Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bryne -Seljord med e-Golf

Startet av leifhar, søndag 16. juli 2017, klokken 08:50

« forrige - neste »

leifhar

Appen til elbilforeningen foreslår via Flekkefjord og så lading på Valle. Det er det siste strekket fra Valle til Seljord på 111 km som jeg er litt skeptisk til ettersom appen ikke tar hensyn til stigning. Synspunkter, noen som har kjørt? (Men jeg ser det er mulig å kjøre via Vinje fra Dalen og lade i Vinje før man tar de siste milene ned til Seljord)

geear

Forutsetter 190km e-Golf for det jeg skriver.

Forstår ikke hva du skal til Flekkefjord, håpløs etappe til Valle.

Hurtiglader i Valle sentrum til Seljord er ca. 11 mil. Selv med to heftige stigninger på veien bør vel det gå greit hvis du fullader i Valle? Hvis ikke er det type 2 på Dalen hotell, ting tar tid, men går an å nødlade en time om det er krise.

Flekkefjord til Valle derimot, den skal holde hardt. Det er 16 mil via Tonstad-Sinnes, heftig stigning opp fra Suleskar og ingen ladere på veien. Via Evje er det nesten 19 mil, men der har du ladere både i Evje og Bygland. Men så skjønner jeg altså ikke hva du skal dit for i utgangspunktet.

Har ikke prøvd, men uten unger i bilen ville jeg kjørt Bryne - Vikeså, fulladet der, kjørt "normal" vei (stengt i Dirdal, så kolonnekjøring via Vikeså/Byrkjedalstunet nå), kjørt rolig i Eco+ og satset på å nå frem til hurtigladeren i Valle (13 mil). Er det krise når du kommer ned i Setesdal kan du lade på type 2 på Sølvgarden Hotell i Rysstad, men etter å ha kjørt ned 800hm har du nok en del på batteriet, så kritisk punkt er vel egentlig på toppen av heia etter ca. 11 mil.

Hadde hurtigladeren på GPen i Sirdal vært klar nå (og helst åpent via Dirdal) hadde det vært en grei tur, men den lar visst vente på seg. :(

Skal kjøre til Setesdal om få timer selv, med bilen full av unger, og tar derfor oljebrenneren.

leifhar

Hei, jeg var litt upresis. Jeg kan lade i Flekkefjord - kjøre opp RV 43/ 42 ved Feda  og lade i Evje først. Har aldri kjørt den veien.  Deretter lading i Valle. Å kjøre bakken opp fra Dalen til Høybuktmo vil jeg tro suger enormt med strøm. Det er derfor jeg vurderer å kjøre fra om Vinje og legge inn ekstra ladestopp.
Det er først denne sommeren at jeg har tatt e-golfen på langturer, og jeg er fortsatt litt engstelig med tanke på rekkevidde. Det er forøvrig ikke siste versjon av e-Golf  :)

aronesen

Prøv deg litt fram med denne, så ser du hvordan det ligger an http://jurassictest.ch/GR/. Den tar høyde for stigning på turen. Jeg har kjørt strekningen mange ganger med Renault Zoe 210.
Hvis du tar det litt piano opp bakkene fra Dalen bør du ankomme Seljord med plenty på batteriet. (ca 25% ved fulladet batteri på Valle)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Bondeknøl

Vet ikke hvor du kommer fra, men min Leaf 30kw klarer Helleland-Valle fint med gode forhold. Ut fra tidligere erfaring på godt føre vil jeg forventet å bruke ca70-80% av batteriet. Vet ikke rekkevidden på eGolf.

Kjør Helleland-Tonstad-Suleskard-Valle som er den korteste veien fra Stavanger. Mye kortere enn å rote deg via Flekkefjord og Evje, men kanskje den elendige planleggingen av lader på Tonstad og Øvre Sirdal spolerer den korteste ruta for deg. En av disse laderne hadde jo gjort turen safe for deg.

geear

#5
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 16. juli 2017, klokken 23:14
Vet ikke hvor du kommer fra, men min Leaf 30kw klarer Helleland-Valle fint med gode forhold. Ut fra tidligere erfaring på godt føre vil jeg forventet å bruke ca70-80% av batteriet. Vet ikke rekkevidden på eGolf.

Kjør Helleland-Tonstad-Suleskard-Valle som er den korteste veien fra Stavanger. Mye kortere enn å rote deg via Flekkefjord og Evje, men kanskje den elendige planleggingen av lader på Tonstad og Øvre Sirdal spolerer den korteste ruta for deg. En av disse laderne hadde jo gjort turen safe for deg.
Den korteste ruta er Vikeså - Byrkjedalstunet på vei til øvre sirdal, ikke via Helleland-Tonstad. Og så klart via Oltedal-Dirdal når den veien åpner igjen om en måneds tid. Mener det var rundt tre mil forskjell sist jeg sjekket.

Fordel Leaf kontra e-Golf er at den også kan lades på Byrkjedalstunet.

Bondeknøl

Det har du rett i, men trodde det var knotete/regulering å kjøre Vikeså-Byrkjedalstunet nå som det er stengt i Dirdal.
Hvis hurtigladeren på Byrkjedalstunet også funker på eGolf er jo dette den beste veien. Lurte på om denne bare har chademo??!

leifhar

Byrkjedalstunet har bare chademo. Jeg tar ikke sjansen på Helleland - Valle. Ingen hurtiglading på Tonstad så vidt jeg kan se.  Leaf 30kw har de ekstra milene min e-Golf (2014-modell) mangler. Neste år med lading i Sirdalen går det bra.

leifhar

Det ble en lang omvei for å komme seg til Seljord. Det positive var at vi fikk en kjekk tur vi ikke hadde gjort før.
Ettersom jeg ikke kan lade i Byrkjedal (chademo) og hurtiglading i Sirdal ikke har kommet på plass, ble det via Lyngdal bort og så opp til Evje og Valle. Jeg hadde helt unødig bekymret meg over strekningen Valle - Seljord pga stigningen fra Valle og stigningen fra Dalen. Endte som andre hadde sagt med 25-30% på batteriet i Seljord. e-Golfen er god på å lade seg opp i nedoverbakker!
Seljord - Bryne over Suleskard hadde vært 27 mil - men det ble via Treungen (Fortum hurtiglading) og Evje (også Fortum). 10 mil ekstra!  På Evje opplevde jeg at en Leaf-eier hadde avbrutt min lading og startet lading av sin Leaf. Må man sitte og passe på? Tilbake fra Evje via Kvinesdal og lading i Flekkefjord.

geear

Synd du ikke tok sjansen på å tanke opp i Vikeså og kjøre til Setesdal via Sirdal..  så hadde jeg sluppet å være prøvekanin..

geear

#10
Sitat fra: leifhar på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:49
Det ble en lang omvei for å komme seg til Seljord. Det positive var at vi fikk en kjekk tur vi ikke hadde gjort før.
Ettersom jeg ikke kan lade i Byrkjedal (chademo) og hurtiglading i Sirdal ikke har kommet på plass, ble det via Lyngdal bort og så opp til Evje og Valle.
Jeg kjørte Sandnes - Setesdal via Vikeså/Sirdal i helga, kunne, med hårfin margin, til og med droppet lading i Vikeså, så neste gang kan du droppe Lyngdal og spare sikkert 1,5 time: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34488.msg596286.html#msg596286

Lad i Vikeså og kjør med andakt. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA