Skrevet av Emne: Hva er det med elbiler og hengertrekking?  (Lest 4105 ganger)

gr

• Gold Member
    • Vis profil
Hva er det med elbiler og hengertrekking?
« på: Tirsdag 11. Juli 2017, klokken 21:24 »
Jeg er helt avhengig av å ha hengerfeste, faktisk på både bil 1 og 2. Førstnevnte for å dra henger, helst også tung. Sistnevnte for å kunne ha sykkelstativ. Er klar over andre alternativer, men liker ingen av de.

Spørsmålet er egentlig bare HVORFOR man ikke kan trekke henger med feks e-Golf? Handler det kun om at VW ikke ser behovet og ikke gidder å ta kostnadene med godkjenning av et nisjeprodukt, eller er det noen reelle bekymringer som ligger til grunn?

Jeg har hørt at det finnes krav som x antall bakkestarter på 8% med maks hengervekt og lignende, men ser ikke helt at elbilene skulle ha noen utfordring med å repetere en del starter med noen hundre kilo bak. Jeg kan skjønne at det kan være utfordrende å brenne av all regen, men la mekaniske bremser ta over da? Og akkurat e-Golf har ikke aktiv kjøling/varme på batteripakke, og fullastet bil pluss noen hundre kilo bak i 50 grader i Death Valley kan sikkertgå drit, men andre biler har jo dette og kan allikevel ikke trekke henger. Det finnes også fossilbiler aom får utvidet oljekjøler/kjøleanlegg med ekstra seter eller hengerfeste. Hvorfor ikke gjøre det samme på elbiler? Handler det kun om villighet? Det går jo også an å legge inn begrensninger og alarmer i software. Hva er forskjellen på Model X og S som gjør at S aldri har blitt godkjent med hengerfeste?

F.eks. e-Golf har samme bjelker og BEDRE plass til hengerfeste enn fossilvariantene. Skal bestille et amerikansk hengerfeste til e-Golfen min, få på plass firkantfeste så har man alle muligheter (slik alle hengerfester i europa også burde vært levert!!), men misjonen er vippbart sykkelstativ.
« Siste redigering: Tirsdag 11. Juli 2017, klokken 21:26 av gr »
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Hva er det med elbiler og hengertrekking?
« Svar #1 på: Onsdag 12. Juli 2017, klokken 04:35 »
Kewet og Tesla X er godkjent med hengerfeste.

Elbiler i skiktet mellom disse ytterpunktene burde dermed også kunne få et hengerfeste, men onde tunger vil ha det til at dette er fossillobbyens siste skanse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 12. Juli 2017, klokken 09:34 »
Mener å ha lest at også eNV200 kan trekke henger? Og krok til sykkelstativ kan vel også monteres på de fleste biler. Vet mange har gjort det på bl.a. Leaf.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf siden 9. mai 2012, km-stand ca 52000
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

kaiat

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 12. Juli 2017, klokken 16:32 »
Kangoo Z.E. er også godkjent for tilhenger.

Greia er nok så enkelt at det å trekke tilhenger ikke er høyt oppe på bilfabrikantenes prioritetsliste. Jeg vet at den norske Toyota-importøren spurte fabrikken om mulighet for å trekke tilhenger med Prius for flere år siden, men det er først den siste generasjonen som kan det. Fabrikken forstod rett og slett ikke hvorfor det skulle være behov for det.

Burger

• Sr. Member
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 15:57 »
BMW selger sa til meg at BMW ikke prioriterte henger var fare for batterigjennomtregning dersom påkjørsel bakfra når man har henger.

Jeg lar andre få avgjøre om det er hold i det eller ei.
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Viking800

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 17. Juli 2017, klokken 19:16 »
Noen som har tall for biler med hengerfeste i Norge vs. "resten av verden"?

Trekkoppbil

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 18:41 »
Her er artikkel om at vegvesenet er skeptisk til å godkjenne hengervekt på Zoe, etter hva som er godkjennt av uavhengig laboratorium:

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358