Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100 meter kabelstrekk til parkeringsplass - tykkelse på strømkabel

Startet av dwedel, lørdag 08. juli 2017, klokken 11:57

« forrige - neste »

dwedel

Hei,

Jeg skal få strekt strømkabel til parkeringsplassen min, som desverre er 90-100 meter unna tavlerommet. Jeg får en 20 ampere sikring i skapet.

Det brukes TN 400V nett og fra elektrikere som har gitt tilbud så har jeg nå fått såpass forskjellige svar at jeg er usikker på hva som er riktig.

Hvor tykk kabel må jeg ha for å kunne lade på 3fas 16ampere (Tesla Wall Connector ved parkeringsplassen)?
Elektriker1 - 16mm2
Elektriker2 - minst 10mm2, helst 16mm2
Elektriker3- 6mm2 går helt fint siden det er TN 400V nett...

Hva stemmer og hva bør jeg gå for... vil helst slippe problemer med varmgang i kabler og for stort spenningsfall.

Takker! :)

Knut Røe

Man anbefaler helst ikke mer enn 4 % spenningsfall, men det er ikke noe problem å gå litt over, men helst ikke vesentlig over.
La inn dine verdier her: http://holteindustri.no/beregning-av-spenningsfall
Og fikk 2 % spenningsfall
Spenning 400 volt
Strøm 16 ampere
Faser 3
Lengde 100 meter

At det er 3 faser og 400 volt hjelper VELDIG. 1 fase og 230 volt hadde blitt mye verre.
Ved såpass lengder må han nok få sin installatør til å mate inn verdiene i FEBDOK for å regne ut IK2pmin også. Må vite IK3pmaks i inntak eller fordeling også da. Går ikke bare på spenningsfall.

dwedel

Ok.. Og i forhold til 10mm2 eller 16mm2 kabel.. hva anbefaler du?

Knut Røe

Etter min mening skal 6mm2 holde.
Men dette er noe som installatør må regne på med tanke på kortslutningsverdier i bygget og slikt, det er han som avgjør til slutt hva som er en sikker installasjon.

Burger

Skulle jeg lagt kabel og kostnaden ikke var avskrekkende, så hadde jeg gått for tykkere kabel i tilfelle jeg skulle dytte mer amper senere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA