Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tror jeg kjøper meg en Leaf, men hvilken?

Startet av Playez, mandag 17. juli 2017, klokken 18:36

« forrige - neste »

Playez

Jeg tenker å kjøpe en leaf ettersom de nå skal bombamdere byen med nye bomstasjonen. Pr dags dato kjører jeg ikke gjennom bommer med mindre jeg en sjelden gang drar på besøk til familie som bor på andre siden av byen. Det forandres nok om ikke så altfor lenge.

Det kryr av leaf modeller. Jeg lurer litt på hvilke modeller som er verdt å kjøpe i nå. Ny? Brukt? Senere salgsverdi? Mest økonomisk kjøp? Det kommer jo må mange nye elbiler og modeller. Hvilken modell er best å satse på mtp alt det nye som vil være langt mer attraktiv når de kommer for levering

Har fått med meg såpass at import er nei nei, ellers ikke så mye. Jeg er selger selv og vet at det å spørre forhandler er meningsløst ettersom de skal tjene penger, men satser på at dere fine folk med erfaring kan gjøre meg litt klokere.

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Playez

Usikker på hva svar du gir meg her. Det er altså kun snakk om leaf av hva jeg er ute etter. Trenger mest mulig plass. Så Golf  up soul zoe er utelukket . Tenker mer på hvilke leaf jeg bør satse på. Hvilke kan selges igjen senere med minst tap? Kjøpe ny eller brukt? Jeg kjører i Bergen om det skulle bety noe..

Playez

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 17. juli 2017, klokken 18:43
Hva er kjøremønsteret ditt?
16km til jobb så 32 km totalt. Uten om det kun små kjøring. En tur i året til Stavanger om fruen tvinger oss til svigerfar.

Er ikke super vinter i Bergen heller og kjører forholdsvis flatt hele tiden

downlow

Det er gode tilbud på Leaf med stort batteri nå (lagerbiler). Tror ikke de produserer dagens modell lenger.
Personlig kjøpte jeg meg ny Leaf i Januar med utstyrs nivå Tekna, og er god forøyd med det valget.

Planen min er og beholde den ut garanti tiden på 5 år, og vil da kjøpe meg en ny el bil, ganske sikker på at det blir Leaf en gang til :)  Dette er det jeg personlig syntes var/er mest fornuftig å gjøre.

Kanskje dettr kan være noe for deg også? Jeg vil anbefale å kjøpe el bil så fort du har mulighet, da du vil spare mye penger kontra en fosil bil. Det er jo ikke noe fasitsvar på hva som er lurest å gjøre, men dette er hvordan jeg tenker :)

Tror du får mer igjen/lettere å selge hvis du velger en bil med høy utstyrs grad kontra en ribbet utgave
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Carl Anton Stenling

#5
32 km jobbreise pluss litt småkjøring bør gå greit for alle modellene.

Brukt generasjon 1 (fra 2011 til midtveis 2013) er lavt priset. Denne har ikke varmepumpe og har parkeringsbrems som enkelte har hatt problemer med. Ville unngått modeller med høy kjørelengde (over 100.000 km) siden batteriet da kan være svekket. Imidlertid er det mange som har kjørt 150.000 km og fremdeles har rekkevidde som strekker til for ditt behov.

Brukt generasjon 2 med 24 kWh batteri er sannsynligvis beste kjøpet for det aktuelle kjøremønstret. Innenfor denne finnes det tre-fire utstyrsvarianter. Anbefaler at du holder deg til en av variantene med varmepumpe (Acenta, Tekna evt. Nordic) siden dette gir mindre rekkeviddetap om vinteren - spesielt i Bergen.
Som du nevner er det også greiest å velge en bil som ble kjøpt ny i Norge. Sjekk at den har lyktespylere. Hvis den ikke har det så er det importbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Karl-Wilhelm

Noe høy kilometer, men ta med OBD og sjekk med Leaf-spy, dette er en 2. generasjon så bør ligge godt over 90%:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100211950

Dersom batteriet og bilen ellers er i god stand er det ikke et halv galt kjøp, men synes det er rom for å prute litt.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Playez

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 18. juli 2017, klokken 14:33
Noe høy kilometer, men ta med OBD og sjekk med Leaf-spy, dette er en 2. generasjon så bør ligge godt over 90%:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100211950

Dersom batteriet og bilen ellers er i god stand er det ikke et halv galt kjøp, men synes det er rom for å prute litt.

Man taper mindre på å kjøpe en godt brukt nissan altså? Ser jo at tekna 2016 mod som kostet ny 260k i begynnelsen av 2016 går jo nå for 200-220k. Syns jeg er ganske lite tap

Karl-Wilhelm

Den økonomiske biten er opp til deg å vurdere, anbefaler at du prøvekjører :)
Det kommer en ny Leaf i år så ville komme flere på bruktmarkedet etterhvert, usikker på om det vil gi mest tap på 30kwh eller 24kwh versjonene.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA