Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige tider for hjemmekonvertering

Startet av Caspar, fredag 07. juli 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

Caspar

I forbindelse med Arendalsuka var det en sak på radioen i går om eletrifisering av fiskeflåten. Dette skulle bli store saker i Norge og vi skulle utvikle kompetanse og eksportere båter. Høres jo fint ut det. Sånn sett så har jeg forståelse for Elektrolux sitt argument om at mye bra kompetanse kunne vært utviklet i garasjer.
Samtidig så er det jo litt rart at folk reagerer på at det nå ikke lenger er mulig å bygge om til eldrift i biler. I alle de årene det har vært mulig så kjenner jeg til 3 biler som har blitt konvertert. Hvor var hjemmebyggerinteressen dengang?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

khh48

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. august 2017, klokken 21:22
Neppe.

Når en ikke engang får lov å flytte komplett Think Drivverk over i f.eks en 2 CV er dette lite trolig. Drivverket i Thinken får lov å kjøre videre i denne bilen, men ikke i et annet chassis.

Forstå det den som kan.

Hadde en plan om å bygge om en 70talls vw pickup med deler fra en trilling. Fant ut at batteripakka ville passe fint inn i lasterommet under planet ;-)

Må vel bare skrinlegge de planene

cra

Sitat fra: Caspar på tirsdag 15. august 2017, klokken 09:13
Sånn sett så har jeg forståelse for Elektrolux sitt argument om at mye bra kompetanse kunne vært utviklet i garasjer.

Og ikke minst interessen! Ser man at man får det til kan man få lyst til å gjøre det igjen, bare større og bedre, og plutselig ser en ny bedrift dagens lys. :)  Kjenner til IT-bedrifter av ikke ubetydelig størrelse som har blitt startet omtrent slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Caspar på tirsdag 15. august 2017, klokken 09:13
I alle de årene det har vært mulig så kjenner jeg til 3 biler som har blitt konvertert. Hvor var hjemmebyggerinteressen dengang?

Godt poeng, men tror mange har tatt den enklere ruten å oppgradere en allerede eksisterende elbil med bedre batteri, etc.

Det har i alle fall jeg gjort på en rekke kjøretøy.

P.S. Akkurat nå er Gamle Think'en min vel hjemme fra nok en Italia tur. Kjører med 50 kWt batteri bygget opp av 18650 celler. Alt plassert i original batterikasse. Dette er forøvrig samme bil som ble målt til 142 km/t på GPS
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Solan_G

Sitat fra: Caspar på tirsdag 15. august 2017, klokken 09:13
Samtidig så er det jo litt rart at folk reagerer på at det nå ikke lenger er mulig å bygge om til eldrift i biler. I alle de årene det har vært mulig så kjenner jeg til 3 biler som har blitt konvertert. Hvor var hjemmebyggerinteressen dengang?

Tror kanskje det har med kultur og tilgangen på deler å gjøre.
Ombygging av biler har generelt vært stærkt forankret i Amcar, Råner og Motorsport miljøene. I de miljøene har bensinmotoren hatt en særdeles sterk stilling.
Samtidig er det først nå tilgangen på elbildeler med brukbar efekt begynner å bli tilgjengelige i en akseptabel mengde og pris. Samtidig som aksepten begyner å bre seg i miljøer som tidligere var veldig skeptiske.

kaiat

Men dette gjelder også for biler før 1971? Tidligere har jo disse sluppet billigere unna ved ombygginger da de går etter kjøretøyforskriftene fra 1942. Hadde et prosjekt i tankene som jeg tenkte å prøve meg på når jeg fikk anledning til det.

Elmo

Sitat fra: cra på tirsdag 15. august 2017, klokken 14:32
Kjenner til IT-bedrifter av ikke ubetydelig størrelse som har blitt startet omtrent slik.

De mest kjente er vel Microsoft og Apple ;) men det finnes mange Norske eksempler også :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

PerBear

SVV sitt absolutte nei til elbilbygging burde få konsekvenser politisk. I disse slaktetider for valgflesk burde det vel være mulig å få noen politikere på banen til å promotere kompetansebygging i praksis?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Nevnte det for representanter for MPG, men det er ingen god sak. SVV sitt argument er sikkerhet, og vår argumentasjon er forenkling av dette. Dessverre dømt til å tape en slik diskusjon.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thorbjørn Hellehaven

Trist lesing, nå som jeg begynte å leke med tanken på å konvertere en bil med tilhengerfeste.
Det største savnet med eGolf er hengerfeste. Rekkeviddeamgst er det produsentene og ICE-banden som har.
Da blir det kanskje heller en konvertering av ei snekke etterhvert.

el-amazon

Hei,
jeg er ny på forum og på vei å pusser opp min gammelt Volvo Amazon.
Er tysk og bor i Norge i ca 15 år nå.
Jeg er erfaren hobbymekaniker , bode for motor og karroseri og har en bra verkstet / garage.
Jeg har vaert i kontakt med tysk firma som er levrandoer for ombyggingspakker til elbil , a la carte og nesten plug and play. Selfølegig trengs mye mekanisk ombygging ( Fleck elektroauto).
Jeg leste om det nye regler og det virker frustrerend og nesten umulig å få dette til i Norge.

Jeg hadde probleme med å finder ECE 100 godkjennte bedrifter i Norge, via net.
Er det en standart som er i bruk i Norge?

Christoph

Elmo

Sitat fra: el-amazon på fredag 15. september 2017, klokken 11:47
jeg er ny på forum og på vei å pusser opp min gammelt Volvo Amazon.
Er tysk og bor i Norge i ca 15 år nå.

Hei Christoph.
Som Elektrolux har skrevet mange andre steder på Froumet så er antageligvis det enkleste for deg å eksportere bilen til Tyskland og registere den ombygget der, og så igjen re-impotere den til Norge :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

ECE 100 er stappfull av regler som selv ikke alle elbilprodusentene følger. Bl.a at batteri skal ligge mellom hjulakslene.

Med forbindelser til Tyskland kan du i stedet opprette en bro mellom landene slik at vi kan få ombygginger godkjent der og så reimporter bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

el-amazon

Jeg tror det er ingen problem å få godkjent en bil i Tyskland, spesielt når man bruker TUV i naerheten av etablerte ombygger,....
men ombygging er ikke relatert til kravene av ECE100 retningsligner(som jeg fant på en tysk TUV sud side).
Få jeg godkjent en konvertert elbil i Norge , bare pga av den er registrert i Tyskland?

Christoph

elektrolux

Ja. Så lenge den er registrert uten bruk av unntaksbestemmelser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA