Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Webasto

Startet av HHF, tirsdag 11. september 2007, klokken 12:03

« forrige - neste »

HHF

Nå kommer kuldegradene snart og jeg ser behovet for å få montert en Webastovarmer i Think'en som ganske stort for å beholde rimelig kjørelengde vinteren igjennom. Har ordnet meg en veldig hyggelig pris på selve Webastoanlegget gjennom kontakter, men må få dette montert og jeg lurer på om noen har noe godt tips på verksted til montering? Det ville definitivt være en fordel om de har gjort noe slikt før. Må vel også ordnet litt spesielt omkring dette med drivstofftank og påfylling, da dette jo ikke er helt rett frem på en el-bil.

Et sted mellom Drammen og Oslo ville vært enklest rent logistikkmessig.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

For noen år siden ble Webasto montering gjort hos et firma i Brobekkveien.  Husker ikke navnet navnet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Takker for det, El rayo!

Det var nok Thorleif Aas da antakelig. De driver jo med aircondition etc og webastoanlegg. Har vært der med en fossilbil med trøblete aircon en gang. Skal høre med dem, men jeg har allerede prøvd et sted hvor de ikke var interesserte fordi jeg allerede hadde ordnet meg selve produktet. Da får de jo ikke avansen på dette og blir mindre happy.

For ordens skyld dersom andre skulle lese denne tråden - link til firmaet som er nevnt over : http://www.bilklima.no/

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

kan det være en ide å prøve en yrkesskole eller lignende. Ser for meg mange timer med tenking, og tilrettelegging, og dersom du skal betale verstedssatser for det, blir det fort dyrt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Vil bare informere om at jeg fikk pris fra nevnte verksted og det blir ikke billig. Selvom jeg har fått tak i webastoen selv, skal de ha 3.800,- for ytterligere deler til montering av tank etc, samt 6.500,- for monternigsjobben. Dette er eks mva. Ergo lander jeg fort på rundt 20.000 selvom jeg har skaffet selve apparatet veldig rimelig.

Da går det nok mot at jeg prøver meg uten denne vinteren og håper at varmen blir tilstrekkelig og at det ikke blir helt håpløst mye mindre rekkevidde ... Time will tell ...  :o
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Det er galskap de prisene en får oppgitt her på berget. Har du ingen mulighet til å gjøre jobben selv?

Var i dag rundt og spurte om omlegg av dekk på Mopedbilen. 500-700 NOK for å bytte 4 dekk på alufelger var svaret.

Har heldigvis andre muligheter, og i værste fall tar jeg dekk og felger med til utlandet.

Andre skrekkeksempler er lakkering. Har hellakkert "halve" gatas biler i Polen. Pris for full lakkering, med litt rustsveising, og eller retting av bulker kommer på ca. 6000 kr. Da tar de ut alle vinduer, og dører, og gjør en kanonjobb. Her hjemme blir tilsvarende arbeid, ( med taping rundt vinduer ) lett oppi 30000 NOK.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Det er galskap i mine øyne også. Ble helt sjokkert. Syntes det var dyrt å få montert webasto i min gamle BMW og da skulle den jo integreres i luftingssystemet i bilen. Det kostet vel ca 13.000,- den gang. At det så skal koste så mye mer (ca 25.000 om man tar alt hos verkstedet) på en Think, hadde jeg ikke engang drømt om. Skjønner jo at det skal litt ekstra til pga manglende drivstoffsystem, men det er på den annen side enklere å få inn luftvarmeren i bilen skulle jeg tro.

Har ikke anledning/evne til å gjøre det selv dessverre. Det blir nok langt å kjøre den til Polen også ...  :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Spørs om de ikke har lagt på fortjeneste på den Webasto'en de ikke fik solgt deg. Kanskje Think på Aurskog gjør jobben til mer normal pris?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eljet

Han ville ha 6500 pluss mva for jobben, dermed regnet han ca med en god dags jobb.
De fleste her som har en jobb kan jo høre med sjefen hvor mye deres arbeidstimer koster utfakturert til kunde.

Det er ikke billigt i dette landet å det skylles olja og alle vil ha mer penger.
En arbeidsdag er ikke unaturligt for montering av denne webastoen.

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

tom

#9
Jeg fikk montert Webasto AirTop 2000 hos Aalborg Diesel for 9240 Dkk inkl. Webastoen selvsagt, standard prisen er (fra) 9990 Dkk. 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

HHF

Det høres langt hyggeligere ut å gjøre dette i Aalborg da. Får vurdere det som en mulighet, men foreløpig gjør jeg et forsøk på å kjøre den første høsten og vinteren uten. Noen som har noen spesielle advarsler eller tips for å få det til å bli noenlunde greit (har fått tips om el-sete før fra en her inne) ?

Har ca 25 km til jobb og håper jo jeg kan kjøre tur&retur vinteren igjennom med litt lunk i bilen ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

#11
Litt vanskeligere enn å montere Webasto, men likevel en tanke:

Think er jo litt bakvendt. Når batteriene trenger kjøling under kjøring, blir de oppvarmet av motoren, og når de godt kunne fått litt varme under lading (spesielt servicelading) er der intet å hente da laderen er luftkjølt.

Hva med å montere et vanlig varmeapperat inne i bilen, og så la motor og batteri tilføre kupe'en litt lunk under kjøring. Denne lunken ville selvfølgelig ikke matche en Webasto, men sammen med det elektriske varmeapperatet ville en kunne fått det relativt greit inne i bilen. I tillegg blir det bedre kjøling av batteri og motor. "Think" registrerte 25 grader på kjølevannet etter kun 10 km kjøring med sin Think21

Oppdatering:

Et slik innvendig varmeapperat er standard handelsvare hos båtforhandlere. Da kobler en til strøm til viften, og vann fra kjølekretsen. Begynner å se for meg at dette blir både enklere, og billigere enn Webasto/Ebensprecher, men selvfølgelig ikke like raskt, eller varmt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El Toro

Et alternativ til Thorleif Aas i Brobekkveien er Autoutrustning (http://www.autoutrustning.no) som ligger noen steinkast unna, i Persveien 32. De monterer både Webasto og Eberspächer, begge kan fås med fjernkontroll, slik at du kan sette på varmen i bilen før du går ut. Jeg har selv fått montert Ebersp. fjernkontroll til min Webasto varmer hos dem, det fungerer utmerket.
Prisen blir neppe så billig som i Aalborg, men på den annen side slipper du å kjøre el-bilen til Danmark og oppfølging/service er selvsagt enklere. Ikke glem at slike varmere krever service og ettersyn. Autoutrustning anbefalte meg Eberspächer fremfor Webasto, p.g.a. at bl.a. enkelte "slite"-deler er lettere å skifte på Eber'en, og at man ofte kan skifte en liten del, hvor man i Webasto-tilfellet må skifte en mye større (og selvsagt dyrere) del.
Er det noe varme i det hele tatt i Think'en? Hvis ikke ville jeg vært skeptisk til å kjøre hele vinteren uten - det blir fort dugg og is på frontruta, og det er ikke særlig trafikksikkert.
Lykke til!
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

eledille

Det er varmetråder i front- og bakrute som er veldig effektive og ikke bruker særlig mye strøm, men sidevinduene tror jeg vil måtte skrapes fortløpende.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

HHF

Hmm - det lyder litt ugreit i så fall om siderutene vil være isete... Begynner nå å ane litt av ulempen ved å bytte fra PSA-bil til Think uten webasto ihvertfall. I PSA'n var jo varmen helt fantastisk.

Har ringt til Autoutrustning nettopp nå og der var det ikke noe å hente. Han henviste faktisk til andre heller (Hico) og sa det ikke ville være noe billigere hos han enn hos Thorleif Aas. Han hadde heller ikke midtkonsollutstyret som skal til. Ebersprächer var max 1000 billigere enn webasto også, mente han.

Så er jeg like langt igjen ... Har jo lite lyst til å begynne med buss på vinteren, så jeg håper det ikke blir så galt som det kan virke her. Har alle stort sett webasto i sine biler her inne?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA