Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 rust bremser

Startet av nybmw, tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:44

« forrige - neste »

DieselVegard

Sitat fra: Toalmar på mandag 17. juli 2017, klokken 13:10
Jeg har også lest det, men jeg lurer på om jeg har lest at noen har lest det.  Det ble noe rart, men dere skjønner vel. Jeg vet Mercedes har funksjonen som det her refereres til, men usikker på til hvilken modell. Jeg tror også BMW har funksjonen, men det kan være farlig å tro alle modellene til BMW har det da, for det har de nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette skjer ikke bare når det regner, det skjer hver eneste gang du starter bilen, og ikke bare i3. Alle nyere BMW-modeller har denne funksjonen.
De første par-tre gangene du slipper gasspedalen helt og bilen regenererer maks, vil du kunne høre at bremsene legger seg litt innpå for å pusse bort rust/skitt/støv. Vår bil har nå gått 83000km og jeg har fremdeles ikke skiftet skiver/klosser.

Det som forebygger slik rust er å parkere bilen med "varme bremser". Å ha en utforbakke FRA huset sitt hjelper lite, men å ha det på vei hjem igjen, det er praktisk i en slik sammenheng  ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

PionerThink

Har en nedoverbakke noen hundre meter fra bolig, så tror jeg får begynne å bremse på veg hjem også da ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Walker

Alle elektriske biler burde ha en manuell hjelpefunksjon for enkelt og praktisk ha muligheten til å "varme bremsene" - slik at en kunne ha tørre og nyslipte bremseskiver hver gang en rullet inn i garasjen.

rth

Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.

Toalmar

Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

moonbuggy

Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150


Sent from my iPhone using Tapatalk
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...

Toalmar

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 17. august 2017, klokken 17:47
Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. august 2017, klokken 11:00
Da ser det ut til at Continental har funnet opp en løsning for å få mindre rust på bremsene
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
Greit nok, men kanskje litt dyrt og komplisert ?
Så hvorfor ikke enkelt og bare bytte skivene med rustfrie ?
Da blir vel både skivene og bremsene på i3 bortimot evigvarende så lite som de brukes...
Tror nok ikke rustfritt stål er alternativ for bremseskiver da de antagelig ikke blir sterke nok.
Hvis jeg ikke tar feil er rustfritt uegnet som materiale for bremseskiver
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

elektrolux

BMW har brukt rustfrie skiver på MC siden minst siden 60 tallet.

Også på MC med tillatt totalvekt på langt over 1/2T

Fungerer perfekt, og bytte til støpejernskiver gav ingen ytterligere forbedring på min K1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Beckern

Som elektrolux skriver, rustfritt er veldig vanlig på MC.

Walker

#39

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem

Ingeniøren

#40
Sitat fra: Walker på torsdag 24. august 2017, klokken 15:45

Rust på skivene er antagelig et større (og dyrere) problem i Norge enn i de fleste andre land. Svenskene tolererer for eksempel dobbelt så mye rust på flatene sammenlignet med Norge. Det blir dessuten sagt at norske merkeverksteder er svært ivrige etter å underkjenne skivene når noen tar EU kontroll hos dem. Egne erfaringer kan samsvare med dette. (Erfaringen gjelder for ordens skyld ikke BMW.)

http://www.side3.no/motor/prver-bilverkstedet-a-lure-meg/3422815346.html
http://www.bilkontroll.no/bremsesystem

Enig, det som betyr noe for skivene er at de er greit plane og holder minimum tykkelse. Det kosmeteiske har mindre betydning - men de prøver seg alltid... Dog skal de vel gi bekjed før slik byttes. Da kan man nekte å få det sjekket et annet sted. Problemer er om de har rett så blir det dyrere om bilen må inn i gjen og ikke tas der og da.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DieselVegard

Sitat fra: rth på onsdag 09. august 2017, klokken 19:01
Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.

Håndbrekket virker KUN bak. Om du ser på caliperene, ser du en elektrisk servo på innsiden av caliperen bak. Dette er håndbrekket. Men JA, du vil føle det på bremsepedalen, for det ene stempelet i caliperen bak vil flytte seg, og ta av litt trykk av systemet.

Grunnen til at bakskivene slites mer (Gjelder ikke bare i3) er at 80% av bremseeffekten skjer på forhjulene, da er disse skivene varmere både lenger og oftere, og er sannsynligvis tørre når du parkerer bilen. Legg bremsene innpå de siste 100m før du parkerer bilen, så varer bremsene lenger :)

20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

DieselVegard

Sitat fra: DieselVegard på onsdag 09. august 2017, klokken 12:51
Vår bil har nå gått 83000km og jeg har fremdeles ikke skiftet skiver/klosser.



På 85.000km kom varsellampen for slitte klosser på. Jeg har nå byttet klosser og skiver foran på i3en, og det var en usedvanlig enkel jobb. Klossene er meget enkle å bytte.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Nutcase

Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?

Ingeniøren

Sitat fra: Nutcase på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:47
Hva gjorde du med servicelampen? Noen enkel måte å nullstille dette eller må man inn til forhandler?

Her er det vel bare en føler som får kontakt med stål når klossene er utslitt. Bar ta den ut av den slitte og inn i den nye klossen så forsvinner lampa. Forøvrig er det vel bare varsler på ene siden og ikke begge etter det jeg kunne se ved hjulskift forrige helg. Tar altid en titt på slik som klosser, skiver, oppheng, mansjetter når jeg skifter hjul. Alle gummideler får en liten dusj silikon på spray - skal ikke knirke her  :police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA