp farten på produksjonene.
Tesla er mye mer forsiktig denne runden med å ikke love for mye. Selv om de understreker at det finnes risiko for at de ikke kan få produsert i den takten de ønsker så raskt de ønsker, så betyr ikke at det risikoene vil bli en realitet. Alle andre bilprodusenter har akkurat samme risikoene, og de klarer fortsatt (som regel) å produsere biler.

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Legg til at verden utenfor USA ignoreres totalt til, så langt, slutten av 2018 så blir matematikken enkel. 2018 er det Tesla strekker seg etter, men vi vet alle at det er et urealistisk mål som alle andre Tesla-mål, så reelle leveranser utenfor USA kommer ikke før et stykk enn i 2019.
Det er absolutt ingenting som tyder på dette, så det er så ren spekulasjon som man kan få til. Hvordan gikk det med målet om å levere de første Model 3 i slutten av 2017?

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Det kan dog hende Tesla sender en håndfull biler over dammen før jul 2018 bare for å skryte på seg at de nådde målet.

Markedene for venstrekjøring virker det som om Tesla rett og slett har gitt opp og bare overlater til konkurrentene.
Eller, så kan det hende at alle reservasjonene i Europa er leverte før slutten av 2018. Vi har ikke noe som tyder på verken det ene eller det andre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 31. juli 2017, klokken 13:58
Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Elon brukte en god del av presentasjonen til å fortelle om hvor utrolig mange underleverandører de var avhengige av for å få opp farten på produksjonene.
Tesla er mye mer forsiktig denne runden med å ikke love for mye. Selv om de understreker at det finnes risiko for at de ikke kan få produsert i den takten de ønsker så raskt de ønsker, så betyr ikke at det risikoene vil bli en realitet. Alle andre bilprodusenter har akkurat samme risikoene, og de klarer fortsatt (som regel) å produsere biler.

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Legg til at verden utenfor USA ignoreres totalt til, så langt, slutten av 2018 så blir matematikken enkel. 2018 er det Tesla strekker seg etter, men vi vet alle at det er et urealistisk mål som alle andre Tesla-mål, så reelle leveranser utenfor USA kommer ikke før et stykk enn i 2019.
Det er absolutt ingenting som tyder på dette, så det er så ren spekulasjon som man kan få til. Hvordan gikk det med målet om å levere de første Model 3 i slutten av 2017?

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 13:20Det kan dog hende Tesla sender en håndfull biler over dammen før jul 2018 bare for å skryte på seg at de nådde målet.

Markedene for venstrekjøring virker det som om Tesla rett og slett har gitt opp og bare overlater til konkurrentene.
Eller, så kan det hende at alle reservasjonene i Europa er leverte før slutten av 2018. Vi har ikke noe som tyder på verken det ene eller det andre.

Vi har i alle fall ingenting som tyder på leveranse før sent i 2018, og da mye mulig samme nivå som det var i helgen. Noen håndfull bare for å kunne si at en har nådd en milepæl. Jeg tipper desemberproduksjonen kommer til å ligge godt under 10 000 per måned. Vi får se hvem av oss som får rett, men det er ikke mye konkurrentene skal gjøre på batterisiden for å slå beina under Tesla utenfor USA.

Espen Hugaas Andersen

#40
Sitat fra: chaglen på mandag 31. juli 2017, klokken 13:50Kan dette være årsaken til at USA prioritere sitt marked først med Model 3? https://www.thestreet.com/story/14248212/1/tesla-is-quickly-running-out-of-government-subsidies-and-it-could-present-a-massive-challenge.html

"Tesla's next threat could come from within the U.S., where the federal tax credit is set to expire. Under the current incentive program, U.S. citizens can get as much as a $7,500 discount off the sticker price of a Tesla model. That's more than 20% off the cheaper Model 3 sedan's price of $35,000."
Ja, det er grunnen til at USA er prioritert. Dette var kjent i forkant, men personlig trodde jeg leveransene utenfor USA ville begynne tidligere.

Slik systemet fungerer, så starter utfasingen det kvartalet Tesla når 200.000 salg totalt i USA. Dette vil trolig skje januar 2018. Når dette skjer, så kan alle kundene som tar levering det kvartalet, og påfølgende kvartal, få den fulle skattekreditten. Altså Q1 og Q2. Deretter er det to kvartaler med halv kreditt, 3750 USD, og dette er altså Q3/Q4 2018. Så er det to kvartaler med 25% kreditt, 1875 USD, altså Q1/Q2 2019.

Slik det ser ut nå, så planlegger ikke Tesla levere en eneste bil utenfor USA før alle de fulle kredittene er oppbrukt. Da er det ca 150-200k Model 3 kjøpere i USA som får den fulle kreditten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: anorway på mandag 31. juli 2017, klokken 11:05
Studerte litt på Tesla sine nettsider med spesifikasjoner og da finner jeg:

Head room, standard: 39.6" front row, 37.7" second row
Head room, glass roof: 40.3" front row, 37.7" second row


Så her vil tro da at dersom man ikke velger premiumpakken får man vanlig tak.

Ja, fant også det nå. Så da blir tydeligvis metalltak standard, glasstak en del av premium pakken og soltak ett eget valg?
Model S 85D

Vesel

Men hvis Tesla virkelig vil nå en produksjonskapasitet på 500 000 biler i året, hva skal de gjøre med all denne kapasiteten når M3-køen er unnagjort og det bare kommer små drypp med nye bestillinger? Blir ikke de store fabrikkene og menneskelige ressursene bortkasta investeringer da?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

#43
Sitat fra: Vesel på mandag 31. juli 2017, klokken 14:49
Men hvis Tesla virkelig vil nå en produksjonskapasitet på 500 000 biler i året, hva skal de gjøre med all denne kapasiteten når M3-køen er unnagjort og det bare kommer små drypp med nye bestillinger? Blir ikke de store fabrikkene og menneskelige ressursene bortkasta investeringer da?
Forventningen er at Tesla vil klare å få nok kjøpere til å fortsette å produsere 500k+ Model 3 per år.

Til sammenligning hadde de ca 12k Model S reservasjoner og 27k Model X reservasjoner når leveransene begynte. Nå leverer de ca 50k/år av hver modell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Zett

Sitat fra: Vesel på mandag 31. juli 2017, klokken 14:49
Men hvis Tesla virkelig vil nå en produksjonskapasitet på 500 000 biler i året, hva skal de gjøre med all denne kapasiteten når M3-køen er unnagjort og det bare kommer små drypp med nye bestillinger? Blir ikke de store fabrikkene og menneskelige ressursene bortkasta investeringer da?


Skal Tesla være levedyktig på sikt må de nok selge minst 500 000 biler i året, og helst det dobbelte.

Så når køen er unnagjort så må de begynne aktivt å selge Model 3, og så har de kanskje kommet ganske langt med å utvikle Model Y som jo også skal produseres. Vi kan nok også forvente oss mange nye opsjoner og oppgraderinger når køen er borte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA