Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige tider for hjemmekonvertering

Startet av Caspar, fredag 07. juli 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

Caspar

Kanskje ikke helt nytt, men nytt etter at jeg bygget Minien. Tidligere så var avsnittet om krav til dokumentasjon ved ombygging av kjøretøy veldig bra utformet. Her var det listet opp at hvis kjøretøyet skulle endres osv. så krevdes det dokumetasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetanet uavhengig laboratorium. Det er jo greit nok, men det som før var siste avsnitt (merket blått) var jo det som reddet muligheten til å bygge så mye man måtte ønske. For her var det jo opp til ditt lokale vegkontor å vurdere hvilke endringer de selv ville godkjenne. Med andre ord, hvis du ville ha en helikoptermotor på 8000 hk i bilen din, så var det forvaltningsmessig helt ok for en lokal Trafikkstasjon å godkjenne dette, forutsatt at du hadde redegjort grundig og overbevisende for at dette var en god ide. Men nå har de lagt inn 2 avsnitt om ombygging til eldrift, og bytte av batterikjemi. Disse 2 nye avsnittene har de plassert under det som tidligere var siste avsnitt (blått) og da har Vegdirektoratet fratatt regionvegkontorenen muligheten til å tenke og vurdere selv. Veldig synd, for slik som de 2 nye avsnittene er utformet så ville det vært enklere og skrive: Bygge om til eldrift-Nei, og Bytte batterikjemi-Nei

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.

0 Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419, 10 juli 2013 nr. 893, 9 des 2013 nr. 1431 (i kraft 1 jan 2014), 23 des 2015 nr. 1844 (i kraft 1 jan 2016).
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#1
Veldig trist at Vegvesenet dermed i praksis eliminerer konvertering av eksosbil til elbil i Norge. En konvertering som burde være mye mer politisk korrekt enn bytte til heftigere, og mer forurensende eksosmotor.

Har akkurat handlet nytt prosjekt ( Fiat X 1/9 ) der tanken er å bytte ut eksisterende batteri og elmotor med et større batteri og en større elmotor, og samtidig fjerne hele bensinmotoren. (En tankevekkende måte å si bygge om til elbil, og at batteri og startmotor erstattes med saker som ikke bare kan dra igang eksosmotoren, men dra hele bilen)

Dette betyr at plan A som var bygging i samarbeid med lokalt vegvesen skrinlegges, og at bilen må samme runden innom Tyskland som min Citroen C1. Altså export/registrering i Tyskland/import, men nå med elektrisk framdrift stemplet i vognkortet.

Har lenge etterlyst mer engasjement fra elbilforeningen på denne delen av vår hobby. For meg personlig er originale kjøretøy en flott måte å transportere seg mellom A og B, men ikke som hobby.

Kjørte f.eks i år Wave for 5 gang, og det er ikke helt det samme å kjøre slike rally med en Tesla X som må lades et par ganger på hele turen som å klare dette med et selvbygget kjøretøy som en aldri kan være sikker på klarer strabasene.

Utførlig blogg om dette eventyret på 3 side i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3068.30.html

Se bare hva Amcar folker, veteranbilmiljøet og ikke minst costom MC folket bygger. Dette er gjerne kjøretøy bilfabrikanten burde ha bygget. ( Som min gamle 1750 Austin Allegro med Austin Maxi 1750 motor og som jeg først nå leser at også Austin bygde, eller min gamle 1300 Triumph Spitfire som jeg bygde om med 2500PI motor eller Renault 5 GTE Turbo med Volvo 460 Turbo motor montert og godkjent. ) Her ble komponenter fra bilfabrikanten benyttet til å bygge heftigere kjøretøy enn det bilfabrikanten selv noengang tilbød.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=35925417

Se hva Caspar har utrettet med sin Mini. https://www.youtube.com/watch?v=8uG2PQk0OGM

Leit at en hobby som engasjerer generasjoner av bilentusiaster så mye skal begrense seg til å polere lakk og bytte felger når det kommer til elbil.

Synd Norsk forening for spesielle og ombygde kjøretøy, NFSOK, ser ut til å være historie.

Her er eksempel på ombygging som fremdeles kan godkjennes:  http://www.tv2.no/a/3864730 , mens slike prosjekt som Caspar sin altså ikke lenger er mulig. Hvor er logikken i det?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EXCEL

Hvordan stiller det seg med kjøretøy som er registrert 1971 eller tidligere?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

PerBear

Trolig har regjeringen gjort noe som strider med EU direktiv/Forordning (EU) nr. 168/2013 og derved EØS traktaten når de i praksis har forbudt ombygging til eldrift.

les https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering/_attachment/920643?_ts=14e29da4030&download=true&fast_title=MC-høring%3A+Oppdatert+høringsnotat+med+vedlegg.pdf

Der finner en følgende: "I forbindelse med arbeidet med forordningen har det imidlertid blitt uttalt både fra EU-kommisjonen og andre politiske organer i EU at muligheten for enkeltpersoner til å bygge, modifisere og vedlikeholde sitt eget kjøretøy ikke skal hindres"

Trolig vil en klage føre frem, all den tid en bil blir godkjent ombygd i England, Tyskland, Polen osv. men ikke i Norge. Så bilen nektes ikke fordi den er usikker/dårlig ombygd, men fordi reglene er ulike (for strenge) i Norge. det er altså i konflikt med minst en av de fire friheter i EU og derved med EØS avtalen.

Slik det er nå er det mye enklere å bygge om en bil fra eldrift til fossil enn omvendt. Det er moralst sett helt feil!
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

olavxxx

Sitat fra: PerBear på tirsdag 11. juli 2017, klokken 00:47
Slik det er nå er det mye enklere å bygge om en bil fra eldrift til fossil enn omvendt. Det er moralst sett helt feil!
Det kan vel umulig stemme på nyere biler, der vil de jo kreve avgassdokumentasjon som må utføres av et uavhengig laboratorium, samt de må vel typegodkjennes osv. for markedene? Har godkjent motorbytter i mange volvoer og det enkleste er biler før EURO-1 krav.

Jeg lurer litt på hvordan vegvesenet stiller seg til å bygge om biler som ikke har krav om PKK (aka "eukontroll"). De bilene går vel under den eldre kjøretøysforskriften og er kanskje enklere å få godkjent?

Espen Bjørnbak

#5
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Burger

Jeg er ikke så stødig på dette, men kunne kravet ha blitt løst av at noen (tm) fikk en type batteri, bms, kontroller og motor godkjent? Og da kunne man ha handlet inn ett slikt kit?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Neppe.

Når en ikke engang får lov å flytte komplett Think Drivverk over i f.eks en 2 CV er dette lite trolig. Drivverket i Thinken får lov å kjøre videre i denne bilen, men ikke i et annet chassis.

Forstå det den som kan.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: Burger på fredag 11. august 2017, klokken 19:50
Jeg er ikke så stødig på dette, men kunne kravet ha blitt løst av at noen (tm) fikk en type batteri, bms, kontroller og motor godkjent? Og da kunne man ha handlet inn ett slikt kit?
Det er selvsagt fullt mulig å gjøre, men vil koste svært mye. Det er neppe nok "hjemmebyggere" til at en slik kostnad kan forsvares.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Sitat fra: Espen Bjørnbak på fredag 11. august 2017, klokken 19:34
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den store forskjellen er at motorbytte i boblen krever ikke noe dokumentasjon fra produsent eller uavhengig laboratorium så lenge Trafikkstasjonene med rimelighet kan kontrollere ombyggingen selv. Denne muligheten gjelder ikke for batteribytte, eller elkonvertering. (Og det er veldig synd)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Espen Bjørnbak

Sitat fra: Caspar på søndag 13. august 2017, klokken 00:09
Sitat fra: Espen Bjørnbak på fredag 11. august 2017, klokken 19:34
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den store forskjellen er at motorbytte i boblen krever ikke noe dokumentasjon fra produsent eller uavhengig laboratorium så lenge Trafikkstasjonene med rimelighet kan kontrollere ombyggingen selv. Denne muligheten gjelder ikke for batteribytte, eller elkonvertering. (Og det er veldig synd)

Yepp, ser ut til at el konvertering i praksis har blitt umulig. Jeg skjønner i utgangspunktet myndighetens strenge krav, men umyndig gjøring at hele svv på bakgrunn av kunnskapsmangel er litt trist. SFRO i Sverige har utarbeidet en krav beskrivelse og rettledning i forhold til dette. Dette har de gjort i samarbeid med de med best kompetanse på området. Synd at ikke Norge kan klare det samme,- men dette handler nok ikke om evne- kun vilje. Illusjonen om at de norske statsorganer er til for oss alle er død for lenge siden. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Burger

Kan det hende ett statlig organ tenker på det felles beste?

For å forhindre at Ingvar Idiot programmerer BMS-en til å være brannfarlig og får brent ned ett borettslag via brann i kjelleren. Men desverre så ryker kompetente ombyggere som har vett og tar riktige forhåndsregler.

Usikker på hvor idiot man kan være med BMS, men har lett for å tro at Ingvar Idioter tror de kan bumpe opp volten i cellene for å få mer futt/rekkevidde. "Whoho, mine enkeltceller er ladet opp til 4.25v (tror jeg), skal prøve 4.30 i morra, må bare lade i fellesgarasjen over natta først!"

Vi ser jo det på maks 10A schucko. Ikke noe problem med 16A schucko men de fleste garasjer fra 70-90 tallet har ofte lampeledninger og beregnet for kort last.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

#12
Det kan hende, men de glemmer det store bilde.

De glemmer den kompetansen som skapes. Alle entreprenører starter i det små, og mekking av kjøretøy er nok høyt oppå listen der kompetanse bygges.

Gi ungdommen en MC før han begynner å drikke har nok redde mange liv fra fyll og faenskap. Ungdom som senere bygger landet.

Skal vi la nabolandene gå fra fra oss på dette, mens våre ungdommer og voksne drikker kaffe latte på Starbucks, eller setter fyr på biler i gjengoppgjør.

Jeg vil påstå SVV ikke har kompetanse til å se konsekvensene av dette.

Lurer også på er hvor Elbilforeningen er i denne saken?

Her er en teaser på hva alle andre får lov til, men ikke Ola Dunk

https://www.youtube.com/watch?v=AJLdzRJdKrs
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Jeg har også lurt på hvor elbil foreningen  er i denne saken. Tror tiden er perfekt nå med Ketil Solvig Olsen som samferdselsminister.
Reglene må gjøres enklest mulig, og det viktigste må være at man åpner for muligheten til å konvertere, så får heller reglene gi noen begrensinger.
Med å (kun) godkjenne Lifepo4 batteripakker som har innebygd BMS så unngår man potensielle farlige BMS systemer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på mandag 14. august 2017, klokken 17:04
Med å (kun) godkjenne Lifepo4 batteripakker som har innebygd BMS så unngår man potensielle farlige BMS systemer.

Med all respekt for Bosonic sine bragder ville en slik regel satt en stopper for utvikling av enda bedre BMS systemer og batteri.

Selv bruker jeg GK anlagetechnik sin BMS som er en av de mest brukte i Europa. Denne har all nødvendig dokumantasjon og kommer både i LiFePo4 og Lipo utgaver. Inkludert egne cellekort for Leaf celler. Dumt å regulere vekk slike BMS til fordel for kinesiske som under test lar cellespenningen dette ned til 2V.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA