Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige tider for hjemmekonvertering

Startet av Caspar, fredag 07. juli 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

PionerThink

Er jo noen som har fått dette til med noen flotte biler som jeg så i en artikkel. En ombygd MG-A som var nydelig:
https://www.dinside.no/motor/nord-europas-storste-e-bilmesse-holdes-i-sverige/68877053
Kanskje Norge er det vanskeligste landet å gjøre slikt i med det rigide "biltilsynet" vi har, men det er blitt gjort:
https://elbil.no/2el/
Er jo en måte å få bevart disse gamle klassiske bilene på før de går i grava :(
Lykke til med prosjektene!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Go-carter

Jeg har som vanlig alltid en slik konverteringstanke i hodet, og det er trist å lese at det har blitt så strengt.

Men, et spørsmål som dukker opp hos meg;

Hva med når man bygger bilen fra scratch? Altså sveiser egen rørramme, det er jo også mulig å få godkjent nå. Da er det plutselig ikke lenger noen bilprodusent som skal godkjenne alternativ plassering av drivlinjer og batterier, etc. Skal man kun forholde seg til TÜV og de forskjellige standardene i et slikt tilfelle?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Sitat fra: PionerThink på fredag 19. januar 2018, klokken 09:09
Er jo noen som har fått dette til med noen flotte biler som jeg så i en artikkel. En ombygd MG-A som var nydelig:
https://www.dinside.no/motor/nord-europas-storste-e-bilmesse-holdes-i-sverige/68877053
Kanskje Norge er det vanskeligste landet å gjøre slikt i med det rigide "biltilsynet" vi har, men det er blitt gjort:
https://elbil.no/2el/
Er jo en måte å få bevart disse gamle klassiske bilene på før de går i grava :(
Lykke til med prosjektene!
Ja det er jo bygget noen biler her i landet. Men 2CVen som du referer til er vel fra 2010, og reglene er jo endret siden den gang. Etter Minien min, og 2CVen fra Drammen som jeg var involvert i så kan jeg ikke si å ha sett godkjente norske ombygginger.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Sitat fra: Go-carter på fredag 19. januar 2018, klokken 10:50
Jeg har som vanlig alltid en slik konverteringstanke i hodet, og det er trist å lese at det har blitt så strengt.

Men, et spørsmål som dukker opp hos meg;

Hva med når man bygger bilen fra scratch? Altså sveiser egen rørramme, det er jo også mulig å få godkjent nå. Da er det plutselig ikke lenger noen bilprodusent som skal godkjenne alternativ plassering av drivlinjer og batterier, etc. Skal man kun forholde seg til TÜV og de forskjellige standardene i et slikt tilfelle?
Selvsagt fullt mulig å bygge helt fra scratch, reglene finner du her. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg Men de gir deg ikke muligheten til å redde en klassisk Think
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lastve

Hei dere.
Mener å ha lest at hvis systemspenningen er lavere enn 50 Volt (slik som I en Reva) så slipper man en masse regler. Utfordringen blir jo å få noen effekt. En Reva har absolutt ingen akselerasjon å snakke om selv om strømmen fra batteriene er oppe I 350Ampere. .
Er det noen som vet noe mer om dette stemmer??
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

shvoldum

Sitat fra: Caspar på torsdag 18. januar 2018, klokken 16:19
Takk for tips, men i denne saken rundt elkonvertering eller battribytte så har VD tatt ganske kraftig i. De forlanger ECE100 og ISO6469, som jo da er strengere enn hvis du skal typegodkjenne en ny bil. (Da kreves bare ECE100) Dette er kurrante normer som er mulig å teste opp mpt, koster selvsagt litt penger, men det kunne jeg levd med. Jokeren til VD er jo at i tillegg til å måtte oppfylle disse 2 normene, så må produsenten av bilen bekrefte at delene er egnet, og anbefale de i forbindelse med ombyggingen. Dette er jo et krav som er helt umulig å tilfredstille, uansett om fabrikken finnes eller ikke. I mitt tilfelle har jo fabrikken vært konkurs noen år. VD har tydeligvis laget disse reglene i håp om at ingen ville utfordr de. Det er nå snart 2 mnd. siden jeg har sendt en henvendelse til SFOR for å få et møre og avklare dette. Jeg har purret 2 ganger og enda ikke fått noe respons. Det velger jeg å tolke som de ikke helt har lyst på det møtet
Slik jeg leser disse kravene så er det produsenten av komponentene som må bekrefte at de passer til bruken de skal gjennom, ikke produsenten av bilen. Er du sikker på at det er bilens produsent som skal gå god for dette?

Caspar

Kan denne ordlyden forståes på annen måte enn at det er bilprodusenten eller annet kompetent uavhengig laboratorium?

Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA