Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurdering av familieøkonomien - 960k brutto og 3,15mill i huslån

Startet av 1000kwh, lørdag 08. juli 2017, klokken 09:36

« forrige - neste »

Vidar1979

960k brutto kan være mye og lite for en liten familie avhengig av vaner/forbruk.

Uansett bør man jo ha en buffer i hverdagen, lever man fra hånd til munn er neppe en bil til 670k rett medisin.

Greit å gjøre seg noen tanker om hvordan økonomien vil tåle et samlivsbrudd også.


TorR


johnpettermellin

Som flere oppsummerer her er bevisste prioriteringer og et godt budsjett avgjørende for å vite hva man har råd til og ikke

Ville også nevne vår refleksjon rundt det å velge ny bil i etableringsfasen. Slik vi ser det med vår økonomi tåler vi bedre høyere faste utgifter, enn for mye risiko, les store verkstedregninger i 20k+ klassen som vi har opplevd noen ganger. Derfor kjøper vi oss "trygghet" i etableringsfasen som vi er midt inne i. Hadde vi hatt buffer i mange hundretusenkronersklassen hadde det faktisk vært mer aktuelt for oss å velge billigere brukte alternativer. 

Sier på ingen måte at det er noe fasitsvar, og bil vil alltid være et minusprosjekt fra hel..... Men nå har du i alle fall fått alle mine tanker og vurderinger omkring dette tema




Sent from my iPhone using Tapatalk

1000kwh

Takk for tilbakemeldinger. Noe for og i mot her.

Johnpetter: I fjor kjøpte jeg en kliss ny liten bil da vår Passat stasjonsvogn ble et utgiftsmareritt. Resultatet har vært 40000 problemfrie km i en Hyundai. Og dermed vesentlige lavere utgifter pr mnd

De som skriver at jeg må lage budsjett.. problemet er kanskje at jeg bruker for mye tid med budsjettet og for lite tid i en Tesla ;)


tkjoerlaug

Sitat fra: johnpettermellin på søndag 09. juli 2017, klokken 12:05
Ville også nevne vår refleksjon rundt det å velge ny bil i etableringsfasen. Slik vi ser det med vår økonomi tåler vi bedre høyere faste utgifter, enn for mye risiko, les store verkstedregninger i 20k+ klassen som vi har opplevd noen ganger.

Slik refleksjon tror jeg er å lure seg selv.

Med prisreduksjonen som kom i vår, rentekampanjen, ytelsesøkning på 75D, AP2 og model 3, tror jeg at gullalderen for lavt verditap de fleste her på forumet har vært med på er over, og at man vil få verditap i 100.000-klassen per år på tesla som på andre biler i prissegmentet 700-1000.000kr. Man kan ha flere verkstedsbesøk på 20.000kr og fortsatt ende opp med å ha et billigere bilhold med en billig passat eller octavia.

Når det er sagt så vil jeg selvsagt anbefale Tesla, men det er en dyr familiebil sammenlignet med mange alternativ. 

1000kwh

Bruktpriser er selvfølgelig viktig og vesentlig mer risikofyllt med dyr bil. Men jeg er enig i at faste utgifter er bedre enn uforutsette.

Jeg har forsøkt meg på et bilbudsjett. Det er enkelt, men tror det illustrerer forskjellene. Legg merke til at Tesla Model S ikke er så dyr pr måned, men totalt er det jo mye. Nå har jeg satt 30% restverdi etter 8 år på model S og 40% etter 6 år på Model 3. Kan jo hende selv det er mye?? Model S er forresten til kampanjerente, noe som er veldig gunstig for den.


Epleskreller

Får du ikke billigere forsikring enn det? Gjensidige er bra på Tesla :)

Dersom du kun lader hjemme bør du beregne minst 2kWt pr mil. Men noe lader skjer kanskje andre plasser og da blir det ikke så galt lilevel?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Go-carter

Det som gir svaret på om dere har råd til bilen er et totalbudsjett. Nå har du jo funnet ut en ca pris på bilen som er bra, men med mindre dere har et totalbudsjett for resten av økonomien som gir rom for en slik bruk av penger på bil spiller det ingen rolle.

Vi hadde før en BMW X6, og Teslaen har et driftsbudsjett som er 3500 lavere pr mnd. Det var mer enn merkostnaden for lånet :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Megaoctane

#24
Med 3 mill i gjeld fra før, hadde jeg nok vært mer forsiktig.
Tesla er ingen billig bil, og mange som har kjøpt seg tesla har nok ikke fått noe lavere utgifter totalt. Man har byttet ut bompenger og drivstoff med høyere avdrag og renter.
Du bør være nøktern og se forbi hypen før du hopper ut i det. Tesla er sikkert kult å vise frem og fortelle om for venner og kollegaer den første uka, men nå er det så mange av disse ute på veiene, at ingen bryr seg lenger.

OT: Når jeg leser tråder om folk som har hatt Model S i noen mnd men nå skal over til en Model X, eller skal ha det nyeste nye fordi facelift eller større batteri etc har kommet, så blir jeg litt skremt.

Noen har god råd og penger å brenne.

Andre ser vi kanskje i neste sesong av Luksusfellen...

Marmolada

Jeg syns ikke 3,65 mill lån og 1mill inntekt med dagens lave rente er så ille jeg. Budsjettet ditt er kanskje litt optimistisk på enkelte punkt, men det illustrerer at s75d er et gunstig kjøp når det kombineres med lang avskrivningstid, lang kjølelengde, gunstig rente. 8års ubegrenset garanti på du og batteri uten krav om vedlikehold er vel få andre som kan tilby tenker jeg, og det er viktig med 40000 kjørelengde...

Lacaixxa

Du er reflektert og har tenkt igjennom dette mange ganger. Bilen er sannynligvis den sikreste for dine barn, du redder verden/miljøet og har alle tenkelige incentiver fra staten. Kjør på! Jeg har ikke sett noen i luksusfellen med Tesla, og du kommer uansett til å gjøre mer idiotiske ting i livet enn dette:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Epleskreller

Hei, enig med Marmolada om at gjeldsgraden ikke er så gal. Men trenger du D'en? Du kan kutte nybilprisen med 10% om du velger bakhjulsdreven istedenfor. Jeg har valgt en ribba X med kun hengerfeste og vinterpakke.  Funker fint det :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

snd

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 10. juli 2017, klokken 08:34
Kjør på! Jeg har ikke sett noen i luksusfellen med Tesla, og du kommer uansett til å gjøre mer idiotiske ting i livet enn dette:)

Beste argumentet hittil.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

1000kwh

Sitat fra: Epleskreller på søndag 09. juli 2017, klokken 19:30
Får du ikke billigere forsikring enn det? Gjensidige er bra på Tesla :)

Dersom du kun lader hjemme bør du beregne minst 2kWt pr mil. Men noe lader skjer kanskje andre plasser og da blir det ikke så galt lilevel?
Jeg får god rabatt via Tekna hos Gjensidige, men jeg brukte min fars navn på forsikringen under hele studietiden så har ikke opparbeidet meg mer enn 50% bonus (mulig det går opp til 60% nå). Man kan jo argumentere for og i mot det, men 1100,- i året for å forsikre BMWen jeg hadde i 7 år var veldig gunstig i forhold til studieøkonomien!

Epleskreller: Så dyr bil uten AWD er helt utelukket. Vi kommer oss ikke opp til gården til svigers som vi bruker en del. Der er det helt nødvendig med AWD.

Snd: Luksusfellen blir det uansett ikke ;)

Lacaixxa: Jeg er veldig opptatt av at det skal være en trygg bil. Da gir det en veldig god følelse å plassere mor og barn i en av de tryggeste bilene som finnes :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA