Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 rust bremser

Startet av nybmw, tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44

« forrige - neste »

nybmw

Etter å ha kjørt i3 noen få tusen km erfarer jeg at bremsene nesten ikke blir brukt.
Har tidligere hatt bil der bremsene ble så lite brukt at de rustet, og fikk kostnader som var mye høyere en hva "normal slitasje" ville kostet.

Spm mitt  er da: Er dette en problemstilling på i3 ?
                       : Dersom det er en problemstilling hvordan førebygger dere?


SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Toalmar

Du vil finne en eller flere tråder her inne som allerede er skrevet om dette om ønskelig. Jeg for min del bruker håndbrekket mens jeg kjører noen ganger. Det er en fordel at du er alene i bilen og ikke har biler bak deg når du gjør dette


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:17
....ved å bruke bremsene!
Det tror jeg trådstarter skjønte


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

PionerThink

Har en nedoverbakke som jeg starter dagen med, og siden batteriet er fulladet så setter jeg bilen i fri etter første fartshump midt i bakken hvorpå jeg bremser litt stille og rolig for å "varme dem opp litt" :o
Rett før en gedigen fartsdump nederst i bakken trykker jeg bremsene hardt inn og får trimmet dem litt mer ;D
Har fungert fint på de to elbilene jeg har hatt til nå og den forrige var gått mer enn 53 000 km uten antydning til slitte bremser, mens dagens i3 har snart gått 42 000 km og bremsene er fremdeles i helt prima stand :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ingeniøren

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Har en nedoverbakke som jeg starter dagen med, og siden batteriet er fulladet så setter jeg bilen i fri etter første fartshump midt i bakken hvorpå jeg bremser litt stille og rolig for å "varme dem opp litt" :o
Rett før en gedigen fartsdump nederst i bakken trykker jeg bremsene hardt inn og får trimmet dem litt mer ;D
Har fungert fint på de to elbilene jeg har hatt til nå og den forrige var gått mer enn 53 000 km uten antydning til slitte bremser, mens dagens i3 har snart gått 42 000 km og bremsene er fremdeles i helt prima stand :+1:

Godt tips. Starter og dagen med en lang unnabakke - dette skal jeg prøve da jeg synes skivene ruster fælt sammenliknet med nabons Volvo....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SveinJ

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:07
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 11. juli 2017, klokken 08:17
....ved å bruke bremsene!
Det tror jeg trådstarter skjønte

Regnet med det, men så lenge bilen blir kjørt på våt vei, vasket med vann og kjørt om vinteren med saltede veier, vil skivene ruste. Ingen "bremsekunstøvelser" vil forhindre det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Lurer på hvorfor BMW bremseskiver ruster mye mer enn skivene på andre biler jeg har hatt. Det er nærmest umulig å holde dem fri for rust, mens skivene på naboens Ford skinner som rustfritt stål   ???

elekTrond

@TM: En eller annen, underlegen metall-legering?

Kan ikke du putte på en epost til teknisk@BMW og spørre om nettopp dette? Det hadde vært kult om de tok seg bryet med først å sjekke ut hva de har skrevet i kravspec'en til Brembo eller hvem det nå er som støper skivene dems, for deretter å returnere et saklig svar til Herr TM von Norwegen. :+1:
'13 Mjau

Strøm Tycoon

Sitat fra: TM på tirsdag 11. juli 2017, klokken 17:37
Lurer på hvorfor BMW bremseskiver ruster mye mer enn skivene på andre biler jeg har hatt. Det er nærmest umulig å holde dem fri for rust, mens skivene på naboens Ford skinner som rustfritt stål   ???

Min erfaring er stikk motsatt. Så og si ingen rust på godset, selv etter to harde vintre på E6. Bremseflatene får selvsagt overflaterust etter vask, men det er jo helt normalt.

Beckern

Vær oppmerksom på tilstand på skivene foran. Det er ikke utsiden som ruster mest men innsiden. Jeg bytter nok skiver og klosser før første EU kontroll neste år. En annen byttet nå i våres da innside-klossene var slitt ut. Dvs ytre halvdel av skiva var kraftig rustet og svellet. dette tok klossene. Jeg ser tendenser på min så det blir bytte ved ca 80 000 eller før.

Bowers

Jeg har kjørt ca 4000 km siden Januar og bremsene begynner å få litt overflaterust på de områdene hvor klossene ikke treffer, men så langt ikke mer enn på andre biler.
Sett bilen i "N" i litt hastighet og gjør en par skikkelige nedbremsinger noen ganger i uken så bør de holde lenge.

nybmw

Takker for gode råd.
Begynner normalt turen med en nedoverbakke så dette ordner seg sikkert.

KjellG

Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på søndag 16. juli 2017, klokken 00:28
Har begynt å fundere på hvorfor bremsene ruster. Har en teori om at det ikke er lite bruk eller massering med noen krafige oppbremsninger som hjelper.

Bremsene på flere nyere biler er fattigmannsløsninger. Dvs, caliperen skal henge og slenge! Det er bare bremsesylinder på en side, vanligvis på yttersiden. Dersom caliperen begynner å gli dårlig på glideboltene og du bremser lett, så blir bare yttersiden av skiva pusset, mens innsiden ruster.

Smør opp glideboltene hver vår.

Du er nok inne på noe der og at bremsene brukes lite gjør jo ikke saken bedre. Tror dog dette er ting ikke brorparten her inne driver med, da disse vel sitter inne i en belg og må demonteres for smøring, så kanskje litt dumt at BMW har 2 års intervall på service allikevel....

Ellers tror jeg man bør bremse godt daglig for å tørke bremsene, holder ikke med et par dager i uke - har allerede begynt å praktisere "N" metoden i unnabakken hjemmefra - ser ut til å fungere. Bilen skal og på service om et par mnd'r og da skal bremsene skinne slik at det ikke blir noe krøll med skive skift.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA