Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eco+ og maksfart?

Startet av jankph, torsdag 20. juli 2017, klokken 10:24

« forrige - neste »

jankph

Iflg brukerhåndboka skal maksfarten ved ECO+ være cirka 90 km/t. Det er den, for jeg merker at jeg ikke greier å presse bilen stort mer en det.

Men: Her om dagen, på motorveien i litt over 100 km/t lyste rekkeviddeadvarselen om at jeg hadde 30km igjen. Egentlig mer enn nok til de 10km til nærmeste ladestasjon, slik jeg hadde planlagt, men jeg tenkte at jeg burde sette bilen i ECO+ uansett, siden det var oppoverbakke dit. Bilen forsatte i 100 den og jeg kunne øke på til 120 og vel så det. Rart?

Jeg tenkte først det kunne henge sammen med at cruisekontrollen var aktivert, men nei, sålenge jeg var over 90 ved aktivering av ECO+ så fortsatte bilen i høyere fart enn 90. Først når jeg slapp gassen slik at bilen havnet under 90 var det ikke lenger mulig å kommer over 90 igjen. Skal det være sånn?

I mitt stille sinn tenkte jeg nemlig at om jeg kjører mer enn 90 km/t når jeg aktiverer ECO+ så vil motoren automatisk strupes til 90 vha motorbremsen, men nei...ikke det?
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

ReneM

Det skal være sånn. Med 30 km rekkevidde igjen kan du velge om du vil kjøre i eco / eco+. Bilen går automatisk i eco men det er ingenting som hindrer fører til å endre den tilbake til normal. I eco+ kan du overstyre 90 km/t ved bruk av kickdown (så lenge du har nok effektk).

Ved enda lavere rekkevidde blir du tvunget i eco+. Da er maksfart 90 km/t og du kommer neppe over det pga effektmangel.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

jankph

OK. Da har vi svaret der. Sålenge rekkeviddeadvarselen bare er det, en advarsel, så fungerer det at jeg er over 90 når jeg setter på ECO+ som en slags kickdown. Det rare er at ECO+ lampen fortsatt lyser, den slukker ikke, burde den ikke det?
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Elmo

Det er helt korrekt det ReneM skriver, men det har da ingenting med saken du tar opp å gjøre jankph.

Jeg har ikke testet selv, men hvis det er som du skriver at hastighetsbegrensningen på 90km/t ikke aktiveres når Eco+ slås på hvis man kjører over 90km/t så de det typisk enda en programmeringsfeil.
De har vel brukt samme programmerer på den som på styringen av lufteanlegget. Det er jo helt på trynet.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jankph

Vel, nå er det nok ytterst sjelden at man finner på å slå Eco+ når man er på motorvei i 100+ km/t, men som oftest gjør når man det nok idet man starter og ser at rekkevidden er i minste laget. Likevel, dette burde VW ha tenkt på. Jeg skal teste litt mer.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

hstad

Høres jo fornuftig ut at det er sånn. Ligger man i 120 og smekker inn eco+ er det jo skummelt hvis bilen plutselig bremser til 95.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Elmo

Det er vel uansett ikke snakk om mere oppbremsing enn å slippe gassen i B, så jeg ser ikke helt problemet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jankph

Sitat fra: Elmo på fredag 21. juli 2017, klokken 20:34
Det er vel uansett ikke snakk om mere oppbremsing enn å slippe gassen i B, så jeg ser ikke helt problemet.
Eller så kunne de jo ha programmert inn en oppbremsing i D1, det ville vært nok for å få ned farten uten at det ville blitt noe trafikkfarlig ut av det.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sveander

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. juli 2017, klokken 16:15
De har vel brukt samme programmerer på den som på styringen av lufteanlegget. Det er jo helt på trynet.

Ble litt nysgjerrig hva du mente med det? Mener du under eco og eco+ eller generelt?
Hva er galt mener du?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Elmo

#10
Jeg tenkte på programmet som styrer hele lufteanlegget. Jeg har aldri laget noen fullstendig problem-oversikt men noen eksempler rett ut fra hodet:
- første gang du slår på resirk så slår den seg av etter ca 5 sek (nesten alltid)
- hvis du trykker på auto mens auto er på, så kommer AC på isteden, trykker du en, to, tre ganger til så skjer det ingen ting
- trykker du 1 opp på vifta så får du som oftest 3 opp (evt 2), trykker du 1 ned på vifta så får du som oftest 2 ned
- innstilt temp går tilbake til 22gr etter at bilen har stått en studn, men andre innstillinger som feks AC så "husker" den det

Jeg har lurt på om jeg skal lage en komplett liste, men det har ikke blitt til.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA