Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjell på ap1 og ap2

Startet av nightking, onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

Li-Ion

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 25. januar 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Li-Ion på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?

I form av at den lukker seg selv er den vel annerledes
Er klar over dette, men denne hadde lysring rundt ladeporten (type2) og ikke lysdiodene på siden....
Teslaeier siden 2013 :)

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

HKS

Sitat fra: Li-Ion på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:51
Litt "off topic" kanskje, men har Tesla endret ladeporten på AP2 bilene? Kjørte en 2017 demobil i går, og den hadde annen type port...mer lik USA varianten. Noen med 2017/AP2 som kan kommentere?
Den oppdaterte ladeporten tror jeg kom med facelift.

Sitat fra: Belloq på torsdag 25. januar 2018, klokken 14:17
Vi som har betalt for fsd , har jo betalt for at bilen skal kjøre selv. Hvis Tesla må oppgradere for å få til dette så er jo det noe de må betale for. Ingen ting er sikkert , men da bør vi få igjen pengene i det minste. Betaler jo for et produkt som det står i klar tekst skal kunne kjøre selv.
Det står også i klartekst at det er avhengig av lokale reguleringer.

Det eneste Tesla trenger å gjøre er å si: "Sorry, bilen kan kjøre helt på egen hånd, men det er dessverre ikke godt nok for lokale reguleringer i Norge"

Jeg er villig til å sette ganske mange kroner på at dagens Model S og X med AP2 og AP2.5 aldri kommer til å kunne kjøre "helt på egenhånd" i Norge. Antallet sensorer er rett og slett alt for dårlig. Skal ikke mer til en litt middels snø til så er radar, store deler av ultralydsensorer og bakkamera satt ut av spill. Hadde bilen hatt hjørneradar samt bedre kamera bakover så skulle jeg vært mer positiv.

Kaster du penger på FSD nå så bør dette bli sett på som en "gave" til Tesla, slik at de kan videreutvikle teknologien. At bilene skal kunne bli relativt selvkjørende under de gode forhold i San Francisco-området tviler jeg ikke på.
Tesla Model 3 Long Range

Belloq

Da satser jeg på at bilen kjører selv på sommerstid:) Så får jeg kjøre selv på vinteren, jeg tror få biler kommer til å klare vinterforhold av værste sort, så der er vi helt enige. Jeg er rimelig sikker på at det kommer nye ting til fsd innen kort tid som vi som har kjøpt denne pakken får nyte godene av. Er nok ikke lenge til vi får aktivert noen ekstra kameraer. En ting som er sikkert er at de kommer til å gjøre forskjellen større ved fsd kontra vanlig autopilot.
P85 2014

HKS

Så, hvilken funksjonalitet er det du mener FSD skal få "innen kort tid" som EAP ikke kommer til å få?

Systemet kommer aldri til å bli sertifisert i Norge hvis ikke det klarer normal bruk i vinterføre. Hvordan skal da grensen settes på når du som sjåfør ikke er ansvarlig?
Tesla Model 3 Long Range

Knut Røe

Normal bruk i vinterføre er vel ikke første hindring.
Hva med normal bruk på tørr flerfelts vei på sommeren når det er lyst, det må være første mål. Dette systemet har store svakheter og begrensninger.

HKS

Det jeg derimot tror vi snart kommer til å se av funksjonalitet er at biler med EAP og FSD kommer til å kunne kjøre forbi "automatisk" på motorveier (fire eller flere felt). Både EAP og FSD skal også kunne ta av motorveier, og bytte mellom motorveier.

Det største hinderet her er utrullingen av Tesla sine egne kart (høydefinisjonskart).
Tesla Model 3 Long Range

Hodetelefoner

Nordmenn flest klarer ikke normalt vinterføre. En utrolig god autopilot kommer først, før vi ser bilene dra avgårde selv. Annet enn på privat eiendom.

bmw2002

Sitat fra: Belloq på torsdag 25. januar 2018, klokken 14:17
Vi som har betalt for fsd , har jo betalt for at bilen skal kjøre selv. Hvis Tesla må oppgradere for å få til dette så er jo det noe de må betale for. Ingen ting er sikkert , men da bør vi få igjen pengene i det minste. Betaler jo for et produkt som det står i klar tekst skal kunne kjøre selv.

De kommer aldri i verden til å f.eks ettermontere LIDAR dersom det viser seg at de ikke får til selvkjøring kun med teknologien som er i bilen allerede.

Hodetelefoner

Kommer aldri bli et krav om lidar. Hvorfor skal man ha det?  Du klarer fint å kjøre bil med to dårlige øyne.

tkjoerlaug

Første skritt må nå være at bilen klarer å parkere av seg selv, uten at man må "leie" den inn i garasjen mens man blå-trykker på telefonen. Jeg har en liten helning i oppkjørselen foran garasjen, og det gjør at bilen blir veldig usikker på å rygge bakover. I tillegg må FOB i praksis legges oppå vindusviskeren for at ikke jeg skal miste kontakten og summom avbrytes.

ludwig_holberg

Både AP1 og AP2 ser også *veldig* høyt priset ut nå sammenlignet med LEAFs Pro-Pilot. Jadda, Pro-Pilot selges ikke inn som et like omfattende system (i praksis lover de vel et nivå omtrent på det Tesla rent faktisk per idag leverer), men prisdifferansen er uansett vanvittig stor. Basert på det forventer jeg at Tesla kommer til å bli konkurrert ned på et nivå hvor AP+FSD selges for kr. 15 - 30.000 kr samlet.

Tuxedo

Tja, problemet med Pro-Pilot er jo at man må ta en Leaf med på kjøpet.

ludwig_holberg

Indeed, Tesla blir selvsagt ikke konkurrert ned på 15 - 30k av Pro-Pilot på Leaf. Men nå er det mange andre biler rundt hjørnet også  ;D

o.b.lix

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 29. januar 2018, klokken 21:15
Både AP1 og AP2 ser også *veldig* høyt priset ut nå sammenlignet med LEAFs Pro-Pilot.

Ja sålenge man ikke får mere en en halv ap1 når man betaler for ap2 er jeg enig i at prisen er for høy. Når det engang blir (om noensinne) selvkjøring, er den verdt pengene for omtrent alle.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA