Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk feil lampe lyser på P106

Startet av Marte, fredag 11. mars 2011, klokken 10:52

« forrige - neste »

Marte

Hei

Som fersk elbilist har jeg et spørsmål angående varsellampen for elektrisk feil.
Den begynte å lyse, og jeg hadde den da inne hos Enviro Nesbru. De fant at børste måtte skiftes. I tillegg fikk den vannservice. Etter å ha hentet bilen kjørte jeg kun noen km før lampen lyste igjen. Jeg ringte Enviro, og de sa at det ofte hendte at denne hang seg opp, så det var bare å nappe ut en sikring, så var alt ok. Det fungerte tilsynelatende fint.

Etter en uke kom plutselig varsellampen på igjen under kjøring. Den var på noen km, før den plutselig slukket igjen.
Nevner bare at vannpumpen tok kvelden noen dager etter(burde vært skiftet av forrige eier for lenge siden, men det var dessverre ikke gjort), i tilfelle det er relevant for diagnosen.
Etter vannpumpeskift gikk det kun en dag før det samme skjedde igjen, varsellampen for elektrisk feil kom på under kjøring, og etter noen km slukket den igjen.
Noen som har en ide om hva som kan være galt?

Setter pris på tilbakemelding fra mer erfarne elbilentusiaster.

Marte

elektrolux

Slik du beskriver situasjonen, inkl børstebytte ville jeg tippe at du har en Isolasjonsfeil i motoren som er akkurat stor nok til å trigge lyset i gitte situasjoner.

Er du mer plaget av dette under fuktige forhold?

Slike feil oppstår gjerne som følge av sliping av kommutator, uten å ta rotoren ut av motoren. Da vil det legge seg ledende metalstøv mellom børsteholderen og gods, og varsel om Isofeil kommer. (og går)

Fikses med en reall motorvask, etter demontering av motoren.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

På en del P106 og Saxo lyser lampen uten at det egentlig skader. På min P106 har den lyst i ca 2 år nå. Kun borte på de aller kaldeste vinterdager. Og jeg tror som Elektrolux sier at det kommer av at børste-/metall-støv skaper iso-feil i motoren. Blåse ut støver kan hjelpe, men hos meg kom det tilbake få uker etter at jeg gjorde det. Vasking har jeg ikke tatt meg tid/råd til enda.

Den største ulempen med at lampen lyser på grunn av dette er at du ikke vil oppdage om en annen elektrisk feil oppstår.
Men som sagt, mange har kjørt med det i flere år.  
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tronska

jeg har bygget om flere elbiler, og har selv en SAXO og en 106 med LiFePO4. Elektrisk feil lampen lyser i SAXOEN ved fuktige forhold og slukkes om jeg kjører lengre turer og bruker vebastoen! Dårlig jording kan også være en forklaring på at lampen lyser, eklektrisk feil lampen er utrolig følsom  :o

Jeg kjører min bil med LiFePO4 batterier 115Ah og har rekkevidde på 9,2mil ved minus 15grader, 10,5mil ved -3grader og jeg har forventninger om rekkevidde på 14/15mil ved sommertemperaturer. Jeg kjører veldig forsiktig når jeg måler rekkevidden!  ;D ;D ;D

Lykke til videre med bilen Din!

www.2life.no
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

Marte

Takk for tilbakemeldinger!
Jeg husker ikke hvordan været var første gang dette skjedde, men jeg tror det var oppholdsvær siste gang.
Det var uansett godt å høre at dette er et ganske vanlig problem, og at det sannsynligvis ikke er noe alvorlig galt med bilen :)
Så for meg tusenlappene fly ut av vinduet... ;)

Boogie

Relativt mange biler sliter med isolasjonsfeil i motoren etter ca 10 års kjøring. Noen børstesett er byttet, og det ligger ganske mye støv i viklingene.
Motoren bør megges for å sjekke for isolasjonsfeil. Meggeverdien bør ikke under ca 0,15 MOhm (eller ca 1 kOhm pr 1 V.
Om den er for lav, så må motoren ut og vaskes grundig.
Fint å bytte simmerringer samtidig for å unngå lekasjer fra reduksjonsgearet.
Oljen kan godt byttes i gearet hvert år for å gi lengre levetid. Tror det er vanskelig å få tak i nye gear nå.

Det er andre kilder til isolasjonsfeil også: batteriene (lett å sjekke med et megge instrument), og elektronikkassen.
Siste er vanskelig å gjøre noe med.
Dårlig jord er også et problem, som også vil kunne gi snodige utslag på hvordan bilen oppfører seg....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

terjeeri

Min elektriske feil lampe har tidvis tent og slukket i samsvar med fuktig og tørt vær, slik mange andre opplever. De siste 6 mnd har den imidlertid lyst konstant, men Evlite rapporterer isolation fault code.
Så da jeg skiftet børstet for et par uker siden, så var det meget svart av kullstøv i inspeksjonsområdet rundt børstene. Metalluka hadde et svart belegg. Jeg kom til å tenke på motorvifta som kontinuerlig skal blåse luft inn i motoren, og riktignok den gikk ikke. Trolig har den ikke gått de siste 6 mnd.
Sikringen var gåen, og jeg skiftet denne. Men vifta startet ikke. Heldigvis hadde jeg en vifte i reserve som jeg satte inn og vips etter 5 min med blåsing forsvant lyset. En erfaring rikere, ved isolasjonsfeil sjekk alltid motorvifta først  :) Nå har jeg kjørt i 4 dager i regnvær og lampa har ikke kommet på.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA