Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX Vinterdekk leveranse nybil

Startet av Futurecar, fredag 19. oktober 2018, klokken 06:17

« forrige - neste »

Futurecar

Hei
Vi fikk bilrn i slutten av september men har ennå ikke fått vinterdekkene vi bestilte med bilen.  Har andre gjort det?

Etter litt mailkorrespondanse frem og tilbake så skrev dem at jeg kunne få tilbakebetalt pengene vi har betalt og kjøpe egne privat.

Men jeg spurte litt kritisk da jeg har lest mye om andre felger/dekk og fikk da beskjed om at masse garantier da utgår:
Ved å ha andre type felger kan Tesla ikke foreta firehjulskontroll på disse. Skjevtslitasje på dekk blir ikke en garantisak. Vi garanterer enkelt og greit ikke for dekk, felg eller dekk og felg relaterte ting som måtte oppstå. Da må kunde betale for problemer som måtte oppstå som en direkte konsekvens av dette selv.
Andre som har erfaring innenfor dette?

What-a-watt

Venter også på vinterhjul bestilt sammen med bilen som ble levert i slutten av september. Har purret flere ganger, men svaret er hver gang: "Skal sjekke det opp....". Får håpe at vinteren på Østlandet lar vente på seg.

Holst

Fikk levert bil i september selv, venter fortsatt på mine vinterdekk.
Endte opp med å få låne-dekk fra Tesla mens jeg venter på mine.
Har inntrykk av at dekkene mine ble bestilt opp ca en uke inn i oktober...

Schjell

Ein digresjon her, men på bilen som eg bestilte nylig så tok eg vinterdekka utenom. Der er mykje pengar å spare på det vil eg påstå. Fire stk bra piggfrie dekk (Continental/Michelin, ca samme pris) på 19" PH edition II felgar til rundt tjue inkl. moms. Etter mitt syn ganske lik dei felgane som med dekk kostar over førti som tilvalg ved kjøp av nybil. Slik eg ser det så er det lite som kan skje med felg/dekk som ville ha blitt dekka av garanti. Eg valgte som sagt 19" som vinterhjul, men ikkje mykje dyrare å velge 22" dersom en vil ha det på vinteren eller bytte om seinare med dei default slipstream felgane.

Chaf

Mitt dekkhotell - kokstad fikk inn ett parti i går. Jeg har selv ventet i ca en Mnd. Nå. Fikk bekreftelse i dag på time for dekkskift til uka.

mthoring

Er en mulighet å kjøpe ubrukte eller nesten ubrukte originalfelger m/sommer på finn.no for 11-12k, og legge på ønskede vinterdekk på de.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sveih

Jeg skulle hente vinterdekkene hos Vianor i dag (bilen ble levert med vinterdekk i desember 2017 og det byttet til sommerdekk med påfølgende dekkhotell i vår). Da de kom med fire sommerdekk takket jeg høflig nei til de. Vinterdekkene var ikke å finne så da ble det fire nye vinterdekk og felger i stedet. Helt ok for meg men det avhjelper vel ikke akkurat leveransesituasjonen for de som venter på vinterdekk. Dette er vel ikke Tesla sin feil heller men mer ett Vianor problem.

klumpen

Verken vianor eller Tesla vet hvor mine vinterdekk er. Tesla tror de er under bestilling og vianor har ikke fått noe.
Greit når det kanskje kommer snø i morgen på Sørlandet.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

grinebitter

#8
Er særs misfornøyd med dette med vinterhjul og Vianor. Opplever Vianor som mildt sagt svært lite serviceminded.

Våre hjul kom først til feil Vianoravdeling, og jeg måtte mase fire-fem ganger før de "skulle forsøke finne en løsning" så jeg fikk hjulene til avtalt sted. De snakket også om at jeg måtte betale for transport, og da kom tydelig-kunde-hør-etter-stemmen. Så om sider kom de til rett avdeling.

Verdt å merke seg at Vianor kundeservice kritiserte Tesla sterkt og klart i hver eneste samtale. "Tesla er bare rot". Men de bør kanskje se litt til eget hus før de har denne holdningen?

For nå til kapittelet om selve hjulene. Jeg henter de hos Vianor selv etter mye om og men. Og i helgen var tiden for omlegg. Da viser det seg at jeg har fått feil hjul (selvsagt). 2 x hjul skulle til meg. 2 x hjul skulle til en annen Teslaeier.  Merkelappen for den andre kunden var i tillegg for en helt annen dekktype enn hva de stod på. Ringte denne personen for å gi en headsup om mulig hjulrot, og vedkommende var mildt sagt oppgitt over Vianor. De hadde også fått hjulene til feil avdeling, og fikk stadig meldinger om at hjulene var klare, tross at de allerede står på bilen.

Så er kanskje ikke bare Tesla som surrer? Opplever Vianor som særs useriøse, som ikke bare tøyser med internlevering og deretter utlevering (hvor de evner å levere feil i alle ledd); - de kritiserer også en kunde som Tesla åpenlyst til allmuen som "håpløse amatører".

Futurecar

Venter fortsatt på dekkene som Tesla sa ble sendt vianor for to uker siden... fikk ny beskjed på fredag at dekkene igjen var sendt fra Tesla.. vet ikke helt hva jeg forventer. Har i helga vært på tur og bekymret for å måtte sette igjen bilen da det har vært is på innsjøer og biler i skyggen. Men er heldigvis kommet oss hjem nå så får purre videre imorgen.

GeirHM

Sitat fra: mthoring på søndag 21. oktober 2018, klokken 14:58
Er en mulighet å kjøpe ubrukte eller nesten ubrukte originalfelger m/sommer på finn.no for 11-12k, og legge på ønskede vinterdekk på de.

Jeg kjøpte ubrukte originale vinterhjul på Finn i vår mens jeg hadde min X i bestilling. 17 tusen. 20 tommer. Conti. Samme felg som sommerhjula har. Ved hjulskiftet nå i høst merket ikke bilen noe til byttet. Ingen varsel i display.

Det er aller første gang. Jeg hadde S85D og kjøpte uoriginale vinterhjul fra Megahjul. Hjula var aldri bra uansett balanseringer. Svak risting kom hver gang. Skiftet dekk. Annet merke. Ble ikke bedre. Og alltid mas med varsel i display.

Heretter blir det alltid originalfelger.

Starscream

Har hatt samme problemet som andre her... og nå er det snart så jeg gir opp hele bilen og hever kjøpet:
Jeg fikk først melding om at vinterdekkene jeg bestilte sammen med bilen var kommet til Vianor for et par uker siden, og ringte litt etter for å avtale dekkskift - da kunne de først meddele at ingen dekk hadde kommet. Etter en uke så ringte de og sa at det var noen dekk til meg, men det var feil fra det som var bestilt (de klagde ganske mye på Tesla her og de hadde flere lignende telefoner de skulle ta etter samtalen med meg). De lovte de skulle jobbe videre med å finne en løsning, men hørte ikke fra seg noe mer selv så mye jeg har ringt tilbake til daglig leder..

I dag har jeg ringt Tesla flere ganger, og blitt lovet at verksmester på Rud skulle ringe tilbake med en løsning, uten at jeg har hørt noe mer. De foreslo å lete etter dekk/felg kombinasjonen jeg skulle ha og skifte det der selv, og så beholde de "gale" dekkene på sine egne biler.

Men nå er vinteren her, og jeg bor landlig til på et sted hvor snøen blir liggende. Så.. nå er det snart så Tesla får kjøre ut med noen nye dekk og bytte de på stedet for meg.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA