Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremtidens hurtigladerlokasjoner

Startet av Hansi, mandag 17. juli 2017, klokken 10:30

« forrige - neste »

Hansi

Jeg har lest at Tesla har planer om SuperCharger-lokasjoner med 40 SuperChargers (https://electrek.co/2017/07/11/tesla-supercharger-largest-ev-charging-station-world/), og imens er de fleste hurtigladerlokasjoner som bygges ut på 2 hurtigladere og 2 22kW AC..

Vil man snart, når de fleste veier er dekket hver 50km som vel har vært et krav, gå over til færre lokasjoner med flere hurtigladere på lik linje med Tesla? Når vil dette begynne å skje?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Panduck

Sitat fra: Hansi på mandag 17. juli 2017, klokken 10:30
Vil man snart, når de fleste veier er dekket hver 50km som vel har vært et krav, gå over til færre lokasjoner med flere hurtigladere på lik linje med Tesla? Når vil dette begynne å skje?

Må si innlandsporten virket litt snål med 4 hurtigadere på to forskjellige steder, 2x ved coop og 2x ved circle k som ligger RETT ved siden av, istedenfor 4x på ett sted, ville gjort køing litt enklere. Men alikevel, det er 4 stykk ladere på ett sted. Ikke langt fa Espa der det er 4 stykk ladere og ikea andre retningen med 4 stykk ladere. Skøyen i Oslo har 8 stykk DC ladere 6x fortum og 2x GK.

Det er faktisk ikke lenge siden vi nær sagt alltid hadde en hurtiglader pr lokasjon. Så ble det krav om 2, og da dukket det flere steder opp med 2. Så dukket det opp fortumsteder med 3 hurtigladere, så 4, steder ble utvidet, og nå har de flere steder med 6 stykk hurtigladere. GK har begynt å komme etter, 3 DC ladere på Alna senter, 4 stykk på Storo.

Nå når det gjelder "færre lokasjoner" enn pr 50km vet jeg ikke om det er en god ide, det er ikke allverdens med elbiler akuratt nå, og på strekningen Alna -> Grorud som er på ca 4km er det 1 sted med 6 DC ladere,  2 steder med 4 DC ladere, et sted med 3 DC ladere og et sted med 2 DC ladere. Da bør det være rom for et godt antall ladere på 50km.

Folk kjører forskjellige veier, og "færre lokasjoner" er da ofte ikke optimalt. Vi har jo også konkurrerende tilbydere, noe som vil gi en lokasjon flere ladere fra forskjellige leverandører. Det er jo ikke negativt det heller.

Jeg kjører ofte forbi lokasjoner med flere enn 2 ladere, og de står ofte ubrukt, eller har en enslig bil som lader der. Da er det ikke sikkert det er optimalt å bygge opp lokasjon med 20 ladere nå.

Tbeinet

Hvis hurtigladere var organisert som SC kunne jeg ikke ha kjørt bilen min. Hvordan skulle jeg komme meg hjem en kald vinterdag (Oslo- Øvre Romerike) - hvis nærmeste hurtiglader lå i Elverum?

Det er viktigere med mange spredt enn med veldig mange på ett sted. Dette vil jo spre om seg nå, og etter hvert som flere bytter så kommer det flere og flere ladestasjoner. Jeg har hatt elbil siden 2014, og det er kjempestor forskjell på de tre årene. Selv om det er flere som lader så vil jeg si at tilgjengeligheten er bedre nå enn den var da. Da kunne jeg ikke kjøre til hytta. Nå er det null problem å gjøre det.

TorAtle

Nobil sier at vi har 644 combo hurtigladere akkurat nå. Jeg synes ikke det er så lenge siden vi hadde 200, så utviklingen har vært formidabel. Antall lokasjoner er viktig for å unngå rekkeviddeangst, og antall ladere på de mest populære lokasjonene er viktig for å unngå kø. Stadig flere elbiler på veiene betyr at det er god økonomi å tilby lading, så dette vil gå av seg selv. At tilbyderne får tilskudd gjør selvfølgelig at infrastrukturen kommer på plass enda raskere. Andre land har virkelig noe å lære av å se hva som har skjedd her.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA