Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av Kona

Startet av Counterpointer, lørdag 15. juli 2017, klokken 01:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 13. juli 2017, klokken 01:33
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:33
Sitat fra: TM på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:39
Sitat fra: telcontar på onsdag 12. juli 2017, klokken 14:57
Har skrevet kontrakt på elektrisk Hyundai Kona, får teste fossil utgaven i høst for å se om den faller i smak.
Satt deg på interesse-liste mener du vel ? Det er vel ingen som vil skriver kontrakt på Kona Electric ennå ?
Jeg har kontrakt !
Jeg har også kontrakt på 50kWh Kona.
@Knut Aulie: Ser at du har kontrakt på en 5D Kona. Lurer på hva de har tenkt levere da, ny type 5D batteri eller en bil med 5D totalopplevelse  ;)
Jeg har kontrakt på 64 kWh Kona

Hvis jeg skal ta en vill gjetning så er det nok antallet dører de synes er vesentlig å få med.

Den 50 kWh har nok bare 1 dør.......

Enlace

Ikke relevant her, men. Har Opel Ampera E og Mazda 5. Vil Kona 64 kwh ha 4 hjulstrekk? I så fall kvitter jeg meg med to biler og kjøper en!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Zuexi

Sitat fra: Enlace på lørdag 15. juli 2017, klokken 16:11
Ikke relevant her, men. Har Opel Ampera E og Mazda 5. Vil Kona 64 kwh ha 4 hjulstrekk? I så fall kvitter jeg meg med to biler og kjøper en!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ikke noe som tilsier (enda) at den elektriske utgaven vil få det. Fossilt derimot...

Trond.m

Jeg foreslår at denne KONA diskusjonen fortsetter i Huyndai delforumet. Jeg vil tro at "De som venter på Ampera-e ikke er så veldig interessert i KONA  ;)

trykkertor

Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:39
Jeg foreslår at denne KONA diskusjonen fortsetter i Huyndai delforumet. Jeg vil tro at "De som venter på Ampera-e ikke er så veldig interessert i KONA  ;)
Tja, si ikke det. Jeg har LANGT ventetid foran meg på Ae. Og var ikke klar over Kona før noen skrev om den her for et par dager siden. Så den fanget min interesse, og jeg har meldt meg på interesselisten.

Counterpointer

Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.

28 mil er vel å overdrive en smule.  169km er vel mer realistisk.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-has-a-28-kwh-battery-105-miles-real-range/

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:30
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.

28 mil er vel å overdrive en smule.  169km er vel mer realistisk.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-has-a-28-kwh-battery-105-miles-real-range/
Ikke mer enn 520 kilometer er å overdrive med Ae!

Tellus

Nå tror jeg neppe det er mange som vil hevde at 520 km er typisk rekkevidde for Ampera-E. 520 km er likevel langt mer innenfor enn hva 280 er for Ioniq.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 20. juli 2017, klokken 00:07
Nå tror jeg neppe det er mange som vil hevde at 520 km er typisk rekkevidde for Ampera-E. 520 km er likevel langt mer innenfor enn hva 280 er for Ioniq.
Typisk rekkevidde for Ae er ca 400 km og 250 for Ioniq.
Men stopper denne nå, dette blir for dumt. Ioniq er verdens mest effektive bil, det er dokumentert godt blandt annet av både elbilforeningen og Teslabjørn

Trond.m

#10
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.
http://www.caradvice.com.au/558715/hyundai-kona-ev-due-in-2018-390km-range-targeted/

390 km er vel vesentlig mindre enn 520 km. Men kommer den med 64 kW batteri blir det nok nokså dødt løp mellom Ampera-e og KONA i forhold til rekkevidde. Jeg tviler på at det blir tilfelle i starten. Ioniq skulle vel også i følge ryktene få større batteri enn det den endte opp med .

Como

Sitat fra: TM på torsdag 20. juli 2017, klokken 06:25
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.
http://www.caradvice.com.au/558715/hyundai-kona-ev-due-in-2018-390km-range-targeted/

390 km er vel vesentlig mindre enn 520 km. Men kommer den med 64 kW batteri blir det nok nokså dødt løp mellom Ampera-e og KONA i forhold til rekkevidde. Jeg tviler på at det blir tilfelle i starten. Ioniq skulle vel også i følge ryktene få større batteri enn det den endte opp med .
KONA 64KW... brutto eller netto?
Var det ikke slik at Ae egentlig har 64KW brutto? Og 60 netto?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Counterpointer

Sitat fra: Como på mandag 24. juli 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på torsdag 20. juli 2017, klokken 06:25
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.
http://www.caradvice.com.au/558715/hyundai-kona-ev-due-in-2018-390km-range-targeted/

390 km er vel vesentlig mindre enn 520 km. Men kommer den med 64 kW batteri blir det nok nokså dødt løp mellom Ampera-e og KONA i forhold til rekkevidde. Jeg tviler på at det blir tilfelle i starten. Ioniq skulle vel også i følge ryktene få større batteri enn det den endte opp med .
KONA 64KW... brutto eller netto?
Var det ikke slik at Ae egentlig har 64KW brutto? Og 60 netto?
Hvis det stemmer, så tipper jeg 64 brutto.

Ae er 60 netto. Det er målinger som tyder på at den er 66 brutto.

sven erik

vem sir at ioniq ikke går 28 mil  jeg har kjørt den flere ganger 28,8 mil eksakt  med 1% i gjenn på batteriet  å det var i våres med varme seter og  varme aparatt på 21 grader nå  har jeg erfaring med delbil fra 2009  men dette var ikke med å kjøre i 40  nei det var  de fleste gangene i 80 km  og en gang i gjevne 100 km  så jeg er spent på de nye er denne med hengerfeste ?

Como

Min er lengre enn din, pappaen min er sterkere enn pappaen din.
Jeg skjønner at det er uenighet om rekkevidde på de forskjellige modellene, og det er gøy med diskusjoner og konkurranser. Det er flere måle-standarder, flere måter produsentene oppgir batteri størrelse på og vi sjåfører har enda flere forskjellige kjøre-stiler.
Ionic er en svært energieffektivt elbil. I tillegg har den varmepumpe.
Ae har stort batteri, men er ikke like aerodynamisk og har ingen varmepumpe, men den har termostyring av batteriet. Jeg vet Tesla også har dette. Tror Leaf har varme, men ingen kjøling. Mitsubishi Miev har vel ingenting.
Hva har E-Golf, Ionic, Zoe og hva får kommende Leaf og KONA av termostyring?
Hva for betydning har det? Rekkevidde? Levetid?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA