Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurranse i premiumsegmentet....!

Startet av nien, onsdag 26. juli 2017, klokken 01:24

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 17. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
X er jo fremdeles dyrere......
Du får en X75 i øyeblikket under nok 700.000 og med 100 % finansiering med rente 0,25 % - slå den!

For å sammenligne. X75D koster 91250 i Tyskland.

Counterpointer

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 17. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
X er jo fremdeles dyrere......
Du får en X75 i øyeblikket under nok 700.000 og med 100 % finansiering med rente 0,25 % - slå den!
Enkelt

625 for en E-tron uten å låne, på kjøpet får du da sikkert 50% mer rekkevidde, slipper falkevingeservice og kan ha ski på taket. Skulle ikke forundre meg om du  får regnsensor også....

Espen Hugaas Andersen

#47
Automatiske viskere vil nok være implementert på Model X lenge før man får levert Audi etron. Nå aktiverte Tesla automatisk dimming av langlys i går, så da er det automatiske viskere som gjenstår, samt forbedringer av autopilot.

Og 50% mer rekkevidde er urealistisk. 20% er nok nærmere sannheten, om batteriet til etron er 90 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 18. august 2017, klokken 06:55
Og 50% mer rekkevidde er urealistisk. 20% er nok nærmere sannheten, om batteriet til etron er 90 kWh.
Rekkevidden på X75 kan være ganske kort!

Vi vet enda ikke hva E-tron får, kan like gjerne være 105 som 90 kWh, det er  også nevnt 70 kWh. Dette får jo mye å si. Men kun ut fra aerodynamikk (cw0,25) vil E-tron ha mer rekkevidde. 50% er bare ett tall for å indikere at det blir omtrent som forskjellen på X og S.

daktari

Hvilke egenskaper hos e-tron skal gjøre den vesentlig mer aerodynamisk enn X? Lavere og mindre?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 12:46
Hvilke egenskaper hos e-tron skal gjøre den vesentlig mer aerodynamisk enn X? Lavere og mindre?

Audi er flink til å kamuflere bilene er svært aerodynamisk. Nye A4 har 0,23 i gunstigste versjon.

turfsurf

Nå tror jeg folk glemmer at X har samme Cv som S. Tviler sterkt på at eTron blir bedre. Det som evt vil gjøre den bedre er om frontarealet blir mindre, men veldig mye mindre blir den vel ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Ja, Model X har 0,24. Om da etron har 0,25, så er den totale luftmotstanden trolig ca lik. Det er en forskjell på 4,1%, mens om etron har 5 cm mindre bredde og høyde, så utgjør det ca 5%. Da er det en forskjell på noe sånt som 1%. (Så er det også ett åpent spørsmål om 0,25 er ett *realistisk* tall. Til den grad Tesla har blitt etterprøvd, så har tallene de har oppgitt vært nøyaktige.)

Da er det hovedsaklig vekt der forskjellen kan være. Men en 90 kWh etron har ikke bare større batteri enn Tesla X75D, den benytter også NMC, som har lavere energitetthet enn teknologien til Tesla. På X100D er energitettheten ca 170 Wh/kg. Nye e-Golf ligger på rundt 110 Wh/kg og Ampera-e ligger på rundt 145 Wh/kg.

Veier batteriet i etron 600-700 kg, der batteriet i X75D veier ca 500 kg, så vil de måtte jobbe hardt for å få vekten under vekten til X75D (2350 kg). Så klart, de hjelpes litt av at bilen er mindre, men dette utgjør ikke så mye som man kunne tro.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Blir spennende å se i praksis. Ut fra tallene så burde X ikke bruke så mye mer enn S som den gjør....

Touring

Vedr vekt vil jeg tippe de falkevinge-dørene koster rundt 200 kg med diverse forsterkninger i karosseriet og mekanismer.

schcar

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
Tja - det var før jeg prøvde setene i modell X. Jeg har en Q5 med sportsseter i dag og det er mange hakk bedre en setene i modell X. Spesielt seteputens lengde er et problem - 195 høy.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

ludwig_holberg

Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)

Lepet65

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 31. august 2017, klokken 11:19
Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)
Det er vel derfor Audi og Jaguar drøyer i det lengste før de offentliggjør prisene sine

Counterpointer

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 31. august 2017, klokken 12:02
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 31. august 2017, klokken 11:19
Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)
Det er vel derfor Audi og Jaguar drøyer i det lengste før de offentliggjør prisene sine
Vet at både Jaguar og Audi er opptatt av å treffe "riktig" pris. Hva de mener med det kan jo trekkes i begge retninger, både at de vil ligge under og at de vil ta ut så mye fortjeneste som mulig.

Slik jeg tolker dem så tror jeg Jaguar vil legge seg nærme X men litt under og Audi oppfattet jeg ville ligge godt under.
Men dette er kun basert på "feeling".

JorEl

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 31. august 2017, klokken 11:19
Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)
Kjekk tråd dette også.
Prisene på Tesla falt ifjor, i hvertfall om man tenker på utstyret som ble standard.(Luftfjæring og awd) I går var $1 verdt 7.76NOK dette er jo litt fint siden noen har sagt at (T$]Tesladollaren er ca 8.5NOK.
Tror Tesla kan komme til å svare på konkuranse fra de tyske merkene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA