Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søndag 23. juli 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:20
Biler kommer ikke til Norge før slutten av 2018. Ansatte i Tesla sier de ikke får bil før om 1 - 1/2 år og at det er masse utfordringer før bilen er ferdig. Tipper de ligger etter skjema og at gårsdagens lansering bare var for å signalisere at de er i rute.

Jada,jada, først skulle de jo gå konk lenge før de kunne lansere en folkebil, så skulle de kunne lansere TM3
men i juli ? Nei så langt i fra !............. Nærmere jul takk !, helst etter.
Når TM3 etter langt og lenge kommer, kommer de jo også garantert til å tape penger på den! .....

Jada,jada, jorda er flat, månelandingen er fake ,global oppvarming er noe sprøyt Kineserne har funnet på
og Tesla lever garantert ikke til jul.. ;)

Burger

Doldis: Jeg lurer på hvem som tar spadetaket i Tyskland/Europa først for en eller annen form for gigafactory for batteri. Tesla eller VAG? Jeg tipper Tesla :-)

Tesla har vel full produksjon på en fabrikk til i Europa før aksjonærer stiller krasse spørsmål til styret på om det er på tide med noe annet enn konseptbiler for 2025 (husk, dette er i fremtiden, så må legge på et par år) mens Tesla, BYD og Nissan spyr ut biler.

Fra spøk til revolver, alt som ikke er påbegynt og har tidshorisont ila neste år eller kortere er bortkastet tåkeprat.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

JorgenM

Ta det med ro og evn å se litt utenfor Norge. Markedet er ikke der enda. Når det er klart, er de klare. På dagen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på søndag 30. juli 2017, klokken 08:34
Ta det med ro og evn å se litt utenfor Norge. Markedet er ikke der enda. Når det er klart, er de klare. På dagen :)
Er det en ting som er sikkert, så er det at batterifabrikker ikke er klare på dagen :)

eivhelle

Sitat fra: JorgenM på søndag 30. juli 2017, klokken 08:34
Ta det med ro og evn å se litt utenfor Norge. Markedet er ikke der enda. Når det er klart, er de klare. På dagen :)
Markedet er der når prisnivået blir riktig. Så lenge elbiler er dyrere enn fossilbiler vil markedet være begrenset til en mindre kundegruppe som synes det er greit å betale ekstra for en miljøvennlig løsning. Når man får rampet opp batteriproduksjonen og produserer biler i større volum vil prisene på elbiler bli som for fossilbiler. Da vil en langt større kundemasse stå klar til å kjøpe.

Den store interessen for model 3 viser dette. Og vi snakker fortsatt om en bil som koster en del over snittet. VW har antydet at ID vil koste langt mindre enn model 3 (8000$ billigere i følge VW sin strategisjef Thomas Sedran).

Tidsperspektivet er senest 2020 for ID. Det er i praksis ikke mer enn maks 2 år etter at model 3 starter å lever i volum. Den tidslinjen passer vel også godt inn med forspranget Tesla fikk da de startet byggingen av gigafactory.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Troald

2022 sier vel VW nå, utsettes et år for hvert år som går virker det som.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

2022 eller kanskje aldri ...? Må huske på at når folk som Thomas Sedran og andre topper uttaler seg i pressen
er det ikke smalltalk om kommende modeller de driver med. Disse folkene har et enormt ansvar og bare en
upresis uttalelse kan snakke ned aksjekursen på VAG eller hemme bilsalget eller deler av det.
Noen snakker til bilkjøperne, andre til finansmarkedet/aksjonærene-men ingen av de driver produktinformasjon !

eivhelle

#37
Sitat fra: Troald på søndag 30. juli 2017, klokken 11:19
2022 sier vel VW nå, utsettes et år for hvert år som går virker det som.
I følge denne artikkelen, som ble publisert for en uke siden, er det 2020. Men time will show. Neste generasjon golf vil nok uansett komme på markedet i mellomtiden, med enda litt større batteri enn dagens.

http://www.side3.no/motor/vws-nye-elbil-skal-bli-en-prisbombe/3423358167.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arnkl

#38
Sitat fra: eivhelle på søndag 30. juli 2017, klokken 13:31
Sitat fra: Troald på søndag 30. juli 2017, klokken 11:19
2022 sier vel VW nå, utsettes et år for hvert år som går virker det som.
I følge denne artikkelen, som ble publisert for en uke siden, er det 2020. Men time will show. Neste generasjon golf vil nok uansett komme på markedet i mellomtiden, med enda litt større batteri enn dagens.

http://www.side3.no/motor/vws-nye-elbil-skal-bli-en-prisbombe/3423358167.html

Vi får håpe VAG får orden på batterileveransene sine til den tid. Det lovar ikkje godt at dei må utsette produksjon av e-Golf på grunn av at LG ikkje kan levere nok batteri.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

doldis1

Heia VAG  ;D
Motortrend testet TM3 i går, link under .

http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/exclusive-tesla-model-3-first-drive-review/
 
 
De avslutter slik:

As we pack up, I'm thinking. Recently I've been spending some time in Motor Trend's long-term Chevrolet Bolt EV and with every mile edging closer to calling it The Automobile 2.0. With its affordability, stress-free range, and delightful driving qualities, I'm thinking that maybe this is where the second era of the car commences. Pause that thought. With the Tesla Model 3's performance, slinky style, fascinating creativity, and, critically, its Supercharger safety net, I think this is truly where it begins. Here at the corner of Mulholland Highway and Old Topanga Road.

gigafactory

Det er vel Samsung som leverer til nye e-Golf? Men LG har vel ikke akkurat mye overproduksjon for tiden heller.

Amoss

Sitat fra: gigafactory på søndag 30. juli 2017, klokken 14:29
Det er vel Samsung som leverer til nye e-Golf? Men LG har vel ikke akkurat mye overproduksjon for tiden heller.

Nå har ikke jeg full oversikt over hvem som for tiden leverer til VAG/VW, men har sett noe her på forumet om at Hyundai har leveringsproblemer med sine batterier i fra LG. Så kan altså se ut til at både LG og Samsung har problemer med å levere nok batterier?  Nå ser man altså stadig tydeligere hvor lurt det var av Tesla å gå for å bygge sin egen batterifabrikk (jada, vet at det fortsatt er Panasonic som bygger cellene i fabrikken).
Model S 85D

doldis1

 
Sitathvor lurt det var av Tesla å gå for å bygge sin egen batterifabrikk

Sett gjennom etterpåklokskapsbrillene har Tesla gjort alt riktig, Roadsteren som gjorde børsnotering mulig,
som igjen gjorde model S mulig som igjen gjorde model X mulig. Hadde Musk startet i andre enden med
model 3 først, hadde investormarkedet ledd seg skakke av Tesla ..
Gigafactory er selvsagt inget unntak på å gjøre alt riktig, jeg er stein sikker på at verden kommer til et
punkt der "ingen" vil kjøpe fossilbil FØR vi kommer til et punkt der markedet for batterier er mettet ...

moby666

Synes tm3 var ganske skuffende. Ikke noe nytt annet  en sedan med 60kwh batteri til 400 000 i Norge. I sverige vil den koste 500.000. Ca 100.000 mer enn xc90...

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søndag 30. juli 2017, klokken 18:14
... jeg er stein sikker på at verden kommer til et punkt der "ingen" vil kjøpe fossilbil FØR vi kommer til et punkt der markedet for batterier er mettet ...

Du har her både rett og feil på en gang :p  Så lenge de ikke leveres nok elbiler i ett markedsegment - enten det er pga leveringsproblemer på batteriene eller andre grunner - så vil det være ett marked for fossilbiler.

... men på den annen side er vi egentlig der alt. Flere bilprodusenter er nå i den situasjonen at de ikke klarer å levere elbiler nok til å dekke etterspørselen i markedet fordi de ikke får tak i nok batterier. I mellomtiden må mange kunder kjøre fossiler.

Det er ikke uten grunn at noe av det første jeg spør om når en leverandør reklamerer for at de skal slippe en ny elbil med god rekkevidde og/eller høyt volum er hvor de skal få batteriene i fra. Dersom svaret ikke innbefatter at de har sikret seg solid forpliktende kontrakt med en batterileverandør - helst med en plan for opptrapping dersom (dvs når) man ser at etterspørselen er større enn "beregnet". Dersom de ikke kan det - eller kommer med fraser om at de skal "shoppe rundt" så de får de billigste og beste batteriene etterhvert - så står det rimelig klart for meg at de ikke har gjort hjemmeleksen sin, og raskt vil komme opp i problemer med dette.

Sitat fra: moby666 på søndag 30. juli 2017, klokken 23:11
Synes tm3 var ganske skuffende. Ikke noe nytt annet  en sedan med 60kwh batteri til 400 000 i Norge. I sverige vil den koste 500.000. Ca 100.000 mer enn xc90...

TM3 har nok ikke noe 60kWh batteri i standard utgaven...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA