Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør jeg slå til, siden pakke endringer og kampanjerenten er der fortsatt?

Startet av Jusabo, søndag 23. juli 2017, klokken 11:19

« forrige - neste »

Jusabo

Hei alle Tesla eiere!

Jeg er en mann på 25 år, som har en vanlig jobb hvor jeg pendler 4 mil en vei. Jobber ofte døgn vakter og har mulighet til å lade på jobb og i garasjen hjemme.

Idag kjører jeg den nye Hyundai Ioniq og har vært kjempe fornøyd med den så langt. Jeg har nok blitt bitt av el-bil basillen og kjenner det at en tesla frister veldig nå med alle desse tingene som skjer, pris reduksjon og rente kampanjen, smart fjæringer inkl osv..

Jeg har prøvekjørt en P100D, og må si det var en fantastisk bil å kjøre. Jeg vurderer selv en 75, blå metallic.

Nå har det seg slik at dette er en bil som koster mye penger, og jeg tenker å full finansiere bilen og forventer å måtte betale et månedlig beløp mellom 5000-6000,- Jeg har satt opp et budsjett å ser at med alle mine faste utgifter + bil lån og forsikring og utifra budsjettet skal jeg få ting til å gå rundt. Jeg har nylig etablert meg med min kjæreste, der vi deler utgifter. Bilen blir bare jeg å betale ned forløbig da det er kun jeg som har førerkort.

Men jeg er i en liten konflikt med meg selv, for det første har jeg en bil som dekker behovet mitt frem og tilbake til jobb. Og så er jeg litt redd for å ta på meg en slik dyr bil.. Men jeg ønsker så meget å kunne benytte SC, reise på lang turer/ferier. Ser også på dette som en god invistering for fremtiden, når eventuelt det blir snakk om å stifte familie osv.

En annen ting er det at jeg må få solgt Ioniq'en, jeg ser ikke på dette som et stort problem da Ioniq er en bil som er stor etterspørsel idag.

Så jeg ville bare høre om hva dere synest, jeg er ikke noe rik.. Bare en mann med vanlig jobb og en inntekt som kan variere alt ifra 25.000-35.000 pr mnd.

Hva synest dere, bør jeg slå til nå?

snd

Jeg er også 25. I din situasjon ville jeg investert i TSLA, bestilt Model 3 og brukt fortjenesten på bil.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

automat

Det er neppe fornuftig å kjøpe Tesla i din situasjon. Spørsmålet er om det er fornuft eller følelse som skal styre. Vinner følelser, så er det nok gunstig å bestille nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

litium

Sitat fra: Jusabo på søndag 23. juli 2017, klokken 11:19
Hei alle Tesla eiere!

Jeg er en mann på 25 år, som har en vanlig jobb hvor jeg pendler 4 mil en vei. Jobber ofte døgn vakter og har mulighet til å lade på jobb og i garasjen hjemme.

Idag kjører jeg den nye Hyundai Ioniq og har vært kjempe fornøyd med den så langt. Jeg har nok blitt bitt av el-bil basillen og kjenner det at en tesla frister veldig nå med alle desse tingene som skjer, pris reduksjon og rente kampanjen, smart fjæringer inkl osv..

Jeg har prøvekjørt en P100D, og må si det var en fantastisk bil å kjøre. Jeg vurderer selv en 75, blå metallic.

Nå har det seg slik at dette er en bil som koster mye penger, og jeg tenker å full finansiere bilen og forventer å måtte betale et månedlig beløp mellom 5000-6000,- Jeg har satt opp et budsjett å ser at med alle mine faste utgifter + bil lån og forsikring og utifra budsjettet skal jeg få ting til å gå rundt. Jeg har nylig etablert meg med min kjæreste, der vi deler utgifter. Bilen blir bare jeg å betale ned forløbig da det er kun jeg som har førerkort.

Men jeg er i en liten konflikt med meg selv, for det første har jeg en bil som dekker behovet mitt frem og tilbake til jobb. Og så er jeg litt redd for å ta på meg en slik dyr bil.. Men jeg ønsker så meget å kunne benytte SC, reise på lang turer/ferier. Ser også på dette som en god invistering for fremtiden, når eventuelt det blir snakk om å stifte familie osv.

En annen ting er det at jeg må få solgt Ioniq'en, jeg ser ikke på dette som et stort problem da Ioniq er en bil som er stor etterspørsel idag.

Så jeg ville bare høre om hva dere synest, jeg er ikke noe rik.. Bare en mann med vanlig jobb og en inntekt som kan variere alt ifra 25.000-35.000 pr mnd.

Hva synest dere, bør jeg slå til nå?

Tenk deg godt om. Forhold kan ta slutt, så sitter du med alle utgifter alene. Må du selge om et år eller to så tar du fort 100-200 k i tap, og så mye har du ikke betalt ned på bilen da.

Du ber om råd, så er her mitt. Behold ioniq'en, den er også en fantastisk bil. Vent evt på Model 3.

Jusabo

Sitat fra: snd på søndag 23. juli 2017, klokken 11:44
Jeg er også 25. I din situasjon ville jeg investert i TSLA, bestilt Model 3 og brukt fortjenesten på bil.

Altså mener du å kjøpe en Model S og så bestille model 3, for å så bytte inn S'en mot en M3 når den tid kommer?

Sitat fra: automat på søndag 23. juli 2017, klokken 11:54
Det er neppe fornuftig å kjøpe Tesla i din situasjon. Spørsmålet er om det er fornuft eller følelse som skal styre. Vinner følelser, så er det nok gunstig å bestille nå.

Ja jeg var ikke flink med økonomi før, og var litt stolt over meg selv at etter prøvekjøringen ble det ikke noe impuls kjøp, heller en følelse: "Vil du virkelig ha denne bilen?" Og den følelsen var litt tvilende.. Og det er pågrunn av det jeg har oppgitt her.

Sitat fra: litium på søndag 23. juli 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Jusabo på søndag 23. juli 2017, klokken 11:19
Hei alle Tesla eiere!

Jeg er en mann på 25 år, som har en vanlig jobb hvor jeg pendler 4 mil en vei. Jobber ofte døgn vakter og har mulighet til å lade på jobb og i garasjen hjemme.

Idag kjører jeg den nye Hyundai Ioniq og har vært kjempe fornøyd med den så langt. Jeg har nok blitt bitt av el-bil basillen og kjenner det at en tesla frister veldig nå med alle desse tingene som skjer, pris reduksjon og rente kampanjen, smart fjæringer inkl osv..

Jeg har prøvekjørt en P100D, og må si det var en fantastisk bil å kjøre. Jeg vurderer selv en 75, blå metallic.

Nå har det seg slik at dette er en bil som koster mye penger, og jeg tenker å full finansiere bilen og forventer å måtte betale et månedlig beløp mellom 5000-6000,- Jeg har satt opp et budsjett å ser at med alle mine faste utgifter + bil lån og forsikring og utifra budsjettet skal jeg få ting til å gå rundt. Jeg har nylig etablert meg med min kjæreste, der vi deler utgifter. Bilen blir bare jeg å betale ned forløbig da det er kun jeg som har førerkort.

Men jeg er i en liten konflikt med meg selv, for det første har jeg en bil som dekker behovet mitt frem og tilbake til jobb. Og så er jeg litt redd for å ta på meg en slik dyr bil.. Men jeg ønsker så meget å kunne benytte SC, reise på lang turer/ferier. Ser også på dette som en god invistering for fremtiden, når eventuelt det blir snakk om å stifte familie osv.

En annen ting er det at jeg må få solgt Ioniq'en, jeg ser ikke på dette som et stort problem da Ioniq er en bil som er stor etterspørsel idag.

Så jeg ville bare høre om hva dere synest, jeg er ikke noe rik.. Bare en mann med vanlig jobb og en inntekt som kan variere alt ifra 25.000-35.000 pr mnd.

Hva synest dere, bør jeg slå til nå?

Tenk deg godt om. Forhold kan ta slutt, så sitter du med alle utgifter alene. Må du selge om et år eller to så tar du fort 100-200 k i tap, og så mye har du ikke betalt ned på bilen da.

Du ber om råd, så er her mitt. Behold ioniq'en, den er også en fantastisk bil. Vent evt på Model 3.

Takk for innspill, ja jeg skal absolutt tenke meg godt om! Var bare det at dette tilbudet var veldig lokkende :P

spirrevipp

Sitat fra: Jusabo på søndag 23. juli 2017, klokken 12:11
Sitat fra: snd på søndag 23. juli 2017, klokken 11:44
Jeg er også 25. I din situasjon ville jeg investert i TSLA, bestilt Model 3 og brukt fortjenesten på bil.

Altså mener du å kjøpe en Model S og så bestille model 3, for å så bytte inn S'en mot en M3 når den tid kommer?

Han mente nok kjøpe aksjer i Tesla, og bruke gevinsten derifra til kjøpe Model 3.
Synes ikke det er et spesielt godt råd til noen i etableringsfasen...

Det fornuftige å gjøre er nok å beholde Ioniq'en, men hvis fornuften ikke vinner så er nå et ok tidspunkt å kjøpe på. Men som litium sier, tenk litt gjennom hvor mye det vil smerte å selge med 100k i verditap om et år dersom ting skjer.

Edit: Tittet feil på quotes, litium var det.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

1000kwh

Bruker du pengene dine fornuftig? Svir dere av penger på ferier, byen osv? Dette beløper seg til enorme summer. Men er du en som sliter med angst når du kjøper en imsdal på butikken i stedet for å ta med vann hjemmefra er det vel ikke noe problem.

Alt handler om prioriteringer og det er det kun du som kan avgjøre. Men det er ingen tvil om at Ioniqen blir vesentlig billigere enn en Tesla på alle mulige måter.

Jusabo

Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 12:40
Bruker du pengene dine fornuftig? Svir dere av penger på ferier, byen osv? Dette beløper seg til enorme summer. Men er du en som sliter med angst når du kjøper en imsdal på butikken i stedet for å ta med vann hjemmefra er det vel ikke noe problem.

Alt handler om prioriteringer og det er det kun du som kan avgjøre. Men det er ingen tvil om at Ioniqen blir vesentlig billigere enn en Tesla på alle mulige måter.

Vi er aldri på byen, skal på første ferie tur nå, men benytter billige alternativer aom airbnb. Så vi begge bruker ikke penger på noe særlig, ant en nå i etableringsfasen har det naturligvis gått en del penger til møbler osv.

Ja angående Ioniq'en har jeg gjort et utmerket godt kjøp, kjøpte den for 250k med teknikk pakken, og ser at flere selger den brukt for 280-300k.. Betaler en ok sum på 3400 pr mnd

JorgenM

Sett opp budsjett over privatøkonomien :)

Fyll inn de faste utgiftene per måned, inntekter per måned og diverse-post med X antall 1000, så ser du circa hvor mye du har til overs. Ikke invester i ny bil hvis du/dere ligger på grensa, da blir alt bare værre.

Kanskje er det utgiftsposter du kan spare inn litt på også. Mobil-abb, mat, forsikringer osv.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

snd

Sitat fra: spirrevipp på søndag 23. juli 2017, klokken 12:36
Sitat fra: Jusabo på søndag 23. juli 2017, klokken 12:11
Sitat fra: snd på søndag 23. juli 2017, klokken 11:44
Jeg er også 25. I din situasjon ville jeg investert i TSLA, bestilt Model 3 og brukt fortjenesten på bil.

Altså mener du å kjøpe en Model S og så bestille model 3, for å så bytte inn S'en mot en M3 når den tid kommer?

Han mente nok kjøpe aksjer i Tesla, og bruke gevinsten derifra til kjøpe Model 3.
Synes ikke det er et spesielt godt råd til noen i etableringsfasen...

Edit: Tittet feil på quotes, litium var det.

Ja, TSLA er Tesla aksjer. Var i denne "etableringsfasen" selv og hadde ikke kunne kjøpt TMS uten fortjenesten av TSLA. Var student i tillegg. Siden du vurderer å betale 5000-6000,- mnd framfor 3400,- nå, er nettopp å investere en god idé. Dessuten er ventetiden til Model 3 lenge (Jeg antar at du ikke er først i køen). 
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Sandvika

I mitt hode så bør lån kun brukes til investeringer. En varebil som brukes i næring, en gammel Porsche  som man vil sette i stand og til nøds en elbil som reduserer  driftskostnadene man har med en tilsvarende fossilbil  kan kalles investering.

Ut over det så er bil forbruk. Det å kjøpe en større/penere/raskere bil enn man faktisk trenger når man ikke har råd til blir rent forbrukslån og ganske idiotisk, ihvertfall fra et økonomisk perspektiv. Mitt tips er å nyte Ioniqen som jeg har forstått er en knakende god bil og bruke sparebørsa flittig. Bedre å vente noen år og plukke en M3 eller en annen god elbil når utvalget blir større, prisene lavere og EK på plass.

Lacaixxa

Blir helt feil å bruke en krone i egenkapital når renten er 0.25%. Månedlig kostnad blir dekket av løpende inntekter. Det verste er vel å bruke cash uten å spare opp verdifallet. Da blir man fattigere for hver måned, samt at alternativkostnaden i akslemarkedet fremdeles er 6-7%
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

JorgenM

Helt enig med Sandvika, men slutt å kall den M3 :)
M3 er og vil alltid være BMW.
TM3 er godkjent.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jusabo

Veldig mangen fine svar her, jeg tar til fornuften å koser meg med Ioniq'en, påkoster meg heller en model 3 når det begynner å bli aktuelt. Tusen takk alle sammen!

Sandvika

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 23. juli 2017, klokken 17:53
Blir helt feil å bruke en krone i egenkapital når renten er 0.25%. Månedlig kostnad blir dekket av løpende inntekter. Det verste er vel å bruke cash uten å spare opp verdifallet. Da blir man fattigere for hver måned, samt at alternativkostnaden i akslemarkedet fremdeles er 6-7%
Jeg klarer ikke finne så mye detaljer på dette lånet, men er enig i at det er ekstremt generøst å tilby fastrentelån på 0,25%, og at det i så fall ikke er grunn til å slakte sparekontoen eller ta bilen på huset... 0,25% bør dog sammenlignes med 2%. Om du mener at du har tilgang risikofri avkastning på 6-7% så er jeg veldig nysgjerrig og sender gjerne noen penger din vei  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA