Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av Kona

Startet av Counterpointer, lørdag 15. juli 2017, klokken 01:06

« forrige - neste »

HCO

Foreløpig har importøren vært veldig ryddig, men de må passe seg for å gå i "AmperaE-fella" tror jeg. Eller det er jo egentlig flere feller.

For min del er det for det første viktig at de ikke overpriser bilen "bare fordi de kan". Det vil i så fall gjøre at det blir lenge til jeg vurderer en Hyundai igjen.

Dernest er det viktig at de kommer på banen med stort batteri i god tid før leveransene av Model 3 begynner. Om jeg kan velge mellom Hyundai Kona 64kWh til kr. 350.000 og Model 3 innstegsmodell til samme pris og med nesten samme rekkevidde, velger jeg Model 3 uten tvil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

trykkertor

Helt enig.
Blir Kona og M3 priset jevnt går jeg mest sannsynlig for M3.
Er faktisk villig til å strekke meg noen lenger enn Kona-prisen for M3-en sin del.

Jakal

Opel Ampera e ble årets bil 2017, vel fortjent etter min mening. Men jeg stusset over denne sitatet fra Opels PR-sjef Stein Pettersen.

"Han trekker samtidig frem at det først ved årsskiftet 2019 vil være alternativer på markedet som kan skilte med like god rekkevidde blant de mindre elbilene, og det er ingen grunn til å tro at prisen for disse blir særlig lavere enn den nye prisen på Ampera-e."

Enten vet han noe som Hyundai ikke har kommunisert til oss, eller så er han dårlig informert / bløffer med viten og vilje; Han ligger et halvt år på etterskudd når det gjelder reell konkurranse. Men det passer vel ikke så godt for Amperas ventekø når leveransen av Kona ser ut til å ligge på et helt annet nivå enn Amperaen.

tuono

Ikke trekk den bilen inn her. Det er stille og rolig på den kanten her på forumet. De står nok alle i kø hos merkeverkstedet for å få resatt dekkstrykkmålerne etter byttet til vinterdekk  ;)
Men det skal han ha, han Opel Kapteinen (sic); han følger et synkende skip helt til bunns.

Forhåpentligvis ikke lenge før vi får neste mail om spec på Kona EV. Og de første lanseringsbildene.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Jakal på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:15
* Jeg er egentlig overrasket over at så mange står på ventelisten til Kona, da de sikter seg inn mot et ungt / kvinnelig marked. Og det er ikke den mest kjøpesterke gruppen. Kommer det alternativer til Kona på rekkevidde (eks. Leaf til en lik / lavere pris) tror jeg de fleste bytter beite.
Jeg står på listen fordi jeg håper at Hyundai får til tilhengerfeste. Jeg klarer meg utmerket med 21.8 kWh (netto) på eGolf i dag. Når det kommer et alternativ med tilhengerfeste i den prisklassen vil jeg vurdere å bytte. Så lenge MX er eneste alternativ, klarer jeg å finne andre alternativer når jeg behøver tilhenger. I utgangspunkt tenker jeg at 43 kWh er mer enn nok for meg, men det blir selvfølgelig en vurdering av prisforskjell, kanskje forbruk, eller andre forskjeller. Terskelen er jo også mye lavere for å sette seg på en liste uten depositum, så mange på lista er nok bare nyskjerrig, men ikke veldig interessert.

tuono

Så har Nissan gått ut med pris på den nye Leafen. Dog med det "lille" batteriet, men med stadige tilbakevendende meldinger om at de faktisk er i stand til å levere biler.

Håper det oppfattes som en korrigering av dem som eventuelt trodde at de kan prissette nye elbiler i Norge slik som Opel/GM har prøvd seg på.

AnfieldRoad

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. juli 2017, klokken 01:06
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 13. juli 2017, klokken 01:33
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:33
Sitat fra: TM på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:39
Sitat fra: telcontar på onsdag 12. juli 2017, klokken 14:57
Har skrevet kontrakt på elektrisk Hyundai Kona, får teste fossil utgaven i høst for å se om den faller i smak.
Satt deg på interesse-liste mener du vel ? Det er vel ingen som vil skriver kontrakt på Kona Electric ennå ?
Jeg har kontrakt !
Jeg har også kontrakt på 50kWh Kona.
@Knut Aulie: Ser at du har kontrakt på en 5D Kona. Lurer på hva de har tenkt levere da, ny type 5D batteri eller en bil med 5D totalopplevelse  ;)
Jeg har kontrakt på 64 kWh Kona

Hvis jeg skal ta en vill gjetning så er det nok antallet dører de synes er vesentlig å få med.

Den 50 kWh har nok bare 1 dør.......


Sorry jeg må skuffe deg!

Denner er overhodet IKKE gyldig med tanke på leveranse til sommeren. Fordi det er DITT KØ nr som er gyldig! Dette utsalgsstedet kan ikke overgå KØEN. Jeg har også fått kontrakt forslag ifra dem... Men Det er ditt KØ nr som er gjeldende for leveransetiden

tuono

Aaby Auto har tydeligvis hatt en eller annen form for kanal inn i Hyundai Norge sine systemer. Da jeg veldig tidlig meldte interresse for Kona via nettsidene til Hyundai, ble jeg ganske umiddelbart oppringt av en representant fra Aaby. Rett etterpå kom kontraktsforslaget via mail.

Nå ser det jo ut til at Hyundai kjører en ryddig prosess med hensyn til levering av biler (tilsynelatende).
Men.....det er logistikk inne i bildet her. Bilene blir neppe sendt ut enkeltvis og i rekkefølge til kunder spredt over hele landet.
Vil helst ikke trekke inn Opel her, men de som har fulgt med har sett hvordan leveransene deres artet seg (da de ennå hadde biler å levere).

Så å ha en eller annen form for kontrakt med forhandler kan umulig skade.

En


AnfieldRoad

Helt korrekt. Hyundai vil bruke kølappene som mal på hvem som får.
Dette vet forhandlerne. Aaby prøver bare å kuppe til seg flest
Mulige kjøpere i køen.
Tror man ikke kan forhandle på prisen. Men det blir kniving mellom forhandlerne. Det betyr at vi som har kølapp kan kanskje forhandle om ekstra. Som dekk ,ladestasjon og annet tilbehør.


Counterpointer

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 08. desember 2017, klokken 09:29
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. juli 2017, klokken 01:06
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 13. juli 2017, klokken 01:33
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:33
Sitat fra: TM på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:39
Sitat fra: telcontar på onsdag 12. juli 2017, klokken 14:57
Har skrevet kontrakt på elektrisk Hyundai Kona, får teste fossil utgaven i høst for å se om den faller i smak.
Satt deg på interesse-liste mener du vel ? Det er vel ingen som vil skriver kontrakt på Kona Electric ennå ?
Jeg har kontrakt !
Jeg har også kontrakt på 50kWh Kona.
@Knut Aulie: Ser at du har kontrakt på en 5D Kona. Lurer på hva de har tenkt levere da, ny type 5D batteri eller en bil med 5D totalopplevelse  ;)
Jeg har kontrakt på 64 kWh Kona

Hvis jeg skal ta en vill gjetning så er det nok antallet dører de synes er vesentlig å få med.

Den 50 kWh har nok bare 1 dør.......


Sorry jeg må skuffe deg!

Denner er overhodet IKKE gyldig med tanke på leveranse til sommeren. Fordi det er DITT KØ nr som er gyldig! Dette utsalgsstedet kan ikke overgå KØEN. Jeg har også fått kontrakt forslag ifra dem... Men Det er ditt KØ nr som er gjeldende for leveransetiden
He He

Du skuffer ikke meg. Hadde du lest litt mer hadde du sett at jeg har kønummer 222

Lurt å lese litt slik at en ser sammenhengen. Har vært stengt ute fra forumet på grunn av de tekniske problemene og kunne derfor ikke svare før nå.

AnfieldRoad

Da er du langt fremme og får bilen!


Tor S.

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på søndag 17. desember 2017, klokken 22:58
Da er du langt fremme og får bilen!

Gleder meg veldig og har kønr. på 50 tallet. Mest spent på prisen på 64 kvh utgaven :)

bno

Snakket med forhandler i går. Han sa at alle tidligere kontrakter er "proforma" og at det vil bli skrevet nye (selvsagt basert på kønummer ift. levering) men altså nye kontrakter. Det er ryddig og så blir det spennende å få vite prisen på 64Kw ja. Ellers ser det ut som det vil bli 3 pakker som for Ioniq, men for all del intet sagt foreløpig. Noe som har fått vite når vi får mer og konkret info ? (Glemt helt å spørre forhandler nemlig...)

HPSE

Fikk svar i dag fra Agrol om at ikke vil komme Agrol rabatt på Kona..... :o
Men såvidt eg husker, ble det også sagt på Ioniq til å begynne med...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: HPSE på torsdag 21. desember 2017, klokken 20:11
Fikk svar i dag fra Agrol om at ikke vil komme Agrol rabatt på Kona..... :o
Men såvidt eg husker, ble det også sagt på Ioniq til å begynne med...
Ble også sagt om nye Leaf'en i høst (launch edition),men rabatten kom etterhvert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA