Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri i båt, slå sammen forbruk og startbatteri og ha nødstarter.

Startet av Burger, søndag 16. juli 2017, klokken 22:27

« forrige - neste »

Burger

Har en Contrast 33 seilbåt som har 2x70Ah GEL batterier, 1 stk til forbruk og 1 stk til start.

70Ah forbruk er alt for lite. Autopilot kan trekke 7A, dieselvarmer 7A ved oppstart/avslåing, samt gyro/kartplotter trekker sitt.

Dette fører til at jeg får veldig kort driftstid pga utladingskurver siden jeg trekker mye mer enn ~5A som gir 70Ah. Tipper 1-2 timer med alt på før kartplotteren får for lite strøm. Dette går ut over bruken siden jeg seiler veldig mye alene og er blitt ett must med en god autopilot som også kan styre på vind.

Ideen er å erstatte begge batteriene med ett stort lithiumsbatteri og slå sammen forbruksbatteri og startbatteri og heller ha med nødstarter om jeg tuller det til. En av grunnene til kun ett batteri er også lite med plass til batteri.

Motor : Volvo Penta MD2020D 2005 modell. Data om start i "operators manual" :

Gløding (skal ha 10 sekunder med gløding)

System voltage : 12v
Fuses : 15v
Battery capasity  : 70Ah
Glow plug
    Rated voltage : 10.5v
    Current 6.9A

I hodet mitt så er glødinga veldig snill på 70-75w.

Start motor
Starter motor, power approx : 0.7kw

Tipper det tar 1-2 sekunder før den starter.

Batteri jeg sikler på : https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-bluetooth-og-innebygget-bms

Frister å kunne snakke med BMS via blåtann for å overvåke det :-)

Så til spørsmålet, hvor kraftig nødstarter må jeg ha? Jeg er redd for at strømmen fra nødstarter dumpes inn i batteriet og ikke til motor. Usikker på hva som skjer med alternator dersom man starter motor uten batteri tilkoblet.

Noen som har synspunkt?

Ett alternativ er å tømme batteriet på land og prøve. Landstrømmen leverer ~50A ved lading, så den kan simulere en liten nødstarter. Men det koster vel mye å handle inn og jeg må gjøre veldig mye arbeide for å få plass til nytt batteri samt kable om.

Edit :

For eksempel denne ( https://bilpleiekongen.no/produkt/monster-powerbank-mop-928-12v-1200a-20-000-mah/ ) nødstarteren kan gi 1200A. BMS på batteri jeg tenker er på 150A så jeg tror ikke batteriet vil klare å ta i mot mer enn 150A. Dvs 1050A igjen til motor. Gløding er på 6-7A og startmotor på ~60A.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Vi har tilsvarende dilemma på camperen, men har løst det på en betydelig rimeligere måte:

Har et selvbygget 12V LiFePo4 batteri bygget opp av "prismatiske" celler hentet fra huggeren fra en Tazzari elbil og med en 300 kr Kina BMS som ballanserer cellene. Stoler ikke 100% på Kina BMS, så lar dette batteriet stå i paralell med fritidsbatteriet som er et 100 Ahr bly.

Fungerer meget bra. Fordelene er følgende:

LiFePo4 batteriet tar seg av omtrent all fritidsforbruk, og bilens batteriindikator viser 13+V i 2 dager til LiFePo4 batteriet nærmer seg tomt og blybatteriet begynner å levere strøm. Da ser vi også at instrumentet som viser kapasitet begynner å telle nedover etterhvert som strømmen ut fra blybatteriet telles.

Ved start av dieselmotoren lades LiFePo4 batteriet meget raskt og 1t lading gir ofte nok strøm til neste døgns forbruk.

Dersom du ikke finner deler hos huggeren har alternativ energi ferdige selvstyrte LiFePo4 batteri:  http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_100ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html

Likevel er prisen på ca 7000 kr/kWt i drøyeste laget med tanke på at huggeren gjerne tar 1000 kr/kWt for sine batteri.

I jentungen sin russebil skal det bygges seriøs batteribank. I ekte Elbilhjelpen.no AS tradisjon skal tradisjonelle fossile generatorer ut, og inn kommer booster batteri. Da gjerne et 5 kWt 48V system med DC-DC til 12V for drift av stereoanlegget.   ;)

Tror i ditt tilfelle kan en nødstarter fungere fint, men ville hatt denne i tillegg ikke i stedet for separate batteri. Gå heller ned på størrelsen på startbatteriet, og gjerne fritidsbatteri, og supplementer dette med et slikt boosterbatteri som omtalt. Kanskje du burde hatt et batteri med en helt annen formfaktor enn de tradisjonelle, og dermed fått plass til mye mer kWt.

Liker f.eks meget godt disse koffertbatteriene som leveres av forskjellige leverandører. https://www.alibaba.com/product-detail/Deep-cycle-2000-times-12v-24v_60604736952.html

Velger en LiPo versjonen kan en få et 2,5 kWt batteri inn i den lille kofferten som vises på bildet, men dessverre til nesten samme 7000 kr/kWt kostnad
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Ulempen med å ha to batteri er at det blir for stor andel av strøm som blir brukt til startbatteri. Nå er det 50%

Med innsyn i BMS så er det lett for meg å lage regler som : Etter 5 timer autopilot og seiling så må motor gå i 1 time for 5 nye timer som vil gjøre startbatteri overflødig og dælker man det til så har man nødstarter.

Får gå litt mer i tenkeboksen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bosonic

For å ivareta sikkerheten 100%, (båt er båt..), så bør man alltid ha et separat batteri til start. Dette kan imidlertid være lite. 20-30Ah kan være tilstrekkelig. Man må imidlertid bruke et AGM batteri her da det tar raskere lading og yter høyere startstrøm enn "alle andre" blybatterier.

Da kan du paralellkoble de to 70Ah batteriene og bruke de kun til forbruk. Har du forresten tatt en kapasitetsjekk på disse?
Det kan være lurt å også måle reelt forbruk på en "standard" tur.
Her er et alternativ
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ronny-

På båten min har jeg ett 115ah forbruksbatteri og ett 70ah startbatteri.
Batteriladeren er tilkoblet forbruksbatteriet og dynamoen er tilkoblet startbatteriet.
Så bruker jeg et BEP voltstyrt rele sånn at batteriene er isolerte helt til en av de når 13,2volt, da kobles det andre batteriet inn sånn at det også får ladestørm.

Så når jeg kjører så lades startbatteriet opp først av dynamoen før releet slår inn og begge får strøm.
Når jeg kobler til landstrøm så lades forbruksbatteriet først opp og releet slår etterhvert inn og lader startbatteriet.

Nesten 20 000 for et batteri høres unødvendig ut?

ttyridal

Gammel tråd men..

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. juli 2017, klokken 06:00
Har et selvbygget 12V LiFePo4 batteri bygget opp av "prismatiske" celler hentet fra huggeren fra en Tazzari elbil og med en 300 kr Kina BMS som ballanserer cellene. Stoler ikke 100% på Kina BMS, så lar dette batteriet stå i paralell med fritidsbatteriet som er et 100 Ahr bly.

Kan du argumentere litt for dette å blande teknologier @elektrolux? "allmenn" kunnskap er vel at det er uheldig?
Hvordan mener du at det erstatter en sketchy BMS?

forøvrig: Vet noen om en oversikt over hvilke biler en kan plukke ut lifepo4 fra?

-T

shaukaas

Ville nok anbefalt deg å ha både et start og et forbruksbatteri, som er adskilt med en ladefordeler. Bruker Pro-Split R fra Sterling Power i egen båt og er godt fornøyd med denne. Ekstern laderegulator er også å anbefale.

Har seilt i opp mot 40 timer med autopilot, kartplotter, varmer ++ på en 400Ah AGM forbruksbank, og disse har stått ombord i 6 år nå. Neste gang blir det nok LiFEPO4, det ble for dyrt den gang da, men ser bare fordeler med dette ombord i seilbåt!


Burger

Lar det nok bli adskilte batteri men skifter ut forbruk med lithium ion når jeg får råd.

Har bestemt meg å kjøpe ny båt om ca 5 år, og da tenker jeg på å finne en passende båt med havarert motor og montere batteribank, agregat og elmotor. Målet er 2 timer marsjfart på batteri før agregat. Med så stort batteri så skal jeg ha induksjonsovn også :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA