Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av Kona

Startet av Counterpointer, lørdag 15. juli 2017, klokken 01:06

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: HCO på mandag 25. september 2017, klokken 21:32
AWD er vel nå blitt avkreftet? Om jeg tar i litt for større batteri og hengerfeste:

  • Bilen med "Ioniq-batteri" (ref. resonnementet ovenfor): 200.000
  • ~40kWh ekstra batteri: 70.000,-
  • Hengerfeste: 15.000,-

Fortsatt bør den ligge godt under 300'. Dersom den havner nærmere 400', er jeg ute av listen. Da blir det Tesla.

Men hvorfor skal den være billigere enn Ioniq? Eller tenker du på billigste grunnmodell, uten vinterhjul uten noe som helst?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

HCO

Sitat fra: Crown på mandag 25. september 2017, klokken 21:43Men hvorfor skal den være billigere enn Ioniq? Eller tenker du på billigste grunnmodell, uten vinterhjul uten noe som helst?

Det er sammenligningen med hvordan Hyundai priser Ioniq som er interessant her, ikke om bilen blir 20-30.000 dyrere enn dette på veien.

Jeg tok som sagt utgangspunkt i fra-prisen på Stonic (som er samme bil som Kona) i bensin-utgave. Neste forutsetning er at Hyundai priser Ioniq el lavere enn Ioniq bensin.

Forøvrig er Ioniq 1 til 2 klasser opp i størrelse, og Kona (som er i klasse med Polo) bør derfor logisk sett prises lavere. Så kan man legge på litt for stort batteri og hengerfeste, slik jeg har gjort ovenfor.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Det er vel sånn at kildene som avkreftet awd også avkreftet hengerfeste......

Trist hvis dette er sant, da jeg allerede har en fwd bil med langt over 60 kWh og ikke trenger en til

Gordon Retriever

Hyundai har sett hva markedet er villig til å betale for Ampera-E.

Dilemmaet er at hvis Hyundai priser seg for lavt, risikerer de et ventelistekaos av Opel-dimensjoner.  Priser de seg for høyt, vil det ta enda mer tid før elbilen vinner markedsandeler i andre land enn Norge.

Kona med 64kWh, norsk utstyrspakke (dvs. "alt" inkl. skinnseter) og vinterhjul tviler jeg vi får under 340.000.  Samtidig tror jeg 380.000 er et worst case scenario.

stromifokus

Blir grunnprisen over 300k så kaster jeg inn håndkle.

Taffelman

350+ er alt for dyrt, den er jo mindre enn en VW Golf.

Neste år må de forholde seg til TM3, en større bil med 4wd og luftfjæring som option og kanskje tilogmed krok til en pris i same sfæren.
X75D
TM3 LR AWD

bno

Har lavt kønummer sitter her med en usignert kontrakt etter som jeg forsøker å forhandle utg. pkt., men har ikke hørt noe fra selger så antar jeg da vener på TM3. Altså: 350 ish synes jeg også er høyt neste år ja.

Troald

Jeg hadde forventet rundt 300. 350 er min definitive smertegrense.
Men det virker som om vi elbileiere pusher hverandre og hiver oss over hver nye modell. Har problem med å skjønne den store interessen for Leaf Launch Edtion til nærmere 300. Jeg sitter rolig og venter på utgaven med større batteri/rekkevidde og hurtigere lading. Den kan det være verdt å vente på.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Gordon Retriever

Sitat fra: Taffelman på mandag 25. september 2017, klokken 23:55
350+ er alt for dyrt, den er jo mindre enn en VW Golf.

Mindre enn en Golf, men 64kWh batterikapasitet er klart mer enn eGolf, og dette drar opp prisen.
Kona med 50-ish kWh batteri bør koste merkbart mindre, men Hyundaiselgere virker motiverte på å få selge den store batteripakken først.

Sitat fra: Taffelman på mandag 25. september 2017, klokken 23:55
Neste år må de forholde seg til TM3, en større bil med 4wd og luftfjæring som option og kanskje tilogmed krok til en pris i same sfæren.

Model 3 med disse spesifikasjonene vil nok helt sikkert koste en god del mer en Kona.

bno

Etter å ha sovet på det en uke  :D valgte jeg idag å signere kontrakten like vel. Ble overbevist om at dette blir bra.  Så får jeg ta TM3 bestillingen etter hvert.

Trond.m

Risikoen er jo liten siden du kan kansellere kontrakten når spesifikasjonene er klare.

Counterpointer

Sitat fra: TM på tirsdag 26. september 2017, klokken 15:04
Risikoen er jo liten siden du kan kansellere kontrakten når spesifikasjonene er klare.
Eller som jeg har i min kontrakt. «Når som helst av hvilken som helst grunn»

bno


GRS

#88
Da var "kontrakt" skrevet på Kona. Vil uansett vente på 64kWh, og lurer veldig på om de klarer å få til noe med hengerfeste. Tviler vel på det.....Prisen blir selvsagt spennende, men havner vel på +/- 350.

Prøvekjørte samtidig Ioniq og må si jeg ble imponert. Fungerte veldig bra. Enkel og grei å kjøre, ok kjøreegenskaper . En likandes bil rett og slett. Vil ha 40mil + rekkevidde, så den er uaktuell, men ikke tvil om at H vet hva de driver med. :)

For oss er garantien viktig, ikke minst kjørelengde. 5år med ubegrenset km er gull! :)

Edit: Kanskje 200 000km på batteriet? Så det i en annonse, så er litt usikker. Det er uansett greit nok. Skulle gjerne hatt 4x4 og Jaguar eller Audi i fronten, men merkostnaden er for stor (synes jeg) når rekkevidden er omtrent den samme. De fleste nye biler idag er veldig bra, samme hvilken logo som er i fronten......:)
TM3P sort/sort

aaa3

Sitat fra: GRS på onsdag 27. september 2017, klokken 12:08...Kanskje 200 000 på batteriet?
Hva mener du med "Kanskje 200 000 på batteriet".
Mener du "levetid" 200 000 km? Eller at batteriet koster kr 200 000?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA