Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID 600 km

Startet av Troald, mandag 10. juli 2017, klokken 14:39

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Får ikke ZEV credit for salg til eks. Norge.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

bno

Den selger dårlig som Bolt. Nå gis det store rabatter da Orion lageret stiger. Motposten til det er at den nå vil bli tilgjengelig i flere (alle) stater.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I Norge er det ca 500.000 reservasjoner på Tesla Model 3! (Ironi)

AmocoCadiz

Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48
Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2017, klokken 14:19
Markeligere er det at GM stenger sin Bolt-fabrikk til tross for voldsom etterspørsel. Her kan en virkelig stille spørsmål om hva som foregår!

Tja, om det er sånn at det finnes store Bolt-lager i USA, og de taper for hver eneste solgte bil, så er det kanskje ikke så rart om den "voldsomme" etterspørselen i Norge ikke prioriteres så høyt?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er bra etterspørsel andre markeder også,
husker ikke tallene eksakt nå men de få bilene som ble allokert SørKorea ble utsolgt i løpet av 2 timer ved slagsstart der.
Andre markeder som ikke er åpnet enda, har også meldt stor forhåndsinteresse.

Så gjenstår det å se hvor mange Bolt på produksjonsbåndet i Orionfabrikken som Chevy gidder å badge om til AE for eksportmarkedene til resten av verden.

doldis1

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:16
@ Ketill

SitatVW har en kultur i bunnen som går ut på å lage fornuftige biler til folk flest, gjerne elbiler dersom det er best. Deretter tar VW vare på sine ansatte. En tysk delstat har videre en stor eierandel i konsernet og det tenkes både på lønnsomhet og ansatte og målet om gode produkter til sine kunder. Spekulanter skjærer sikkert tenner over slike prioriteringer!

VW og kultur ..? Skal jeg le eller gråte ? Idiotene har nettopp miste en hel generasjon potensielle bilkunder
grunnet sin kultur ...!

Tydeligvis flere enn meg som ser farene for Tysk bilindustri ...

http://e24.no/bil/dieselskandalen/merkel-med-ultimatum-til-tysk-bilindustri/24116952

Oddaa

#82
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 23:54
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. august 2017, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. august 2017, klokken 15:48

Er det bare i Norge det er voldsom etterspørsel etter Bolt/Ampera-e? Jeg trodde det var svært stor interesse for denne bilen i mange markeder.
Jeg forstår det sånn at dette stort sett er et norsk fenomen ja. (Og strengt tatt gjelder vel det elbil-etterspørsel generelt enn så lenge.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

I Norge er det ca 500.000 reservasjoner på Tesla Model 3! (Ironi)
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Men det summerer seg selvsagt opp til å bli et visst antall biler likevel og Tesla utmerker seg vel her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

doldis1

 
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor


Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 11:19
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Så man kan altså rett og slett ignorere lave andeler av elbiler i store markeder og kun bry seg om store andeler i små markeder? Eller kan det være at volumet strengt talt ikke behøver å være veldig forskjellig?
Model S 85D

Oddaa

Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 14:02
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 11:19
I alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Så man kan altså rett og slett ignorere lave andeler av elbiler i store markeder og kun bry seg om store andeler i små markeder? Eller kan det være at volumet strengt talt ikke behøver å være veldig forskjellig?
Har jeg sagt det? Svaret finnes mer eller mindre i neste setning i posten du siterer...

Poenget mitt var opprinnelig knyttet til hvorvidt det pr i dag er en "voldsom" etterspørsel etter Ampera-E eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Oddaa

#86
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 13:25
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor
Det skjer en stor utvikling ja. Men det er fortsatt en vei å gå. Det ble i følge tall jeg finner solgt 88,1 millioner person- og varebiler i verden i 2016, av disse var 750 000, eller 0,85%, elektriske... Altså enn så lenge (og med vekt på enn så lenge) en dråpe i havet i min verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

doldis1

 P
Sitatoenget mitt var opprinnelig knyttet til hvorvidt det pr i dag er en "voldsom" etterspørsel etter Ampera-E eller ikke.

Det ER et godt spørsmål, men spørsmålet er ikke riktig stillt. GM har opparbeidet seg nært samme badwill
som VAG. Hva tror du svaret hadde vært hadde du stillt spørsmålet slik: Hvis Apple hadde lansert en
Ampera-E lignende bil til usd 37500 worldwide, hadde det da vært en voldsom etterspørsel etter den ..?
Men, ja, GM kan selge hundretusener av denne årlig, hadde det bare ikke vært så dårlig butikk  ;)
Apple derimot hadde solgt millioner og fler millioner ...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: doldis1 på søndag 13. august 2017, klokken 13:25
SitatI alle (?) andre markeder er elbilandelen en dråpe i havet enn så lenge.

Tja, mener å huske at Nederland har passert 6 % ..? Ellers se stolpediagrammet nedenfor
Det skjer en stor utvikling ja. Men det er fortsatt en vei å gå. Det ble i følge tall jeg finner solgt 88,1 millioner person- og varebiler i verden i 2016, av disse var 750 000, eller 0,85%, elektriske... Altså enn så lenge (og med vekt på enn så lenge) en dråpe i havet i min verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

På et eller annet tidspunkt (om få år) vil det komme et vendepunkt, da alle vil ha elbiler. Vi har opplevd det tidligere da plutselig alle skulle ha dieselbiler (ca 2007) og bilindustrien og raffineriene klarte å omstille seg raskt. Erfaring i Norge viser at elbiler er svært prissensitive i den mening at folk ikke er villig til å betale noe ekstra for elbiler.

Priser på elbiler i USA: Nissan Leaf 29.000 $, Hyundai Ioniq 29.500, e-Golf 30.000, Ford Focus 31.500, Kia Soul 34.500, Tesla Model 3 35.000, Chevrolet Bolt (Ampera-e) 37.500, BMW i3 43.300, Tesla Model S 71.000, Tesla Model X 80.000. Alle priser er fra priser (for Leaf og Golf og i3 med stort batteri, og i3 kanskje med extender) og før insentiver som varierer fra stat til stat.

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.

Oddaa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2017, klokken 15:18

I første kvartal ble det levert ca 3000 Bolt i USA og salg var åpnet i ti stater. Per nå ventes at salg er åpnet i alle USA's stater. På forhånd er det antatt en årsproduksjon på 22.000 av folk som har greie på det og økende etter som markedet ber om det. Jeg tipper at GM bare langsomt kan øke produksjonen da de bare har en leverandør av batterier og drivlinjer (LG i Sør-Korea) og at de foreløpig taper penger for hver bil de produserer, men lager dem allikevel pga krav i California for eksempel og fordi de ser bilen som en langsiktig investering i teknologi og omdømme.

Interessen for Bolt har vært svært stor over hele verden og den har fått god omtale i tester. Med sin gode rekkevidde, størrelse, utstyrsnivå og pris etc bør Bolt framstå som en svært godt kjøp i det amerikanske markedet.

En tilsvarende fossilbil (som e-Golf, Leaf) koster ca 18.000 $. Batterier må fortsatt bli en del billigere før elbilens gjennombrudd i USA! Strømpriser (lave) og brenselspriser (ultralave) spiller også en stor rolle i USA.

Det står litt om utfordringene i USA her:
https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/




Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA