Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av anorway, søndag 30. juli 2017, klokken 10:32

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Prisene er litt høyere enn forventet, men jeg tror ikke det har stor betydning. (Det har i hvert fall null betydning for Tesla, som jo har 500k+ reservasjoner. Etterspørsel er ikke en utfordring.)

Kjøper man innstegsmodellen til under 300k NOK, så får man en bil med marginalt mindre rekkevidde enn Bolt/Ampera-e, men med superlading. Kupeen er mer romslig, ytelsene er bedre, styring/fjæring virker bedre, setene må jo være bedre, osv. Den koster også mindre.

Går man for de dyrere utgavene så blir jo en allerede bra bil enda bedre. Med rekkeviddeoppgraderingen får man elbilen med nest mest rekkevidde (etter Model S 100D). Premiuminteriøret ser kjempebra ut. Autopiloten er det ingen konkurrerende løsning til i denne klassen. (Man kan argumentere for at Mercedes E- og S-klasse har en litt dårligere konkurrerende løsning, men de er jo dyrere.)

Innen leveransene starter i Norge bør AWD, performance og forhåpentligvis hengerfeste være på plass. Da blir bilen enda bedre og mer attraktiv for flere kjøpere.

Det er ingen av mediene som har kjørt bilen som har noe negativt å si. Her er en håndfull sitater:

"This is easily the most attractive entry-level luxury, all-electric car on the market. I drove it for no time at all, but I've driven pretty much every other all-electric car you can buy, and I can safely say that the Model 3 has no competition."
-Matthew DeBord, Business Insider

"Have I ever driven a more startling small sedan? I haven't."
"I'm sputtering for adjectives."
-Kim Reynolds, Motor Trend

"Can Tesla make a $35,000 car that feels like a Tesla? Yes, and they have."
-Tamara Warren, The Verge
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Hvis det er som du sier at base model har 51 kWh tilgjengelig er det jo ikke direkte imponerende i forhold til f.eks Bolt. Heller ikke ladefarten har imponert, flere konkurrenter ligger farlig nærme selv om de er begrenset til 50 kW. For US er dette sikkert imponerende, som kan få bilen snart. For Europa, der det ligger an til starten av 2019. Not so much.
Flere vil da ha ventet 3 år på bilen sin. Man kan jo risikere å dø i køen. Satt på spissen selvsagt.

Etter denne lanseringen fikk jeg skikkelig troa på andre bilprodusenter at de vil klare å komme med noe konkurransedyktig til den prisen. 300k til 500k NOK for en bil er strengt talt ganske mye.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror de fleste i Europa vil få bil i 2018. Det man må huske er at jo lengre tid det tar før leveransene begynner i Norge, jo større vil produksjonen være. I slutten av 2018 vil produksjonen være oppe i 10.000 Model 3/uke. Det betyr at med en ukes produksjon kan Tesla nærmest drukne Norge i biler.

Jeg tror heller ingen andre vil komme i nærheten på prisen i forhold til rekkevidde, om ikke de er villige til å ta ett betydelig tap. Og om de er villige til å ta ett betydelig tap, så kan man forvente begrenset tilgjengelighet.

Det er også fint mulig at Tesla øker rekkevidden etterhvert. Og endrer på prisene. Tesla har masse muligheter for å justere seg etter markedsforholdene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Nå gjenstår det å se om det faktisk vil bli mulig å kjøpe M3 til rundt 300K i Norge. Jeg tror ikke Tesla tjener penger på denne konfigurasjonen og at den derfor blir et  kortvarig bekjentskap kun for amerikanske kunder. Legg til usikkerhet rundt det norske avgiftssystemet i 2019 så tror jeg sannsynligheten for billig M3 blir å se i Norge er svært liten.

Hvis jeg kunne kjøpt og fått den levert i dag hadde jeg nok byttet ut Opelen på flekken

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på mandag 31. juli 2017, klokken 08:48Nå gjenstår det å se om det faktisk vil bli mulig å kjøpe M3 til rundt 300K i Norge. Jeg tror ikke Tesla tjener penger på denne konfigurasjonen og at den derfor blir et  kortvarig bekjentskap kun for amerikanske kunder.
Du kan se på hva som skjedde med Model S. Innen Model S kom i salg i Norge hadde prisene økt. Hva gjorde Tesla? Alle eksisterende reservasjonsholdere fikk rabatt tilsvarende det prisen hadde økt.

Om innstegsmodellen skulle øke i pris, så tror jeg Tesla vil gjøre akkurat det samme som før - eksisterende reservasjonsholdere vil bli tatt vare på. Ikke at jeg tror Tesla vil ha behov for å øke prisen. Model 3 ser ut som en ganske rimelig bil å produsere. 51 kWh batteri er ikke ekstremt stort. Hele bilen ser ut til å være designet med tanke på produserbarhet, med ingen knapper, ikke instrumenter bak rattet, osv.

Jeg tror ikke innstegsmodellen er en gullgruve for Tesla, de vil kanskje bare ha en bruttomargin på noe sånt som 10%. Men det er alt de trenger. De fleste vil velge noe ekstrautstyr, og da får Tesla inn mye mer i margin.

Jeg forventer f.eks at rekkeviddeoppgraderingen koster Tesla rundt 2500 USD. Når den da er priset til 9000 USD, så bil Teslas margin slik:

Innstegsmodellen: Priset til 35.000 USD, produksjonskostnad 31.500 USD, 3.500 USD/10% bruttomargin.
Lang rekkevidde: Priset til 44.000 USD, produksjonskostnad 34.000 USD, 10.000 USD/23% bruttomargin.

Sitat fra: Tellus på mandag 31. juli 2017, klokken 08:48Legg til usikkerhet rundt det norske avgiftssystemet i 2019 så tror jeg sannsynligheten for billig M3 blir å se i Norge er svært liten.
Tesla har tidligere justert seg etter endringer i skatter/insentiver, f.eks i Danmark. Om det blir avgifter i Norge 1. januar 2019, så kan du være ganske sikker på at hver eneste reservasjonsholder har fått sin bil i 2018.

Grunnen til at leveransene i Norge kommer så sent er jo i seg selv pga at Tesla justerer seg til endrede insentiver i USA. Den føderale skattekreditten vil sånn ca være helt utfaset i løpet av 2018 for Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SuperPG

Må ha:
premium
lengre rekkevidde

Kanskje:
autopilot
VW ID.3 1st plus

Rolf Gjerdsjø

Innstegsmodeller er ingen gullgruve for noen produsent, akkurat det er ikke unikt for Tesla. Det er litt forskjellig filosofi fra forskjellige lands produsenter, og det virker som om Tesla har gjort det "alle" de andre amerikanske merkene gjør - strippet innstegsmodell (Tysk filosofi) og utstyr i pakker som dermed totalt sett blir ok priset (Japansk filosofi). Med tanke på at Tesla er en ganske liten produsent fremdeles, tror jeg dette er en fornuftig måte å gjøre det på. På et eller annet tidspunkt kommer muligens utstyr til å bli noe som plukkes fra en a'la carte meny, men det er noe de må opp i volum før de kan gjøre med stort hell. Rent personlig, som en som ofte krysser av mye uansett, er det en fordel med at de putter ting i større pakker, men har full forståelse for at ikke alle er enige der.  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Løve

Jeg har null tro på at vi ser en TM3 utenfor USA før 2019. Oppskaleringen av produksjonen kommer til å ligge godt bak hva Elon har snakket om, og Elon har indirekte allerede begynt å si at det vil være en eller underleverandør sin feil.

Når TM3 kommer til resten av verden en gang i 2019 så vil det være flere produsenter av elbiler med tilsvarende rekkevidde. TM3 kommer til å ende opp som en bil for amcarentusiaster.

Når en må ut med flerfoldige titusener for å få oppvarmede sidespeil, da er det noe med pakketeringen til tesla som lite gjennomtenkt.

anorway

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 09:36

Når en må ut med flerfoldige titusener for å få oppvarmede sidespeil, da er det noe med pakketeringen til tesla som lite gjennomtenkt.

Nå skal det sies at det er litt mer enn bare oppvarmede sidespeil som er inkl. i premium pakken her da.

Premium oppgraderingspakke ligger på 39.500,- NOK. (Dagens kurs)

Da inkluderer det:


- Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak.
- 12 veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler
- Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer.
- Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.
- Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil.
- Led tåkelys
- Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

Jeg tror du må ut med ganske mye mer for å få alt dette utstyret på hvilken som helst annet bil.




Muffinman

Tja, oppvarmede seter er jo standard på selv de simpleste blikkboksene, og de fleste har vel oppvarmede sidespeil.  Samme med midtkonsoll, finnes jo ikke en eneste bil uten. Så de kan man ikke regne med om man skal sammenligne.

Men likevel får man sikkert grei valuta for pengene med denne pakken om man ønsker alt utstyret. Problemet er at om man ikke velger pakken mangler bilen utstyr som vi ikke engang tenker er ekstrautstyr lenger her i Norge.

Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 10:17
Tja, oppvarmede seter er jo standard på selv de simpleste blikkboksene, og de fleste har vel oppvarmede sidespeil.  Samme med midtkonsoll, finnes jo ikke en eneste bil uten. Så de kan man ikke regne med om man skal sammenligne.

Men likevel får man sikkert grei valuta for pengene med denne pakken om man ønsker alt utstyret. Problemet er at om man ikke velger pakken mangler bilen utstyr som vi ikke engang tenker er ekstrautstyr lenger her i Norge.

Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Slik jeg leste det i etpar andre medier, er det oppvarmede seter bak du betaler ekstra for - ikke de foran. Det er helt i tråd med hva som er vanlig hos andre merker også. Men oppvarmede sidespeil bør være standard, iallefall her oppe i nord. Mulig det kommer noen flere lokale tilpasninger utstyrsmessig for biler som f.eks. skal til Norden/Nord-Europa. Det er ikke uvanlig for andre produsenter heller der volumet blir så stort at det å droppe feks oppvarmede speil i Spania og ha det som standard i Norden er lønnsomt.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 10:17
Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om metall-tak ikke blir noe alternativ likevel, så basisutgaven skal fortsatt ha glasstak. Har også sett noe om at takststivfestene er der uansett tak alternativ.

Det som bekymrer meg mer er om det er så at glasstaket overhode ikke er tonet eller har noen form for ultrafiolett og/eller infrarød beskyttelse uten premiumpakken? Det vil jo gjøre basisutgaven totalt uselgelig i sørligere breddegrader, og by på problemer også i Norge.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: Amoss på mandag 31. juli 2017, klokken 10:33
Det som bekymrer meg mer er om det er så at glasstaket overhode ikke er tonet eller har noen form for ultrafiolett og/eller infrarød beskyttelse uten premiumpakken? Det vil jo gjøre basisutgaven totalt uselgelig i sørligere breddegrader, og by på problemer også i Norge.
Det var nettopp dette jeg tenkte også. En bil med glasstak er i utgangspunktet uaktuell for min del, men et glasstak uten noen som helst beskyttelse mot lys og varme blir meningsløst for de fleste.

Regner med det kommer presiseringer og tilpasninger etterhvert. Det er jo ikke akkurat slik at bilene er på vei over dammen i nærmeste framtid uansett :) Vi sitter uansett på våre to Model S i mange år enda, og regner med at når bilkjøp igjen bli aktuelt er elektrifiseringen av bilparken kommet så langt at det blir MYE å velge i.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på mandag 31. juli 2017, klokken 09:36Jeg har null tro på at vi ser en TM3 utenfor USA før 2019. Oppskaleringen av produksjonen kommer til å ligge godt bak hva Elon har snakket om, og Elon har indirekte allerede begynt å si at det vil være en eller underleverandør sin feil.
Hvorfor tror du dette?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

anorway

Sitat fra: Amoss på mandag 31. juli 2017, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 10:17
Lurer litt på det taket forresten. Har basisutgaven metalltak, slik at man må velge denne premiumpakken for å få glasstaket?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om metall-tak ikke blir noe alternativ likevel, så basisutgaven skal fortsatt ha glasstak. Har også sett noe om at takststivfestene er der uansett tak alternativ.

Det som bekymrer meg mer er om det er så at glasstaket overhode ikke er tonet eller har noen form for ultrafiolett og/eller infrarød beskyttelse uten premiumpakken? Det vil jo gjøre basisutgaven totalt uselgelig i sørligere breddegrader, og by på problemer også i Norge.

Studerte litt på Tesla sine nettsider med spesifikasjoner og da finner jeg:

Head room, standard: 39.6" front row, 37.7" second row
Head room, glass roof: 40.3" front row, 37.7" second row


Så her vil tro da at dersom man ikke velger premiumpakken får man vanlig tak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA