Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av doldis1, søndag 23. juli 2017, klokken 19:56

« forrige - neste »

doldis1

 På fredag mottar de første 29 kundene hver sin nye TM3. Dette skal skje i en enkel happening på Tesla's
Fremont fabrikk, og tar jeg ikke mye feil blir det ikke mange i mainstream media som hever øyebrynet over
denne nyheten..
Det burde de kanske gjøre for sist gang en enkel hendelse hadde samme iboende kraft til å endre verden
er leeenge siden, merk dere datoen, 28 juli går rett inn i historiebøkene med skrifttype extra bold....!

Nasatech

Har billetter til hendelsen men er i Spania på ferie :( Kanskje de kan overføres til noen andre? Noen som er i USA for tiden?



Amoss

Sitat fra: doldis1 på søndag 23. juli 2017, klokken 19:56
På fredag mottar de første 29 kundene hver sin nye TM3.

29 bare? Tidligere het det seg at det var 30. Hva har skjedd?  Har de ikke klart å produsere alle de 30 som skulle leveres ut?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 24. juli 2017, klokken 09:08
Sitat fra: doldis1 på søndag 23. juli 2017, klokken 19:56
På fredag mottar de første 29 kundene hver sin nye TM3.

29 bare? Tidligere het det seg at det var 30. Hva har skjedd?  Har de ikke klart å produsere alle de 30 som skulle leveres ut?
Elon har jo fått sin allerede.....

De har vistnok produsert noen hundre, noen har spottet Vin nummer på over 300

Troald

Da ligger de vel foran skjema? Var det ikke snakk om 100 biler i august?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke det er tilfelle at de har laget 300 biler. Dette er estimert utifra VIN-nr, og man vet ikke helt hvordan disse er organisert.

Mest sannsynlig er det produsert 300 stk Release Candidate biler, til alt mulig av tester samt krasjtesting, og så er det produsert noe sånt som 30 stk produksjonsbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det er jo temmelig uviktig om  det er 29 eller 300 biler de har nå.
Var bare en rapport på et vin nummer. Det som er viktig er at de kommer opp i 20 000 biler i mnd slik at leveransene til Europa kommer i gang.

Deretter er det jo enda mer venting på awd og hengerfeste........  Personlig er det disse tingene jeg ser frem mot.

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. juli 2017, klokken 10:40
Jeg tror ikke det er tilfelle at de har laget 300 biler. Dette er estimert utifra VIN-nr, og man vet ikke helt hvordan disse er organisert.

Mest sannsynlig er det produsert 300 stk Release Candidate biler, til alt mulig av tester samt krasjtesting, og så er det produsert noe sånt som 30 stk produksjonsbiler.
30 biler i måneden, det må da i praksis være håndbygd.
Likevel bra at de tar det rolig nå, det lover godt for kvalitetskontroll og byggekvalitet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på mandag 24. juli 2017, klokken 11:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 24. juli 2017, klokken 10:40
Jeg tror ikke det er tilfelle at de har laget 300 biler. Dette er estimert utifra VIN-nr, og man vet ikke helt hvordan disse er organisert.

Mest sannsynlig er det produsert 300 stk Release Candidate biler, til alt mulig av tester samt krasjtesting, og så er det produsert noe sånt som 30 stk produksjonsbiler.
30 biler i måneden, det må da i praksis være håndbygd.
Likevel bra at de tar det rolig nå, det lover godt for kvalitetskontroll og byggekvalitet.
Det er vel det som er forskjellen, de bilene som bygges nå er *ikke* håndbygget. Det var Release Candidate bilene, til en eller annen grad.

Trolig bygger de en og en bil på produksjonslinjen, der bilen blir fulgt hele veien av et team på noen titalls ingeniører. Etterhvert øker de hastigheten på robotene mer og mer, slik at 1 stk/dag blir til 2 stk/dag, så 4 stk/dag, så 8 stk/dag, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Husk også at vin ikke nødvendigvis er kronologisk. Da jeg fikk min Model X for ett år siden så fikk jeg VIN 00076, men VIN 87 ble levert flere mnd. før. Ingen av disse var inventory og de var helt like i konfig.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 09:45
Elon har jo fått sin allerede.....

Elon sa de skulle levere ut 30 biler, ikke at de skulle levere ut VIN 1-30 (eller 2-30, eller "opp til VIN 30"). Så hvor mange biler som evnt. er levert ut nå/før fredag er etter min mening irrelevant.


Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 09:45
De har vistnok produsert noen hundre, noen har spottet Vin nummer på over 300

Støtter her det både Nasatech og Espen sier. De behøver ikke bygge bilene i rekkefølge. De kan ha hoppet over f.eks. de ~250-300+/- første VIN nr. da de startet produksjonen av RC bilene (jeg har ikke sett noen RC bil med VIN under 300). Men gått tilbake til 1 da de startet normal produksjon, slik at de første kunne skryte av lavt VIN.
Model S 85D

bmw2002

Media kommer nok til å skrive om dette. Men spør du meg er utlevering av 30 biler en non-event. Det er heller ikke noe spesielt med bilen i seg selv, det er en relativ kjip upraktisk bil.

Det spesielle er at de har klart å få 400 000 til å forhåndsbestille, og dersom de klarer å levere alle disse i løpet av relativt kort tid.

Knut Røe

Jeg skulle gjerne visst om de 400 tusen faktisk er helt reelt. De har jo pyntet på tall før og er nok ikke redde for å gjøre det igjen.
Jeg vil tro minst 30-40 % faller bort når den endelige bilen skal bestilles. Å slenge seg på et hypetrain er noe annet enn å punge ut hard cash for en fysisk vare.
Det er jo sagt at skal Tesla klare å selge alle de 500 tusen i året eller hva det var, må de ta HELE entrylevel premium segmentet. Alle kunder som kjøper 3-serie, A4, C-klasse, Lexus IS osv. Plutselig kan man få veldig mange biler levert i Norge, global etterspørsel etter elbiler er jo ikke enorm. Og en bil til 40k $ er ikke "affordable" for de fleste av oss. I US er en bil til 20k $ affordable.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA