Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søndag 23. juli 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

doldis1

#75
 Så langt virker alt å gå etter planen for TM3. Det kan jo se ut som om Tyskerne tror model 3 skal konkurrere
mot Nissan Leaf, Bolt og El- Koreanerne.
Det vil den nok gjøre men i enda større grad mot Audi's A3/4 BMW 3 serie og Merce C klasse
Konkurrere er trolig missvisende, "utkonkurrere" tror jeg blir riktigere  ;) og stopper trolig ikke der heller,
når high performance utgavene kommer, vil nok ikke A5,A6, og 5 serie være utenfor rekkevidde heller...
Når Tesla etterhvert får gjennomført automatiseringen av produksjonslinjene kan det jo bli riktig
høylytt på Tyske styrerom framover.

http://fortune.com/2017/05/05/elon-musk-tesla-apple-robots/

doldis1

Ting går visst ikke helt etter Musk's plan lenger... TM3 er vissnok måneder forsinket.? "Ittnå så gæli at det itj e
godt for nå" sier vi i trøndelag. For de som har planer om å kjøpe Tesla-aksjeer.. kan muligens i dag være en god
dag for det ?  ;)

bmw2002

Å kjøpe aksjer nå er vel ikke lurt. De fleste som ikke er en del av Musk menigheten mener aksjen skal ned under 200.

Espen Hugaas Andersen

De fleste som ikke er en del av "Musk menigheten" har som regel tatt feil. Jeg kjøpte litt i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. november 2017, klokken 17:45
De fleste som ikke er en del av "Musk menigheten" har som regel tatt feil. Jeg kjøpte litt i dag.

:+1:  :) klarte ikke styre meg jeg heller

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 02. november 2017, klokken 17:40
Å kjøpe aksjer nå er vel ikke lurt. De fleste som ikke er en del av Musk menigheten mener aksjen skal ned under 200.

Ha ha, vil du vente til Tesla går for 200 trenger du ikke sette av penger til det i dette livet  ;D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bondeknøl

Ampera-E er vel i det blå nå? Ser det ut som at denne bilen forsvinner ut av markedet før den kom ordentlig i gang???
TM3 sliter vel også vel mye?
Blir det Leaf som trekker det lengste strået igjen???

doldis1

 
SitatBlir det Leaf som trekker det lengste strået igjen???

Enkelt svar på denne : Nei ! Sammenlignet med TM3 framstår Leaf som en puslete facelift av forrige modell.
Må ærlig innrømme jeg ble skuffet da jeg måtte innse at elbil kanskje ikke er et satsingsområde for Nissan ...
Problemene i Teslas Gigafactory stopper ikke Musk & co, kanskje utsetter litt men i den store sammenhengen
betyr dette ingenting.
Det flere burde reflektert litt over er hvorfor de ikke klarer å sette opp en fungerende produksjonslinje når
"alle andre" klarer det ?

Bondeknøl

Nissan leaf er jo verdens mest solgte elbil, og den nye Leafen e4 det jo mange som har bestilt allerede. Nissan har kanskje safen litt i motsetning til enkelte andre som ikke klarer å levere. De må jo seff vise at de klarer å levere neste modell også da. Elbil er da absolutt et satsningsområde for Nissan???

Det er jo ikke bare Tesla som sliter med produksjonslinja. Ampera-E er jo krise i så måte. Til og med eGolf har ett lite år leveringstid for enkelte leveranser. De fleste sliter jo med levering i større eller mindre grad, men Tesla virker jo litt mer bob-bob for tiden. De må vel snart begynne å tjene penger?

Initium

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 03. november 2017, klokken 09:59De må vel snart begynne å tjene penger?

Hvorfor det ?

Mengden tap sier bare hvor stor konto du må ha, før du kommer i posisjon til å tjene VIRKELIG mye. Tesla har nok kalkulert med ytterligere 2-3 år med "vanvittige" tap, før de begynner å tjene. Slår planen til, kommer andre bilfabrikanter til å være parkert i grøftekanten i minst 10 år, kanskje 15 når Tesla når max produksjonskapasitet.

Jeg er fortsatt hellig overbevist om at Tesla sitter på en gullformel, og all " ståheien " som er rund selskapet, er akkurat ihht planen... ;D

Sitat: jeg driter i hva dere skriver om meg, bare dere staver navnet mitt riktig....

ludwig_holberg

Ideen om at det bare er rom til én elbilprodusent tar ikke helt innover seg at hele markedet skal elektrifiseres. Det er altså rom for at både Nissan og Tesla lykkes.  :laugh:

doldis1

Tesla kan kjøre de 5 neste kvartalene med samme underskudd før kassa er tom..
Grunnen til at Tesla sliter med produksjonslinja er derimot mer interresant. Ved et skjebnens lune var jeg med
å montere Asea roboter i produksjon for mange, mange år siden.
Disse fungerte slik at programmet ble lagt inn fra en kasett og det var også en smal sak å programmere inn
små endringer.
Dette ble gjort ved å kjøre roboten manuellt og plotte inn posisjonene, piece of cake egentlig og dette var
en vel fungerende linje.
Hva har så dette med Tesla å gjøre? Musk redeviste for problemene i gigafactory samtidig med at han
la fram regnskapet for en par dager siden.
Følg med nå ! : Han kunne fortelle at de på 4 uker hadde endret 30 årsverk med programmering....
30 årsverk !!!    Dette er så avgjort ingen vanlig produksjonslinje og det kommer nok konkurrentene til
å merke i årene som kommer.

Initium

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 03. november 2017, klokken 10:15
Ideen om at det bare er rom til én elbilprodusent tar ikke helt innover seg at hele markedet skal elektrifiseres. Det er altså rom for at både Nissan og Tesla lykkes.  :laugh:

Helt klart.
Det det neppe blir rom for, er produsenter som FORTSETTER å produsere fossilbiler, og jukser med tallene for å "slippe unna ".

Ser jeg inn i krystallkula 2-3 år fram, tror jeg endel bilprodusenter vil slite bigtime. Helt OK at de jobber med å ta fram modeller, men de kommer til å ligge HÅPLØST bak " feltet " en periode...

JorgenM

Ehm, nå må du se litt på fakta også da. Det er vel neppe noen som jukser med utslippstall idag, spesielt etter VW-avsløringen, og det er på fossilbiler at produsentene tjener store penger, fortsatt. De fleste hadde milliard-overskudd (i Euro) sist kvartal og det er absolutt ingen tegn til at de "sliter" slik enkelte prøver å overbevise seg selv og andre om.

Skal love deg at de etablerte produsentene tenker økonomi og øker satsningen på elbiler ekvivalent med fortjenesten. Det er vel heller de få produsentene som utelukkende satser på elbiler allerede idag som muligens kan komme til å slite, kanskje spesielt hvis det skulle bli kamp om batterier slik enkelte har antydet og kun de med sterkest økonomi vinner frem.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA