Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søndag 23. juli 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Selges det ikke mer enn 500.000 3-serie, A4, C-klasse osv globalt?
Uansett - Tesla spiser nok i alle retninger. Tipper du vil finne kjøpere fra flere segmenter enn 3-serie-segmentet fordi det finnes så få alternativer. Når jeg ser på de jeg kjenner som har reservert Model 3 er det folk med alt fra XC60 til Golf til Model S til Caravelle...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: tiger`n på mandag 24. juli 2017, klokken 21:41
Jeg skulle gjerne visst om de 400 tusen faktisk er helt reelt. De har jo pyntet på tall før og er nok ikke redde for å gjøre det igjen.
Jeg vil tro minst 30-40 % faller bort når den endelige bilen skal bestilles. Å slenge seg på et hypetrain er noe annet enn å punge ut hard cash for en fysisk vare.
Du har sikkert rett i at noe sånt som 30% vil kansellere når det blir tid for å bekrefte bestillingen. Men samtidig som mange vil kansellere så vil mange reservere den, ettersom de får prøvekjørt, de ser naboen få en, de leser tester, osv. Ser man f.eks på Model S, så var det 20.000 reservasjonsholdere i 2012. Nå selger Tesla ca 50.000 per år.
Sitat fra: tiger`n på mandag 24. juli 2017, klokken 21:41Det er jo sagt at skal Tesla klare å selge alle de 500 tusen i året eller hva det var, må de ta HELE entrylevel premium segmentet. Alle kunder som kjøper 3-serie, A4, C-klasse, Lexus IS osv. Plutselig kan man få veldig mange biler levert i Norge, global etterspørsel etter elbiler er jo ikke enorm. Og en bil til 40k $ er ikke "affordable" for de fleste av oss. I US er en bil til 20k $ affordable.
En gjennomsnittlig bil i USA koster ca 35k USD. Det vil nok ikke være noen mangel på kjøpere. Husk at en elbil er billigere i drift enn en fossilbil, altså er det mange som kan strekke budsjettet litt.

Og det globale salget av noen av bilene du nevner er:

BMW 3-serie: 400-450.000 stk
Audi A4: 350.000 stk
Mercedes C-klasse: ca 425.000 stk
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på mandag 24. juli 2017, klokken 21:28
Media kommer nok til å skrive om dette.
SitatMen spør du meg er utlevering av 30 biler en non-event. Det er heller ikke noe spesielt med bilen i seg selv, det er en relativ kjip upraktisk bil.

Det spesielle er at de har klart å få 400 000 til å forhåndsbestille, og dersom de klarer å levere alle disse i løpet av relativt kort tid.

I likhet med veldig mange ser du ikke skogen for bare trær . Musk har personlig raidet universitetene og
"konkurrentene" i California og skaffet til veie de beste og de mest dedikerte ingeniørene penger kan
kjøpe, han har regelrett satt sammen et A-lag.
Han har verdens eneste noenlunde utbyggde ladenett som stadig bygges større. ( hva tror du reklameverdien
av alle disse ladererne som skriker " yes, we are here to stay " er ? )
Han har verdens største batterifabrikk som bygger verdens mest energitette batterier til verdens mest
konkurransedyktige pris...
Han har bilverdenens mest moderne og effektive produksjonslinje....
Han har 400 K forhåndsbestillinger og trenger heller ikke fø et tungt forhandlernett...ikke reklamere..

I en verden som etter alle solemerker går elektrisk de kommende årene hva har konkurrentene å skilte med ?
La oss f.eks. ta VAG:
De har et team der størstedelen består av B og C spillere, forvaltere som er mest opptatt av å sikre eller
forbedre sin egen stilling i hierarkiet..
De har en fagforening som vil gjøre alt i sin makt for å hindre VAG i å gjøre forandringer som er livsviktige
for foretakets overlevelse..
De har et forhandlernett som vil sabotere elbilsalg etter noter, fordi elbil blir forhandlernes sikre død..

På toppen av dette sitter konsernledelsen okkupert med krisehåndtering av skandale etter skandale, siste
tilskudd er vel kartellvirksomhet blandt Tyske bilprodusenter...

Sannheten er at dette blir blodig, VAG er ikke eneste " sitting duck" i denne dammen. Tesla kommer
til å kjøre det som går, og følg med nå :) , før den siste av de forhåndsbestillte TM3 har forlatt fabrikken,
har den blotte eksistens av 400k TM3's generert 4 mill. nye bestillinger !! MINST! og vi snakker trolig om 1
år fram i tid ...


Knut Røe

Jeg tenkte på US markedet for entry premium, det er ca 500 tusen biler i året iflg https://www.statista.com/statistics/287722/entry-luxury-vehicles-sales-by-make-in-the-united-states/
Total 512076 for 2016.
Tesla solgte 46550 biler i 2016 i US. http://www.fleetcarma.com/ev-sales-usa-2016-final/
Tesla solgte 76230 biler globalt i 2016. https://www.theverge.com/2017/1/3/14159292/tesla-q4-2016-delivery-production-model-s-x
Markedsandel US av totalt Tesla salg blir da 61 %.
500k biler per år vil da si 300k i US, veldig forenklet selvsagt.
Som man ser er det en ekstremt stor andel av markedet man må ta skal man skal klare å selge så mange biler.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på mandag 24. juli 2017, klokken 23:00
Jeg tenkte på US markedet for entry premium, det er ca 500 tusen biler i året iflg https://www.statista.com/statistics/287722/entry-luxury-vehicles-sales-by-make-in-the-united-states/
Total 512076 for 2016.
Tesla solgte 46550 biler i 2016 i US. http://www.fleetcarma.com/ev-sales-usa-2016-final/
Tesla solgte 76230 biler globalt i 2016. https://www.theverge.com/2017/1/3/14159292/tesla-q4-2016-delivery-production-model-s-x
Markedsandel US av totalt Tesla salg blir da 61 %.
500k biler per år vil da si 300k i US, veldig forenklet selvsagt.
Som man ser er det en ekstremt stor andel av markedet man må ta skal man skal klare å selge så mange biler.

Så du forutsetter at fordelingen mellom US/NA/Europa/Asia/Oseania vil være identisk selv om bilen er mindre, billigere og mindre "premium"?
Model S 85D

doldis1

 Dette blir omtrent som om vi på Henry Ford's tid skulle diskutert hvilke hestedrosjer som var i riktig segment
for å bli erstattet av en T-ford ...? De små enspannene ? tospann? Kanskje firspannene med postfrakt ?
Nå vet vi svaret på det - alt forsvant ! Selve konseptet hest som transport forsvant ! Med det skysstasjonene,
stallguttene, forleverandørene, hele apparatet forsvant !

TM3 appelerer ikke kun til de som ville valgt entry premium, den appelerer til 99 % av alle verdens kvinner ,
de vil gjerne redde jorden, bare ikke i en model S som de oppfatter som uhorvelig stor og kostbar ..

Mens TMS og X finner kunder med for mye penger og stor interesse for teknologi, finner TM3 kunder der
bil interesserer dem midt i ryggen, de vil bare raskest og billigst mulig fra A til B .....Toyota's kunder, og
VAG,s ...!
Gutter, dere kan dele inn markedet i så mange segmenter dere vil, TM3 kommer uansett til å selges i
millioner etter millioner eks.!
Og jeg tror det eneste som kan stoppe Tesla nå er om noen kommer med en billig, flygende, autonom
nivå 5-bil  før de..
For fossilindustrien er dette uansett begynnelsen på slutten

bmw2002

Sitat fra: doldis1 på mandag 24. juli 2017, klokken 22:53
I likhet med veldig mange ser du ikke skogen for bare trær . Musk har personlig raidet universitetene og
"konkurrentene" i California og skaffet til veie de beste og de mest dedikerte ingeniørene penger kan
kjøpe, han har regelrett satt sammen et A-lag.
Han har verdens eneste noenlunde utbyggde ladenett som stadig bygges større. ( hva tror du reklameverdien
av alle disse ladererne som skriker " yes, we are here to stay " er ? )
Han har verdens største batterifabrikk som bygger verdens mest energitette batterier til verdens mest
konkurransedyktige pris...
Han har bilverdenens mest moderne og effektive produksjonslinje....
Han har 400 K forhåndsbestillinger og trenger heller ikke fø et tungt forhandlernett...ikke reklamere..

Nå sliter vel Tesla med at mange flinke folk slutter, f.eks Chris Lattner, sikkert mye fordi de sliter stort med å oppfylle de ambisiøse målene om selvkjøring på nivå 5 som Elon har satt.

At Tesla har bilverdens mest moderne og effektive produksjonslinje er bare en drøm fra Elon så langt.  Hittil bruker Tesla 4-5 ganger flere folk (arbeidstimer) på å skru sammen en bil sammenlignet med konkurrentene. Og ser du på hva konkurrentene har av automatisert produksjon er det ingen grunn til å tro at Tesla skulle få til noe bedre.  Hvorfor skulle de klare dette egentlig?

Det bygges batterifabrikker over hele verden og vil ikke ta lang tid før det finnes langt større fabrikker enn Gigafactory.  Tesla har heller ikke høyest energitetthet på batteriene sine, teknologien de har er noe bedre enn hva andre produserer. Og hvem er det egentlig som eier fabrikken, Panasonic eller Tesla?

Du får det til å virke som Tesla kommer til å ta hele markedet og bli verdens største bilprodusent, noe jeg har null tro på.  Det er langt større sjanse for at de er konkurs om 5 år enn at de er verdens største bilprodusent.

Forøvrig er jeg enig med deg i at overgangen til elektriske biler kommer til å føre til store endringer, f.eks at kinesiske produsenter vokser seg store.  Og jeg tror ikke at VAG blir de som sliter mest, når du snakker om Henry Ford tror jeg heller at Ford er blant de som kanskje ikke takler overgangen til elektriske biler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 08:12At Tesla har bilverdens mest moderne og effektive produksjonslinje er bare en drøm fra Elon så langt.  Hittil bruker Tesla 4-5 ganger flere folk (arbeidstimer) på å skru sammen en bil sammenlignet med konkurrentene. Og ser du på hva konkurrentene har av automatisert produksjon er det ingen grunn til å tro at Tesla skulle få til noe bedre.  Hvorfor skulle de klare dette egentlig?
Det er noe de fokuserer på, og de er villige til å tenke nytt. Se f.eks Model 3 der de har fjernet integrerte instrumenter i dashbordet. Ingen andre har gjort det før. Samtidig produser de elbiler, noe som gir de en fordel når det kommer til hvor enkelt det er å sette sammen bilen.

Tesla vil trolig ikke nå målet om ekstremt automatisert bilproduksjon før Model Y, altså rundt 2020. De har sagt at da skal alt tenkes gjennom fra bunnen av. Det blir slutt på 12V batteri, det blir trolig ny kommunikasjonsstandard, osv. De har også sagt at ledningsnettet skal kuttes ned fra 1,5 km i Model 3 til 100 meter i Model Y. (Egentlig har jeg en mistanke om at dette blir Teslas første bil uten ratt.)

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 08:12Det bygges batterifabrikker over hele verden og vil ikke ta lang tid før det finnes langt større fabrikker enn Gigafactory.  Tesla har heller ikke høyest energitetthet på batteriene sine, teknologien de har er noe bedre enn hva andre produserer. Og hvem er det egentlig som eier fabrikken, Panasonic eller Tesla?
Tesla har best energitetthet, spesielt nå når de kommer med 21-70 formatet. Tesla er den eneste som bruker NCA batterier. De fleste bruker NMC batterier som har dårligere energitetthet. Og f.eks BYD bruker LFP som har enda dårligere energitetthet. Dette er de kjemiene som brukes mest.

Tesla eier fabrikken og har en slags lease-to-buy avtale på celle-produksjonsutstyret. De eier alt relatert til sammenstilling av batterimodulene og batteripakkene.

Det er ganske tvilsomt at noen bygger en større fabrikk med det første. Ikke glem at Gigafactory blir verdens største bygning. Man kan få ganske mye av stordriftsfordelene med flere mindre fabrikker.
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 08:12Du får det til å virke som Tesla kommer til å ta hele markedet og bli verdens største bilprodusent, noe jeg har null tro på.  Det er langt større sjanse for at de er konkurs om 5 år enn at de er verdens største bilprodusent.
Jeg er enig at det er større sannsynlighet for at de går konk. Men begge utfallene er usannsynlige.

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 08:12Forøvrig er jeg enig med deg i at overgangen til elektriske biler kommer til å føre til store endringer, f.eks at kinesiske produsenter vokser seg store.  Og jeg tror ikke at VAG blir de som sliter mest, når du snakker om Henry Ford tror jeg heller at Ford er blant de som kanskje ikke takler overgangen til elektriske biler.
Enig at Ford kan ha problemer. De sa forresten nei takk nylig til å kjøpe opp Lucid Motors. Det kunne gitt elbilprogrammet deres en pangstart, men det ville de ikke være med på.

Men når det gjelder de kinesiske bilprodusentene - alt tyder på at de har mer enn nok med å mette det kinesiske markedet. Om de klarer vokse raskere så vil de bare skru opp kravene til nullutslipp, slik at fossilbilene blir skviset ut raskere. De vil ikke kunne hjelpe resten av verden med å produsere nok elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 
SitatDu får det til å virke som Tesla kommer til å
ta hele markedet
Sitatog bli verdens største bilprodusent
, noe jeg har null tro på.  Det er langt større sjanse for at de er konkurs om 5 år enn at de er verdens største bilprodusent.

Bra! Da har jeg forklart meg godt  ;) Jepp jeg mener det er mye som tyder på at Tesla blir verdens største
bilprodusent.  Når det gjelder å "ta hele markedet"
tror jeg vi trygt kan se bort fra det ...
Det morsomme er vel egentlig at om vi ser på hvordan aksjemarkedet priser Tesla ,tror jeg jaggu det være flere av oss gærninger, markedet sendte kursen opp fra usd 328 til usd 342 senest i går  ;D
Noe som gir en selskapsverdi på usd 54 mia... i bilverdenen kun overgått av Daimler og Toyota

Kunne jo vært morsomt om du kunne forklart hvorfor Tesla skulle gå konkurs nå ? De har jo i prinsippet vært konkurs siden 2008 ...

arthur

Og da glemmer vi jo fort at kursen 22 juni i år var på 386,99? ::)

Som heisføreren sa; det går opp og ned her i verden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Da er dagen kommet, eller rettere sagt ca. kl. 6 i morgen tidlig. Det ryktes at de har 700 K forhåndsbestillinger,
uansett om tallet er 400 K eller 700 K er dette bilbransjens kryssing av Rubicon ....!

Knut Røe

400 eller 700 tusen reservasjoner, hvilken rolle spiller det. Det vil ta lang tid å produsere alle disse uansett. At 30-40% forsvinner/ trekker seg er også ganske sikkert. De første månedene til kanskje et helt år vil være preget av spekulanter som skal tjene store penger på å videreselge sine tidlige biler. Alle snakker om hvor trege de andre er og hvor lange ventelister enkelte biler har. Vel, Model 3 vil nok ikke være i vanlig salg med normal leveringstid på sikkert mer enn 2 år enda. Midten av 19 kanskje hvis man bestiller nå? På den tiden vil nok både VAG, Daimler og Volvo ha noe interessant på markedet, kanskje klar for levering til og med. Så disse lange ventetidene mange snakker om på andre merker er ikke noe spesielt for dem, de fleste er sånn nå.

doldis1

 Tallet viser interessen for Tesla i markedet og er viktig i fall Tesla trenger å hente inn mer penger
i løpet av det første året..Bortsett fra det, uvesentlig. Musk kan kjøre TM3 pressa døgnet rundt i årevis framover
uten å gå tom for kunder..

bmw2002

Biler kommer ikke til Norge før slutten av 2018. Ansatte i Tesla sier de ikke får bil før om 1 - 1/2 år og at det er masse utfordringer før bilen er ferdig. Tipper de ligger etter skjema og at gårsdagens lansering bare var for å signalisere at de er i rute.

AmocoCadiz

Sitat fra: tiger`n på fredag 28. juli 2017, klokken 20:28
På den tiden vil nok både VAG, Daimler og Volvo ha noe interessant på markedet, kanskje klar for levering til og med.
Hvis Tesla med model3, slik de første rapporter nå forteller, har laget enda en smart og  kjempegod fremtidsrettet helhetspakke av en elbil,
må nok VAG Daimler og Volvo tilbake til tegnebordet og redesigne sine prototyper av kommende elbiler som alle fortsatt er designet med solid konservativ (fossil) tankegang for å ha noe som er konkuransedyktig i elbilsegmentet.

Det forsinker levering, selv om disse tre produsentene etterhvert har blitt veldig gode på å lage mange elbilprototyper...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA