Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 rust bremser

Startet av nybmw, tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: KjellG på søndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Vel, nå sitter bremsesylinderen så og si alltid på innsiden av en caliper (når det er ett-stempelskaliper), og så lenge kraft=motkraft, skal bremsevirkningen bli optimal på begge sider av bremseskiva. Nå setter ikke bare disse gliderne seg fast, men klossene gjør det også. Hvis man hver vår vipper ut klosser for litt puss og stell, vil bremsene på en elbil vare svært lenge. I tillegg må det bremses mekanisk gjennom vinterhalvåret ved å sette bilen i N og trå til - eventuelt å benytte seg av håndbrekkbryteren i fart. Da nødbremser bilen og vi får en god "rubb" av klosser og skiver. Ikke gjør dette med bil bak...
Ellers er klosser og skiver slitedeler som verkstedene liker å skifte. Grei jobb og god fortjeneste. At klosser og skiver også skiftes på fossilbiler før kjørte 60.000km er vel mere normalt enn unormalt. Særlig skivebremsene bak er utsatt.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ferry

Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?
Kanskje noen her kunne laget en liten beskrivelse av vedlikehold av bremser, bytte av klosser osv? Jeg har ikke noe ønske om å være bilmekaniker, men noen enkle oppgaver skal jeg alltids kunne lære.

Ingeniøren

#17
Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?
Kanskje noen her kunne laget en liten beskrivelse av vedlikehold av bremser, bytte av klosser osv? Jeg har ikke noe ønske om å være bilmekaniker, men noen enkle oppgaver skal jeg alltids kunne lære.

Regenerer den noe på "N" da ?

Når det gjelder skifte klosser er det relativt enkelt hvis du har handlag og verktøy, men ikke noe man skal mekke selv om man er usikker! Selv har jeg skiftet skiver og klosser på alle biler jeg har hatt og det er i prinsipp det samme fra bilmerke til bilmerke men alle har sine varianter. Har ikke testet på BMW enda....

Man kan jo begynne med å titte på Youtube - der finner man det meste. Denne er ganske bra og tar for seg skifte av skive og klosser, smøring av glidepinner og klosseanlegg plus litt til. Aner ikke om det er likt på i3, men det er i alle fall en BMW: https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Gikk over kalippere på min BMW 1600-2 , som har sine originale Kalipre fra 1969. Hver kalipper har 4 stempler, ingen rust eller korresjon hverken på stempel ,kammer eller pakninger.
Byttet noen kobberrør etter snart 50 års bruk i oslotrafikken.
Skivene på bildet er fra før 1995, men bilen er heller ikke kjørt mer en ca 50.000 km siden den gang.
skivene på min (og min søsters i3  ) i3 er begge veldig usikker på om er av god kvalitet, jeg har av og til problem med fading i vått vær og må passe på.
Uansett hvor tatt jeg har kjørt fra dag en har det ikke vært blanke skiver, har tenkt at det var annet materiale pga regen og elbil...., hadde tenkt at skivene skulle vare 10 år og minst 200.000 km, men usikker på hva de vil si på EU.
Ingen av mine hobby biler hadde blitt godkjent, kommer til å sette på bedre skiver (som ikke bråker & fader) , når garantitiden er ute og fri til å gjøre noe selv.
Men som over, er man usikker ville jeg ikke begynt på bremse vedlikehold/repp selv.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. juli 2017, klokken 19:32
Regenerer den noe på "N" da ?

Javisst! Når bremsepedalen brukes, altså. Ellers ruller den bare. Jeg ble overrasket da powerindikatoren fløy helt opp til venstre da jeg brukte bremsepedalen, for jeg har lest mange ganger at N er trikset for å pusse skivene. Har bare ikke prøvd det selv før enn i dag. Har vanligvis tatt noen harde oppbremsinger fra D når bilen er tom for kvinnfolk, hund og handleposer ;)
Kan jo ikke si jeg ikke er usikker når det gjelder vedlikehold av bremser, men et sted må en jo begynne. Jeg har nok byttet skiver og klosser på en Ford for mange år siden, men husker det knapt. På en annen bil prøvde jeg, ga opp, og fikk en bilmekaniker til å ta det. Men dette var før Youtube, og nesten før internet. Har sett noen videoer, men ikke for akkurat i3.

Ingeniøren

#20
Sitat fra: 02jan på søndag 16. juli 2017, klokken 20:27
Gikk over kalippere på min BMW 1600-2 , som har sine originale Kalipre fra 1969. Hver kalipper har 4 stempler, ingen rust eller korresjon hverken på stempel ,kammer eller pakninger.
Byttet noen kobberrør etter snart 50 års bruk i oslotrafikken.
Skivene på bildet er fra før 1995, men bilen er heller ikke kjørt mer en ca 50.000 km siden den gang.
skivene på min (og min søsters i3  ) i3 er begge veldig usikker på om er av god kvalitet, jeg har av og til problem med fading i vått vær og må passe på.
Uansett hvor tatt jeg har kjørt fra dag en har det ikke vært blanke skiver, har tenkt at det var annet materiale pga regen og elbil...., hadde tenkt at skivene skulle vare 10 år og minst 200.000 km, men usikker på hva de vil si på EU.
Ingen av mine hobby biler hadde blitt godkjent, kommer til å sette på bedre skiver (som ikke bråker & fader) , når garantitiden er ute og fri til å gjøre noe selv.
Men som over, er man usikker ville jeg ikke begynt på bremse vedlikehold/repp selv.

Tror godt det kunne vært mer Cr i skivene på i3 ja...

Ellers er jeg enig i at mekking selv starter når garantien er utgått. Da får man og gjerne kjøpt en reparasjonshandbok som inneholder viktig detaljer som hvordan man gjør det, tiltrekkingsmomenter mm. Viktig at bolter i bremser og andre vitale komponenter trekkes til forsvarlig, verken for lite eller for mye samt at det brukes låsevæske der det er påkrevd.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Walker

Jeg mener å ha lest et sted at i3 har program som forsiktig legger på bremsene ved regnvær, for å tørke dem. Hvis dette er tilfelle, burde det også være mulig å ha en programfunksjon som kan "varme" bremseskivene akkurat passe mot slutten av turen. Denne kunne en da aktivere for eksempel via en funksjonsknapp. Dette ville være både mer trafikksikkert og økonomisk sammenlignet med bråbremsing.

Toalmar

Jeg har også lest det, men jeg lurer på om jeg har lest at noen har lest det.  Det ble noe rart, men dere skjønner vel. Jeg vet Mercedes har funksjonen som det her refereres til, men usikker på til hvilken modell. Jeg tror også BMW har funksjonen, men det kan være farlig å tro alle modellene til BMW har det da, for det har de nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

koltor

Jeg er usikker på om dette gjelder alle modeller, men det gjelder min 2014 1-serie. Når regnsensor er aktiv, og registrerer regn (kanskje over en gitt viskerfrekvens) legger den klossene inn på skivene for å tørke. Jeg vil tro det er noe som er rimelig standard, da min 1-serie ikke er lastet med utstyr.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

elektrolux

At glideboltene sitter i en belg forhindre ikke vedlikehold. Normalt er det bare å dra delene fra hverandre, spraye inn litt litium fett og smette det sammen igjen.

Lurt å ta dette som naturlig stell i forbindelse med dekkbytte en vakker vårdag.

Pengene spart på profesjonelle gir mer utbytte om de brukes på en opplevelse med partneren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Sitat fra: Ferry på søndag 16. juli 2017, klokken 17:48
Hvor mye hjelper det egentlig å sette bilen i N? Jeg prøvde i dag da jeg skulle ned fra et fjell, men regen går jo til fullt før klossene begynner å ta. Blir det noen reel forskjell fra å bremse i D?

Det stemmer at kraftindikator fyker over til charge når du slipper opp pedal / bremser i N, men trykker du deg frem til forbruk/lader-måleren i displayets venstre side, viser den ca 0 når du pedalbremser i N. Videre merker du (jeg) at bilen gir en annen bremsefølelse enn ved regenerering. Har bilen litt rust på skivene, er dette veldig hørbart når det bremses i N og de mekaniske bremsene skrubber i vei.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ferry

Ok, det må jeg prøve ut litt mer. Jeg hadde ingen ulyder i hvert fall, men skiver og klosser er i bra stand. Det høres godt hvis bilen har stått noen dager i regnvær og fått røde skiver.

Ferry

Har testet nå, og det er akkurat som Mr.Zero beskriver. Jeg lot meg lure av indikatoren som viser regenerering. Hører tydelig skurring fra skivene også.

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på torsdag 20. juli 2017, klokken 17:21
Har testet nå, og det er akkurat som Mr.Zero beskriver. Jeg lot meg lure av indikatoren som viser regenerering. Hører tydelig skurring fra skivene også.

Tror nok bremsene virker om den regenererer eller ikke... Fordelen med "N" er at man kan rulle opp en viss hastighet og bremse ned.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

larsif

Har en Ioniq.Ble litt usikker om den regenererte eller bremset da den viste
full regenerering ved bremsing.
Har en del nedoverbakker så den beste sjekken er å kjenne om de er noe varme,helst mye varme på skiver.Da gjerne bakbremser da de ofte er disse
som ruster,pga 60/40%?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA