Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjell på ap1 og ap2

Startet av nightking, onsdag 12. juli 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

nightking

Hei.. er helt ny her og har meldt meg inn fordi jeg har begynt å titte litt på tesla model s. Og sikler litt på en slik. Har aldri kjørt elbil eller tesla men er over gjennomsnittet bilintrisert og har jo selvfølgelig fulgt med på tesla.
Og vurderer om jeg faktisk kan bytte ut den gamle dieselrøysa mi en tesla.

Det som vekker min oppmerksomhet er den avanserte autopiloten.
Men ser at mange skriver at bilen har ap1 og ap2. Regner med dette er autopiloten? Er det noen info om hva som er forskjell på dette? Har prøvd å lese meg opp litt på dette, men skjønner ikke helt sammenhengen her.

Hvis jeg skal bestille ny bil så står det ingenting om ap1 eller ap2, men kan velge oppdatert autopilot. Og kan velge evnen til å kjøre helt av seg selv. Hva kjennetegner dette? Er det software betegnelse eller hardware? Regner med evnen til å kjøre selv er den selvkjørende biten som kommer senere en gang?




krister461

Ap1 er førstegenerasjons hardware. Inkludert på alle biler fra ca desember 2014 til høst 2016. Ap2 er hardware på alle biler siden.

Så finnes det varianter av software for å utnytte hardwaren som man kan velge når man bestiller bil eller til en dyrere pris i etterkant.

nightking

Takk for svar :)
Ok. Er det slik at alle biler med nye fronten har den nye ap 2?
La oss si jeg kjøper ny bil, og velger å ikke ta med oppdatert autopilot så vil jeg fortsatt få ap 2 eller?

Og ser at hvis jeg velger kjøre selv så får den 8 kamera istedenfor 4. Har dette noe å si på autopiloten? Eller er dette noe man kjøper nå bare for å ha bilen klar til den kjøre selvfunksjonen kommer?

Så den pakken som heter oppdatert autopilot nå er kun software? Hmm

petersv

Alle facelift har ikke AP2, enkleste måten er å sjekke om det er kameraer på siden, i blinklys og b-stolpe.

krister461

Facelift kom vel noen måneder før ap2.

Alle biler som selges nye i dag har samme autopilot-hardware, deriblant 8 kamera. Men, om du ikke kjøper softwaren så får du ingen av funksjonene ( bortsett fra noen sikkerhetsfunksjoner som er standard).

krister461

Ps: om du bestiller deg ny bil, pass på å bruk referral-linken fra noen du kjenner med Tesla. Evt er vi mange på forumet som kan hjelpe deg med det. :)

nightking

Ok. Så det enkleste er å se på kameraene. Men det jeg stusser over er at når jeg er på design din tesla på nettet så står det: kjøp Evnen til å kjøre selv. Dette dobler antall kameraer fra 4 til 8. Da betyr det  jo at alle biler ikke har samme hardware? Veldig usikker på hva jeg bør velge her. Men jeg vil definitivt ha den velkjente autopiloten.

Hva er forskjell om jeg velger oppdatert autopilot kontra ikke? Er det ikke adaptiv cruise eller noe på den uten?

krister461

Alle nye biler har 8 kameraer. Men bare 4 er i bruk om du kjøper software-pakken "oppgradert autopilot". Kjøper du ikke den pakken så får du ingen autopilot-funksjon eller adaptiv cruise.

nightking

Aha! :) så alt går på software. Leste nemlig at musk sa at alle biler nå har hardware for selvkjørende biler men kunne ikke skjønne det når det stod oppført slik. Men noen som kan forklare forkskjellen på oppgradert autopilot og ikke? Er det verdt 42.000kr?

En av tingene jeg syns var kjipt med å kjøpe nytt var at lading ikke er gratis lenger. Men man kan altså få det med en sånn link? Og hvor lenge varer det link tilbudet?

krister461

Link tilbudet var trolig "evig" og i alle fall ut året. Les om det her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/referral-program

Oppgradert autopilot er bortimot et "must" på en ny Tesla i dag imho, men mange dropper "evnen til å kjøre selv" og venter og ser når den faktisk begynner å gi verdi.

Nasatech

Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:12
Aha! :) så alt går på software. Leste nemlig at musk sa at alle biler nå har hardware for selvkjørende biler men kunne ikke skjønne det når det stod oppført slik. Men noen som kan forklare forkskjellen på oppgradert autopilot og ikke? Er det verdt 42.000kr?

En av tingene jeg syns var kjipt med å kjøpe nytt var at lading ikke er gratis lenger. Men man kan altså få det med en sånn link? Og hvor lenge varer det link tilbudet?

Hei,

Forskjellen er at nye biler har hardware for autopilot og for "evnen til å kjøre på egenhånd".

Hadde helt klart valgt oppgradert autopilot, men ikke nødvendigvis muligheten til å kjøre på egenhånd.

Nasatech

Har forresten sendt deg PM (personlig beskjed) med link til lading ;)

nightking

Takk for svar. Og lenker alle sammen :) da er det nok verdt å kjøpe oppgradert autopilot. Men ser ikke vits å kjøpe den evnen til å kjøre selv egentlig da. Og hvis det er software så kan det jo installeres senere

krister461

Argumentet for å kjøpe "evnen til å kjøre selv" er at den er dyrere å kjøpe i etterkant, og at man da vil ha glede for den hele veien. Musk har sagt at den skal gi økt funksjon sammenlignet med oppgradert autopilot ila året om jeg husker rett, men man vet jo aldri. Men, det fornuftige er nok å vente ja. :)

daktari

Det er mye blanding av begreper, men som andre har sagt må du ha "oppgradert autopilot" aktivert for Ap2 eller "autopilotens bekvemmelighetsegenskaper" for Ap1. Endel brukte biler har hardware men ikke aktivert software.

Akkurat nå vil autopilot funke bra på motorvei og saktegående kø. FSD, selvkjørende, skal også funke på småveier.  Her er en av mine videoer av status slutten av juni.
https://youtu.be/igo0G88wnSI

PS du må ha autopilot aktivert for å få "avstandscruise"/radarcruise/TACC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA