Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av Kia Soul

Startet av Charlott, onsdag 05. juli 2017, klokken 08:28

« forrige - neste »

Charlott

Har tenkt å anskaffe meg Kia Soul 2018 modell med 25 i rekkevidde.  Har noen her erfaring med denne bilen og hvor langt den går? Jeg har mye småbilkjøring men skal også ut på noen turer på rundt 14 mil en vei ..hva med lading? Jeg hadde bestemt meg for el bil men hører så mye negativt så blir skremt.

goggo

Selv kjører jeg en Kia Soul 2016 modell som har litt mindre batteri enn de nye 2018 modellene.
Jeg bor på Sørlandskysten, så det er ikke veldig kalde vintre her.
Min bil har gått ca 35000 km og jeg får en praktisk rekkevidde på ca 16-18 mil om sommeren og ca 12-13 mil ved typisk vinterføre her som er omkring null grader og snøslaps eller våte veier. Da kjører jeg delvis på 4 felt motorvei og delvis på småveier.

Når det gjelder lading så er det viktigste at du har muligheter til å lade over natt der du bor, og at det finnes hurtigladere langs de strekningene hvor du skal på lengre turer. 14 mil er helt uproblematisk om sommeren, og burde gå fint også på vinterføre med den nye Soulen dersom det ikke er veldig kaldt.

Hurtiglading fungerer faktisk veldig bra. Hvis du har hørt om problemer med hurtiglading så var det stort sett for noen år siden når dette var nytt og uprøvd. Selv kjører jeg t/r Kristiansand - Oslo regelmessig med min Kia Soul og det går veldig fint, men må da selvfølgelig hurtiglade underveis.

Det hadde vært interessant å høre om alt det negative du har hørt om elbiler...   Er dette fra KIA Soul eiere som har negative erfaringer med sin bil, eller er det fra "synsere" som mener at elbiler generelt er noe tull, eller er det fra noen som har problemer med å få ladet elbilen sin der de bor, eller hva?

Elbilforeningen tester de fleste elbilene som selges i Norge, og her er deres test av 2018 modellen av Soul.
https://elbil.no/test-av-kia-soul-electric-fikser-2-3-mil-mer-enn-originalen/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Jeg hadde 2015 modellen som jeg kjørte 55 tusen km. Hadde ingen problemer med å kjøre 14 mil på vinter hvor forholdene er mest vanskelige.
Fordelen med Soul er at den hurtiglader raskt og nå er det snart hurtigladere overalt. Har kjørt mange langturer over 50 mil med noen få raske hurtigladerstopp.
Soul sin utfordring er rekkevidde i høy motorveifart, da bruker den mye strøm pga dårlig aerodynamikk. Til gjengjeld er den utrolig luftig og romslig

chriso89

Utnom motorvei klarte jeg å få min 2017 med det gamle batteriet til å klare 195 km:). (Kjørte mindre men guessometer + faaktisk kjørelengde tilsa det ).

Kjører regelmessig drammen - strømstad og det er endel motorvei.  Klarer den turen uten å lade på veien og lader opp på sentret:)

Charlott

Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.

Counterpointer

Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:01
Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.
Zoe har IKKE 40 mil rekkevidde, ikke i nærheten en gang + at den ikke kan hurtiglade og er kresen på lading generelt.


chriso89

Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:01
Takker så mye for svar  :) Jeg har hørt av andre som har Soul , men da rekkevidde på 21. At jeg må ikke finne på å kjøpe noe sånt. Fint til småkjøring men på lengre turer opptil 20 mil fks helt nyttesløst. At ladere ikke virker og at folk går fra bilen sin og kommer tilbake uten å ha fått ladet. Jeg har testet en Renauelt Zoe i dag og ble overrasket over hvor stor denne er inni . Og med 40 mil rekkevidde. Så mulig jeg går for denne isteden. Lest tester om den og de lyder ikke bra. Tenkte spørre her på siden også om dette merket da jeg må bestemme meg innen i morgen.

Ville absolutt ikke gått for zoe.  Dan kan IKKE lade på 80% av hustanden i norge uten en trafo eller en bærbar trafo.   Kan heller ikke hurtiglade.

Rekkevidden på bilen er god og har aldri hatt problemer med hurtiglading på min soul

Troald

Kuut Aulie, jeg har nå i de seneste soldagene her i Bergen opplevd å kunne kjøre rundt 36 mil med min Zoe og da uten å være alt for gjerrig ifht fartsgrenser og bruk av AC, radio m.m. Skal innrømme at jeg i vår med nattetemperatur ned mot 0 hadde i underkant av 30 mils rekkevidde.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Charlott

Men det følger jo med hjemmelader til den? Den kan vel brukes hjemme? Hva er problemet med hurtiglading da? Bilbutikken sier den har så lang rekkevidde at man kan trenger å lade den hjemme.  Og ingen problem på Fortuns ladestasjoner ...Jeg er i kjempetvil hva jeg skal. Soul går jo bare 25 mil .

Counterpointer

Sitat fra: Troald på torsdag 06. juli 2017, klokken 20:46
Kuut Aulie, jeg har nå i de seneste soldagene her i Bergen opplevd å kunne kjøre rundt 36 mil med min Zoe og da uten å være alt for gjerrig ifht fartsgrenser og bruk av AC, radio m.m. Skal innrømme at jeg i vår med nattetemperatur ned mot 0 hadde i underkant av 30 mils rekkevidde.
Hvordan kom du frem til 36 mil?

Kjørte nylig en Zoe 240 og den hadde 8 mils rekke på 80% batteri. Den blir hovedsaklig brukt til  småkjøring ...... selv om en ganger de tallene med 2 og legger til fullading høres 36 ekstremt optimistisk ut.

Det er en fyr som har kjørt 35 mil med en Soul med 27 kWh batteriet.....  så alt er mulig.

Det var to tyskere som hypermilet med Zoe, de kom såvidt over 40 mil i 45 km/t, at en da skal komme 4 mil kortere i normalkjøring stemmer dårlig.

36 mil tilsier 11.1 kWh/100 km som er vanskelig med nok med Ioniq som er verdens mest effektive elbil.

Counterpointer

Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 21:23
Hva er problemet med hurtiglading da?
Zoe har ikke hurtiglading, den har semihurtig som er under halvparten (jeg synes 50 kW hurtiglading er sakte nok som det er).

Charlott

Men de sier i butikken man kan lade den på en halvtime på hurtiglading?

chriso89

Kia soul lader på halvtime.  Zoe. Noen timer

AmocoCadiz

#13
Sitat fra: Charlott på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:31
Men de sier i butikken man kan lade den på en halvtime på hurtiglading?
Noe stemmer ikke her, hvis selgers utsagn gjelder Zoe har den ikke hurtiglading nåfortiden. Punktum.

Den har semihurtiglading, slik at du kan doble tiden som er oppgitt.

Kan du da leve med vente en time istedenfor halvtime er det greit.
(siden få med semihurtiglading drar på langtur går det for tiden kanskje like raskt som hurtiglading, da jeg aldri sett kø til semihurtiglader ;-)   )

Soul derimot kan hurtiglades på halvtime,
men man snakker uansett lading opp til 80ish prosent lading,
dette må taes med i beregning av kjørelengder og ladetid på langttur.

Er du mest i nærområdet av hjemmeladeren til Zoe funker den nok helt fint. Men ofte finner man elbil er så overlegent fossilbil at man velger den også på langtur, da spiller hurtigladding en vesentlig rolle.

AmocoCadiz

Sitat fra: chriso89 på torsdag 06. juli 2017, klokken 22:47
Kia soul lader på halvtime.  Zoe. Noen timer
Ville du si Zoe med 22kW lading tar mer enn dobbel tid?
Tenker det kun er snakk om time istedenfor halvtime, siden den kan holde 22kW konstant over lengre tid.
(husk også forddelen med direkte aksess, sjelden kø på 22kW uttak, men ofte kø på Chademo laderen!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA