Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar ikke lading

Startet av SveinH, torsdag 06. juli 2017, klokken 16:00

« forrige - neste »

SveinH

C-Zero vil ikke lade. Bilbutikken i Drammen har diagnose som de ikke skjønner, og Citroen Norge kan heller ikke hjelpe. Så følgende diagnose er sendt til Frankrike og så er det blitt dørgende stille. Noen som kan hjelpe?
U11A4   Absence of communication with the traction batterycontroller 05
P1AA8   Error in communication with the traction battery ECU
P1A7A   Traction battery controller 05 cells voltage sensor fault   
P1A33   Fault with the voltage sensor of the traction battery cells
P1A38   Numbering fault of the cells of the traction battery
P1A39   Fault on the traction battery charge status
bz4x

Karl-Wilhelm

#1
Feilkoden indikerer ikke tilfredstillende kommunikasjon til model 05, denne er nederst til høyre, foran bakhjulet på førersiden. Å lade batteriet med en tilsynelatende defekt modul ville være risikabelt, derfor er det fornuftig at lading til hele pakken deaktiveres.

Hvis feilen over stemmer vil dette ta et verksted en dag å reparere + kostand for et slikt kretskort. Mulig at disse folkene har erfaring med dette:
http://www.elbilmek.no

Se diagrammet vedkommende har tegnet nederst:
http://fsamw.myevblog.com/i-miev-technical-stuff/battery-monitoring-system-bms-notes/

Kjent video fra utskifte av en defekt celle, her kan du se hvordan et slikt kretskort ser ut montert på en modul:

https://youtu.be/YcL4UvGvWkA?t=286

Slik ser hele pakken ut:
https://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=3074&start=10#p27408

Service manual:
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=2802


Et forsøk på å forklare hvordan bilen "tenker", ta dette med en klype salt...
U11A4   Absence of communication with the traction batterycontroller 05
Får ikke kontakt med modul 05

P1AA8   Error in communication with the traction battery ECU
Kommunikasjon med fremdriftsbatteri-kontroll-enhet feiler, hvor modul 05 gir en mangel på normal data strøm

P1A7A   Traction battery controller 05 cells voltage sensor fault   
Spenningene fra de individuelle cellene monitorert av modul 05 mangler, da den ikke kommuniserer disse ut

P1A33   Fault with the voltage sensor of the traction battery cells
Generell rapportering av feilen over

P1A38   Numbering fault of the cells of the traction battery
Et ukjent antall celler mangler, 8 stykker i dette tilfellet

P1A39   Fault on the traction battery charge status
Kan ikke beregne ut ladestatus da dette krever informasjon om cellene som skal rapporteres av modul 05


Mulige feil ifølge service manual på kode U11A4:
Sitat
PROBABLE CAUSES

•The module (CMU) in the main battery is failed.

•The harnesses and the connectors of the local CAN (for main battery) bus.

•Short circuits to earth of CMU power supply circuits; poor contact of connector.

•The BMU is failed.

i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

SveinH

Takk for utrolig utfyllende svar! Elbilmek neste! Mvh Svein
bz4x

Karl-Wilhelm

Hvordan går det med bilen, har det løst seg? :)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

65lars

Ja, ditto hva SveinH sa, Karl-Wilhelm!
Mye nyttig info her!
Og håper det løser seg, Svein! ;D

Selv oppdager jeg at bilen (Zeroen) ikke lader så bra som den gjorde i fjor.
Da kom jeg opp till 117km på GOM'en.  Andre mente jeg burde komme opp til minst 130km.
Det beste jeg har kommet opp til i år, er 110km.
Er batteriet dårlig, allerede, etter under 5K km total kjøring? ::)
Trilling, bestilt KIA

elekTrond

Drit i GOMmen (!) og tell på batteri-prikkene. Klarer du å drøye 1/16 til 8 km kommer du 8*10 + 8*6 = 128 km avgårde før Herr Skilpadde kommer på besøk.

Ellers vil også jeg høre avmelding fra trådstarter. :+1:
'13 Mjau

65lars

"Ellers vil også jeg høre avmelding fra trådstarter. :+1: "

Right on - og jeg er ikke bekymret - mht "rekkeviddeangst..." 
8)
Trilling, bestilt KIA

elekTrond

@65lars: Godt å høre. Jeg mente at du bruker faktisk rekkevidde eller kjørt distanse til å vurdere batteritilstanden. Hvis 128 km krymper til 122 km året etter, har batteriet tapt seg ~5 % 1. år. "Use it or loose it", som en eller annen sa på nynorsk. Det er ferskvare., litt slik som med hjerne, muskler og trening.
'13 Mjau

SveinH

Beklager sen tilbakemelding. Endelig har verkstedet fått "dommen" fra Frankrike: batteripakken må byttes. Det sjekkes nå om jeg får det på garanti så foreløpig holder jeg en lav profil. Nytt batteri skader jo ikke selv om feilen er en helt annen.
bz4x

65lars

Vel, som andre har sagt, og som jeg selv ble fortalt, man har 8 års garanti på batteriene (2015 modell og nyere).

Lykke til, SveinH

" Nytt batteri skader jo ikke selv om feilen er en helt annen."


Så mye for "lav profil!  :-)


Er selvfølgelig nå veldig nyskjerrig mht. hvor "feilen" ligger!
:+1:
Trilling, bestilt KIA

SveinH

Siste er at jeg skal få nytt batteri, så da blir det spennende om alt funker.
bz4x

SveinH

Endelig! Etter over 3 mnd. er bilen utstyrt med nytt batteri, og alt funker! Jeg spurte om å få de gamle cellene men ble ikke overrasket over det negative svaret. De skulle bli hentet med egen budbil fra Citroen.
bz4x

TB

Det er gode nyheiter. Når var din C-Zero kjøpt, og var det import - eller bil kjøpt i Norge? Ser du skriv det måtte bli sjekka om dette var garanti?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA