Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjell på ap1 og ap2

Startet av nightking, onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

o.b.lix

Ap1 software er ferdig utviklet, mens ap2 har fortsatt store mangler i forhold til Ap1. Ap2 burde egentlig kalles ap0,2.

Men én gang in fremtiden skal jo ap2 bli bedre enn Ap1.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Go-carter

Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:46
Det er mye blanding av begreper, men som andre har sagt må du ha "oppgradert autopilot" aktivert for Ap2 eller "autopilotens bekvemmelighetsegenskaper" for Ap1. Endel brukte biler har hardware men ikke aktivert software.

Akkurat nå vil autopilot funke bra på motorvei og saktegående kø. FSD, selvkjørende, skal også funke på småveier.  Her er en av mine videoer av status slutten av juni.

PS du må ha autopilot aktivert for å få "avstandscruise"/radarcruise/TACC.

Lignende forsøk i dag tidligg, AP2 17.26.92:

https://www.youtube.com/watch?v=6XGiEw9HWck
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Saberhagen

Er det bare meg eller opplever dere andre med AP2 at når veien svinger mot venstre så ligger bilen altfor nærme linjen (og dermed nærmere motgående bil)? Jeg syntes i alle fall at det er litt ukomfortabelt å ha på autosteer når man har slike svinger.

cra

Min generelle oppfatning av AP2 er at den tar yttersvinger; altså for nær gulstripa i høyresvinger og for nær hvitstripa i venstresvinger. Til tider kjører den på gulstripa i høyresvinger, og det er ikke akseptabelt. Synes også den er altfor brå til å justere fart når det endres fartsgrenser; den har innlysende hastighet etter kart, ikke kamera, så den kunne godt ha sakket av litt tidligere og "glidd rolig inn i 60-sona" i stedet for å nærmest panikkbremse i det man kommer inn i sona.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daktari

Samme her. Og den har trøbbel med å tolke dobbel gul stripe med rumlefelt eller midtdeler. Ligger for nært motgående felt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Saberhagen

Jepp.. Det dere to nevner over er samme oppfatningen jeg har med AP2. Tørr ikke å prøve den på lokale veier med motgående trafikk lenger. Men på motorvei fungerer jo den greit nok etter min mening.

cra

Jeg trøster meg med at det bare kan -og kommer til å- bli bedre etterhvert. :)  Jeg er fortsatt fint i stand til å kjøre bilen selv, men det blir spennende å følge med på utviklinga!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Nasatech

Jeg er for tiden på hytta på Larkollen og jeg er veien små og med masse svinger. Her er AP1 helt perfekt. Jeg holde rundt rattet så jeg er klar, men bilen kjører helt av deg selv. Dette selv uten midtdeler i veien

nightking

Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?

olavxxx

Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:58
Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?
Det har kommet en del endringer i det siste, men før var visst ap2 dårlig til feltskifte osv., samt den manglet flere features som autoparkering osv. (men nå er parkering på plass også).

spirrevipp

Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:58
Men dette fungerer jo også på ap2? Skjønner ikke hvorfor ap2 virker dårligere enn ap1? Etter deres meninger. Skulle jo tro det var omvendt?

Ja, det skulle man jo i utgangspunktet tro, men AP2 er et helt nytt system, ikke en videreutvikling fra AP1. Realiteten er at AP1 fremdeles er bedre enn AP2, man merker det veldig raskt hvis man prøvekjører begge (med forbehold om at jeg ikke har testet  siste AP2 firmware).

Håper at det skjer litt de kommende månedene så det ikke blir for stor nedtur å gå fra AP1 til AP2. Dessverre så er det slik med denne typen programvare at de siste prosentene er de vanskeligste.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

SabreMan

Mobileye, som stod bak AP1, har jobbet med dette i årevis før Tesla begynte på bruke dem.

Jeg har sett mange YouTube-videoer der AP2 ikke er helt til å stole på. Den har ofte problemer med skarpe svinger.

https://www.youtube.com/watch?v=ilCIGVuIT_s
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

nightking

Regner med dette er ap2? Ser den må korrigeres ofte. Kan skape farlige situasjoner. Vil ikke ap1 oppføre seg slik?
Leser noen av de norske skilt? Og ser den feks at det er rødt lys? Hvordan løser den å kjøre uten bil foran med autopilot på rødt lys?

Nasatech

Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 28. juli 2017, klokken 01:22
Regner med dette er ap2? Ser den må korrigeres ofte. Kan skape farlige situasjoner. Vil ikke ap1 oppføre seg slik?
Leser noen av de norske skilt? Og ser den feks at det er rødt lys? Hvordan løser den å kjøre uten bil foran med autopilot på rødt lys?

AP1 ser ikke rødt lys og den tar ikke av veien osv. Den kjører rett frem selv om GPS sier noe annet, men den er veldig bra på å følge trafikken. Bruker AP1 på min bil 90% av gangene jeg kjører. I Oslo, til Beito, til Hvaler og til Sørlandet. Ikke noe problem. Fungerer helt fint hele veien. Har også brukt den nedover Europa uten problemer :)

Hodetelefoner

Ap1 bremser ned godt, hvis gps ikke stemmer.. Selv ACC bremser ned da.
AP1 har blitt veldig god nå. Nesten som den var før. Da klarte den strekningen Spydeberg - Alnabru, uten å gripe inn andre steder enn i rundkjøringer.
Nå kan den kjøre bedre, men plutselig få lyst til å stikke av ved noen situasjoner.  Synd jeg ikke tok vare på noen av turene. Hadde vært moro å sammenlignet. Bakketopper har blitt en del.bedre nå.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA