Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte batteripakke i Berlingo

Startet av Grumle, lørdag 15. juli 2017, klokken 15:15

« forrige - neste »

Grumle

Da er jeg i gang med å bytte batteripakken i Berlingon.

Fikk tak i en 99mod p106 som det viser seg at ble satt i ny batteripakke når den ble importert til Norge pga lang lagring. Så håper å tror at cellene var helt nye da de ble satt i ? om så har de vært med på 45.000km i p106'n. Står iallfall  110701 på alle cellene, noe jeg tolker som produksjonsdato ? og siden peugoten var 99mod så tyder mye på ny pakke ? Alle cellene har samme dato så tyder også på at pakken har gått 45.000 uten noe trøbbel.

Har kjørt begge bilene ned til 20% og målt alle pakkene. P106 pakken har stått en måned uten bruk.

Berlingo pakkene målte 6 bak 36.3v = 6.3v pr.
11 64.9 = 5,9 pr. 6 front 36.2 = 6.03 pr. 4 24,2 = 6.05 pr.

Berlingo'n fikk jeg ikke fyllt batterivann på 11 kassen da jeg forsøkte for en månes tid siden, bilrn har også fått ladelampe ved ca 30-35%

P106 pakke måler 3 18,86 = 6,28 pr. 6 37,79 = 6,30 pr. 11 69,2 = 6,29  Og her var det ingen ladelampe ved 20%

Min tanke er å la 4 kassen i Berlingoen være som den er og finne de tre beste cellene fra Berlingoen å pare dem med 3 er kassen i p106 å sette dem bak. 11 kassen å 6 kassen forran tar jeg hele fra p106'n.

Hva tror folket ? Noe spesielt jeg burde tenke over ved å gjøre dette

Grumle

Planen nå er å teste alle cellene med batteritesteren fra biltema før jeg monterer pakkene så da har dere ca en time på dere til å komme med tips og råd :D

Grumle

#2
Resultatet etter individuelle målinger av alle celler er at pakkene fra p106'n var veldig stabile, faktisk bare 0,02 i avik fra dårligs til beste måling og alle sto biltama testeren med glans!

Berlingo pakkene derimot var noe mere varierende.. Men den  ene 6er kassen var veldig stabil og god, mens 11 kassen var 4 celler dårlige.

Bare 2 celler var fra 99 så restrerende celler har nok blitt byttet..  Må ha vært kostbart^^ Har en bunke med kvitteringer av celle bytte på verksted i bilen.

Tar nå 11 og 6 kassen fra p106 og den stabile 6er kassen fra Berlingoen.

4 kassen i Berlingoen gjør jeg ikke noe med enda da den viste best tegn, men dette kan kanskje ha noe med at den er sist i rekken ? sånn at de andre pakkene ikke får tømt den i samme grad ? 3 kassen fra p106 lagres til jeg må av med sagemboksen en gang i fremtiden..

Grumle

11 kassen fra Berlingoen hadde to klemskader på slangene så det ut til så ikke rart jeg ikke fikk på vann. På p106 11 kassen var begge problemområdene utbedret så da regner jeg med vannservice går bedre neste gang :)

Nå står bilen på lading, spent på resultatet! :)

Elmo

Ser ut som du klarer deg veldig bra selvom ingen så langt har kommet med kommentarer/råd :+1:

Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 17:19
4 kassen i Berlingoen gjør jeg ikke noe med enda da den viste best tegn, men dette kan kanskje ha noe med at den er sist i rekken ? sånn at de andre pakkene ikke får tømt den i samme grad ?
Den teorien holder ikke. Siden batteriene ligger i serie lades alle ut med samme strøm.

Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 17:19
3 kassen fra p106 lagres til jeg må av med sagemboksen en gang i fremtiden..
Husk at NiCd batterier skal lagres utladet (stikk motsatt av blybatterier). Tøm dem med 12V hovedlyspære til pæra slukker helt før lagring.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle


Takk for det Elmo :) Satse på at det blir bedre enn det var :)

Da tar jeg det som ett godt tegn da, at 4 kassen målte best snitt volt ? og at det er greit den er "urørt" enn så lenge ? :)

Så jeg må slippe de lavere enn 20% for å lagre dem ett års tid ? Må det ikke da til en spessiell prosess for å vekke dem til live igjen ?

Elmo

#6
Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:37
Da tar jeg det som ett godt tegn da, at 4 kassen målte best snitt volt ? og at det er greit den er "urørt" enn så lenge ? :)
Ja, det vil jeg anta.

Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 20:37
Så jeg må slippe de lavere enn 20% for å lagre dem ett års tid ? Må det ikke da til en spessiell prosess for å vekke dem til live igjen ?
Jo lavere dessto bedre, men 20% er greit nok.
Hvis du lader dem helt ut, så kommer de faktisk opp i litt over 6volt + igjen av seg selv.
Men man sier gjerne at når batteriene er lagret utladet (eller tilnærmet utladet) lenge så bør de lades på 5A i 24 timer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle


Grumle

#8
Wow!! Her ble det forskjell :D Tok bilen en runde for å sjekke rekkevidden i går etter at den var ferdiglada og kunne ikke blitt mere førnøyd! :D

Hadde ikke tida til å vente på topplading, men resultatet ble alikevel 7.1mil på blandet kjøring ned til 10%  og bilen hadde nesten ingen forskjell i drag fra 100-20%!! Merket en liten endring fra 20-10% men faktisk sprekere på 10% nå enn på 50% før ^^ Og ladelamen hadde ikke kommet på enda da jeg satte bilen ifra meg på 10%. :)

Før merket jeg degradering av draget fra ca 70% til 35% og etter  det kom ladelampa.. Tenkte da, at det ikke var så langt fra normalen siden jeg kunne få opp mot 5 mil ut av bilen ved pen kjøring, men så feil kan man altså ta :) Ble som dag og natt!!

Superfornøyd!! Moro etter en laaang dag med skruing og sveising :) "måtte lage ny kabelskinne, da den som går som en y under kasse 11 og 6 hadde smuldret helt opp av rust og ledninger hang synlig under bilen"

Elmo

Så bra  :+1:
Husk at nå med batterier fra ulike biler så bør du gjøre vannservice snarest mulig !  - og ikke kjøre bilen "langt ned" (under 30-40% ??) før det er gjort.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 19:39
11 kassen fra Berlingoen hadde to klemskader på slangene så det ut til så ikke rart jeg ikke fikk på vann. På p106 11 kassen var begge problemområdene utbedret så da regner jeg med vannservice går bedre neste gang :) 
Regner med det er var utbedring tilsvarende denne, eller en lenger ned i samme tråd ?? :+1:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33085.msg578662.html#msg578662
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Sitat fra: Elmo på søndag 16. juli 2017, klokken 12:17
Så bra  :+1:
Husk at nå med batterier fra ulike biler så bør du gjøre vannservice snarest mulig !  - og ikke kjøre bilen "langt ned" (under 30-40% ??) før det er gjort.

Kjørte den ned til 10% i går :o

Berlingo kassene som er i bruk fylte jeg for 1 måned siden. P106 kassene vet jeg ikke så skal ta en batteriservice etter neste fulllading! Takk igjen for tips! :)

Grumle

Sitat fra: Elmo på søndag 16. juli 2017, klokken 12:26
Sitat fra: Grumle på lørdag 15. juli 2017, klokken 19:39
11 kassen fra Berlingoen hadde to klemskader på slangene så det ut til så ikke rart jeg ikke fikk på vann. På p106 11 kassen var begge problemområdene utbedret så da regner jeg med vannservice går bedre neste gang :) 
Regner med det er var utbedring tilsvarende denne, eller en lenger ned i samme tråd ?? :+1:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33085.msg578662.html#msg578662

Var en slange i hjørnet ja, den var fikset ved å montere en blank, litt tynnere slange akkurat på problemområdet. Var også en slange midt inni batteripakken som var klemt, den var lagt annerledes på p106 11 pakken. Tok ett bilde av det, men usikker på hvordan jeg legger ut bilde på forumet her.. :p

Elmo

Sitat fra: Grumle på søndag 16. juli 2017, klokken 13:33
Tok ett bilde av det, men usikker på hvordan jeg legger ut bilde på forumet her.. :p

Det er billedfunksjon på forumet. Trykk på + tegnet under skrivefeltet så får du opp opplastingsmuligheten (se bildet mitt).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA