Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klunkelyd fra bakenden over dumper

Startet av geear, søndag 23. juli 2017, klokken 14:26

« forrige - neste »

geear

Golfen vår har en klunkelyd over huller/fartshumper og andre ujevnheter, spesielt merkbart i lav fart. Noen andre som opplever dette?

Det skal være sagt at samboeren min ikke hører dette i det hele tatt, men så er jeg "litt" mer nøye på lyder i bil enn henne.

Ser det er hauger av videoer og info om et støtdemperproblem på MK7, men er usikker på om det er samme problem:
https://youtu.be/5bvS3g2vXFI

Ser ut som dette løses med Bilsteindempere. Samme dempere til e-Golf tro?

zapateria

Har samme lyd på min, er det vits å gå til Møller med dette?

Louise

Jeg er eier av en 3 år gammel E-Up (finner ingen tilsvarende innlegg på E-Up siden, så tillater meg å delta her), og har opplevd samme problem over en tid. Nevnt det for Møller, men får bare beskjed om at det er bremsene (som de kikket på, og sa var helt fine). Skal nå inn til 3-års service, og er spent på hva de finner. Går slitte dempere på nybilgarantien ? Kjører veldig lite, ca 6000 km/året, og opplever meg selv som en "forsiktig" sjåfør (lav fart over humper osv).

eivhelle

Har noe lignende på 2015 e-golfen. Det er såpass lite sjenerende at jeg ikke har brydd meg noe særlig om det hittil. Jeg antok først at dette var "normale" lyder som vanligvis forsvinner i motorstøy og derfor kun er hørbar på elbilen.

Men er blitt mer oppmerksom på dette nå, siden den nye faceliften er helt lydløs og fin.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dabis

ikke noe nytt problem på e-golf / Golf 7. Var inne da min knirket noe grusomt fikk smørt opp med "spesialfett" Men nå er det både klunkelyd og knirking tilbake.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Trond.m

Dette mener jeg var et kjent problem på Golf da jeg hadde det for 10-15 år siden. Etter mange år med andre bilmerker hadde jeg glemt dette, men jammen dukket det opp igjen da jeg kjøpte en e-Up i 2015. Et sikkert høst-tegn at det begynner å knirke og knake i hjulopphenget på VW ser det ut til. Mulig at de tyske ingeniørene hører dårlig eller at de ikke har de samne klimatiske forhold for å få fram ulyden  ;)

geear

Jeg har ikke rukket å gjøre noe, men at det er en feil er åpenbart, og det bør absolutt ligge i grenseland for reklamasjon, men såvidt jeg kjenner Møller blir det en kranglekamp uten like for å nå gjennom.

Har e-Golf med 1000 høyere skiltnummer på jobb også, og den har ikke samme lyd.

Hvis noen får gjort noe er det flott om dere deler info!

thomanie

Hadde tilsvarende ulyd bak på vår 2015 modell etter få km. Skulle tro bilen hadde ett løst eksosanlegg på humpete/hullete grusvei. Plukk ut alt som kan "klunke" i baggasjerommet, også under baggasjeromsgulvet dersom du har Dynaudio, og dobbeltsjekk at ulyden fortsatt er der. Reklamerte på vår og fikk nye bakdempere uten spørsmål.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Trond.m

Vi får håpe dette problemet er løst i faceliften, men det vet vi vel ikke før om et års tid. Nye biler er som regel lydløse  ;)

eivhelle

Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 07:23
Vi får håpe dette problemet er løst i faceliften, men det vet vi vel ikke før om et års tid. Nye biler er som regel lydløse  ;)
Jeg har hatt små lyder fra hjuopphenget nesten fra første dag på den første e-golfen min. Men det har ikke blitt spesielt mye verre over tid. På den nye hører jeg ingenting.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 07:23
Vi får håpe dette problemet er løst i faceliften, men det vet vi vel ikke før om et års tid. Nye biler er som regel lydløse  ;)
Er ingen VW-kjenner, men samme chassis (MK7) med fossilmotor hadde vel vært på markedet iallfall et par år før e-Golf kom? Siden 2012? Samme problemet fra starten der ser det ut som, så de burde jo ha løst det allerede til e-Golf kom...

geear

Får komme med en oppfølging om at Møller Sandnes & Jæren fikset dette på garanti uten diskusjon.  :+1:

Mobileum

... og hva var årsaken (regner med at du ventet på dette spørsmålet)?  :o
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Så lenge de ordner opp og det ikke skjer igjen i nærmeste fremtid så får årsak være årsak. Skjer det igjen så blir det en annen sak.

Det eneste som irriterer nå er at den knirker litt forfra over fartshumper.

Vronn

Irriterte meg lenge over en merkelig lyd som kom fra et sted rundt høyre framhjul. Fant heldigvis ut at d bare var solbrillene i holderen i taket før jeg klaget til Møller....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA