Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger tips til batteri til elsykkel 36v eller 48v

Startet av Esykkel, fredag 30. juni 2017, klokken 12:17

« forrige - neste »

Esykkel

Hei.

Jeg har tenkt til å bygge om min eksisterende mtb til elsykkel. Skal enten kjøpe et 500w kit eller et 1000w kit. Den saken er egentlig grei. Men så er det dette med batteriet.

Er det noen av dere som kan anbefale et batteri, og hvor får jeg tak i et batteri som det følger med lader som kan brukes her i Norge? (Har foreløpig bare funnet til støpselkontakt på laderen som passer i USA eller UK og det kan jeg vel ikke bruke her. Håper dere skjønner hva jeg mener her.)

Har også sendt spørsmål om dette til to selgere på ebay, men har ikke fått noen svar jeg kan leve med  :o

Så kan dere hjelpe meg?

Om dere har noen fine tips til dette med å konvertere mtb til elektrisk så tar jeg dem gjerne imot :)


RaBalder

Batteriet må passe til motoren med tanke på spenning. Så spørsmål om 36V eller 48V bør også inkludere valg av motor.


* Med tanke på deler, så er kanskje utvalget større med 36V. Muligens billigere fordi utvalget er større.

* 48V vil dog føre til mindre strøm enn med 36V for samme effekt (som er gunstig.

tonykohn

Så å si alle elsykkelmotorer kan kjøre på både 36v og 48v. Spenningen styrer hastigheten på motoren så samme motor vil gå fortere på 48v så lenge den er sterk nok til å oppnå den høyere hastigheten. Det er motorkontrolleren som bestemmer hva batterispenningen må være. Mange kontrollere krever at batteriet leverer en gitt spenning, men det finnes også mange som kan operere både på 36v og 48v. Forskjeller på pris og utvalg er tilnærmet ikke-eksisterende, man velger rett og slett den spenningen som gir ønsket toppfart med den motoren man velger. Er du i tvil velger du 48v, går sykkelen litt fortere enn du ønsker er jo ikke det noe stort problem. :D

Dersom du ikke ønsker å bruke mer enn opptil ca 1500w vil en gearet motor gi deg best ytelse i mine øyne. Disse kan gi deg hastighet opptil ca 40 kmt med brukbar akselerasjon og ytelse i oppoverbakker. Direktedrevne motorer er litt mer stillegående og kan gi noe høyere topphastighet, men akselerasjonen og ytelsen i oppeverbakker er dårligere.

Skal du kjøpe komplett sett lønner det seg som regel å kjøpe alt fra samme leverandør pga høye fraktkostnader. Da er det også sannsynlig at komponenter og kontakter passer overens.

Har du penger nok og ønsker høyeste kvalitet og skikkelig service og garanti bør du handle fra em3ev.com. Sjappa drives fra kina, men eieren er vestlig og gir god support på engelsk.

Skal du spare noen kroner er det bmsbattery.com som er butikken. Dette er en vanlig kina-sjappe som har tilnærmet ikke-eksisterende kundeservice så man bør researche nøye før man kjøper så man er sikker på at man får med alt man trenger og at alt passer sammen. De gir en slags garanti, men krever at man sender det defekte produktet i retur for egen kost før de sender ut erstatning, og siden frakten da ofte blir dyrere enn produktkostnaden lønner det seg skjelden å benytte garantien. :D

Uansett hvor du velger å handle bør du kjøpe bakhjulsmotor. Dempegaffel egner seg svært dårlig til motor i forhjulet. Det er også greit å kjøpe med ekstra gasshåndtak og pedalsensor da dette er billig og det som gjerne ryker. Ekstra kontroller er også kjekt å ha men koster jo noen kroner. På Bmsbattery får du en relativt billig 22amp sensorløs kontroller som er kjmpefin reserve hvis kontrolleren eller sensorene i motoren ryker.

Hvis du forteller litt om hvordan du ønsker å bruke sykkelen med hensyn til terreng, vekt, ønsket topphastighet osv. kan jeg godt hjelpe deg å finne riktige produkter for din bruk.

Esykkel

#3
Takk for utfyllende svar!

Jeg har kjøpt fra aliexpress. Pakka er allerede på vei. Jeg valgte 1000w med 48v. Toppfart skriver de at skal være 50km/t, men jeg kommer nok ikke til å sette toppfarta til det. Jeg ønsker at den skal klare 25km/t i oppoverbakkene.

Motoren jeg kjøpte er en "Brushless Non-gear Rear Hub Motor". Så utifra hva du skriver så er den kanskje mer stillegående, men klarer ikke like god akslerasjon som en giret motor.

Iforhold til bruk så har jeg en liten plan om å sykle hele året. Sykkelen vil nok bli brukt frem og tilbake til jobb. Jeg har tenkt til å sette på asfaltdekk/slicks. Mulig noe sånt; https://www.intersport.no/produkt/310341/kenda-sykkeldekk-26x1-95-slick?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CjwKCAjw47bLBRBkEiwABh-PkdeNAQmnBEGW4jul-UyvKd1hOLoPs3BWO-bMdrDEnhy7KIdtU_PRaRoCNJAQAvD_BwE

Når jeg sykler til jobb hadde jeg tenkt å sette hastigheten til max 30km/t. Det blir mest sykling på asfalt 90% tenker jeg og 10 % sykling på grus. Har dere forslag til dekk tas det imot med takk :)

Jeg kjøpte dette settet fra Aliexpress; https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Jzva65

Håper dere ikke dømmer det nord og ned, det er ikke så kult...

Skal komme med en oppdatering når jeg har fått montert det :)

tonykohn

Ser ut som en grei pakke den der. Jeg har samme kontroller og display selv og det funker bra. Jeg vil anbefale deg å sette kontrolleren i det de kaller "torque simulation mode" som gjør at du kan stille inn hvor mye motorhjelp du vil ha når du bare tråkker uten å bruke gasshåndtaket. Trenger du mer effekt til å komme opp en bakke eller noe kan du overstyre med gasshåndtaket eller bare trykke en gang eller to på +knappen. Default modus er "speed control mode" som gjør at du får full effekt når du tråkker helt til du nærmer deg innstilt hastighet.

Vil ikke anbefale å begrense maks hastighet da det er ganske irriterende at motoren kutter inn og ut når du ligger på grensen. Bedre å regulere farten med de forskjellige assist-nivåene enten du bruker speed eller torque modus.

Lykke til med monteringen.

RonnyØ

Sitat fra: Esykkel på tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:50
Takk for utfyllende svar!

Jeg har kjøpt fra aliexpress. Pakka er allerede på vei. Jeg valgte 1000w med 48v. Toppfart skriver de at skal være 50km/t, men jeg kommer nok ikke til å sette toppfarta til det. Jeg ønsker at den skal klare 25km/t i oppoverbakkene.

Motoren jeg kjøpte er en "Brushless Non-gear Rear Hub Motor". Så utifra hva du skriver så er den kanskje mer stillegående, men klarer ikke like god akslerasjon som en giret motor.

Iforhold til bruk så har jeg en liten plan om å sykle hele året. Sykkelen vil nok bli brukt frem og tilbake til jobb. Jeg har tenkt til å sette på asfaltdekk/slicks. Mulig noe sånt; https://www.intersport.no/produkt/310341/kenda-sykkeldekk-26x1-95-slick?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CjwKCAjw47bLBRBkEiwABh-PkdeNAQmnBEGW4jul-UyvKd1hOLoPs3BWO-bMdrDEnhy7KIdtU_PRaRoCNJAQAvD_BwE

Når jeg sykler til jobb hadde jeg tenkt å sette hastigheten til max 30km/t. Det blir mest sykling på asfalt 90% tenker jeg og 10 % sykling på grus. Har dere forslag til dekk tas det imot med takk :)

Jeg kjøpte dette settet fra Aliexpress; https://www.aliexpress.com/item/The-50kph-speed-20-28-Ebike-kit-48v-1000w-electric-bike-kit-with-48v-11ah-samsung/32310318708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Jzva65

Håper dere ikke dømmer det nord og ned, det er ikke så kult...

Skal komme med en oppdatering når jeg har fått montert det :)

Ja kom oppdatering når du får testet - vurderer noe slik selv. BTW, ble det nesten 300 dollar i frakt?

Esykkel

Jeg skal gjøre det. Det ble 300 dollar i frakt. Det virker som alt annet enn batteriet blir fraktet fra Kina, batteriet blir fraktet fra Tyskland. Så det blir antagelig "dobbel" frakt. Men sånn er det å ha god rå  ;)

Skal se om jeg får filmet litt og lagt ut en video på YouTube.  Samt en oppdatering her også.    Er ganske noob på dette så det blir spennende.

elekTrond

#7
Dette blir spennende, på så mange nivåer (!)  :laugh: Gjetter på at du er K***m K. Ikke avgi karaktér eller meld inn mottatt og godtatt osv før du har fått testet varene.

Det er et komplett, ferdig bygget bakhjul du har kjøpt til $515.-? Ser vekta er 5,7 kg. En kompis har MagicPie3(?) 1000W fra Goldenmotor.com som jeg mener å huske at veier hele ti kg. Har lyst til å sjå bilder av innmaten i ditt. Antall magneter, viklinger osv... Og hva menes med Wattage >400W, mens Power = 1000W ? Det kan hende ditt bakhjul vil bli veiet og funnet for lett. :)
NB! Følg med på spennet i eikene etter noe tid. Min venn har måttet etterstramme eikene minst én gang.

Panasonic vs Samsung?
8.48v 12ah Panasonic battery with 2a chager,
vs.
48v 11ah samsung lithium battery pack
Hmm... Typisk kinabay standard gjenbruk av tekst og bilder gjorde at jeg tok en 50/50% sjanse på bmsbattery. Har du eller en venn lader til RC bil/fly/drone? Da kan du ta ut en celle for stikkprøve og måle hvor mange mAh den mottar/avgir. Samtidig veie den og se hvor mange gram den veier. Om du ikke vil bryte opp punktsveisen kan du i det minste se om farge og type celle "ser" riktig ut.

11 Ah / 4P = 2750 mAh/celle. -> kan være ICR18650-28A (Lilla, vekt: 46,7 g)
12 Ah / 4P = 3000 mAh/celle. ->


Noen typer 18650:
5. 48V 1000w smart controller (12MOZ tubes in it ) GERMANY QUALITY
kan tyde på at selger ikke har peiling på elektronikk, i tillegg å ikke kjenne til ulike 18650 celler eller batterikjemi generelt. "MOZ" skal nok være MOS FET, mens tubes er arkaisk som på norsk kalles "radiorør". Mao. bestefaren til transistoren. Ikke relevant i dag, med mindre du heter Ståle Krapyl. ;)

Håper du har en 18/21 girs sykkel, hvis ikke kan det bli spennende med girkassett vs. "den andre typen". Altså gjenget eller splines. *distre* Jeg har ni gir som sklis inn på splinen på firhjuls-dingsen. Men alt dette kan du nok mye bedre enn meg.

Jeg har "maken" gateslicks fra Hesteteam til 80,-/stk. De holder årevis hvis du ikke sprenger de med for mye luft. På vintern sykler jeg på 26x2.1" Kenda Klondike med 2x 252 hardmetallpigger fra Jula.no. Eneste forskjellen er etiketten.

Håper jeg ikke har uroet nattesøvnen din for mye nå. Det beste er å gjøre som "erik e" her inne. Lad opp, kjør/sykle med et smil. Rinse and repeat.
'13 Mjau

Esykkel

Jeg skal begynne å bygge den i august, tenker jeg :) Skal se om jeg får veid delene. Men om jeg skrur opp motoren eller batteriet for å ta bilder er jeg veldig usikker på ;)

Hva som egentlig menes med "Wattage > 400" og "Power = 1000W" vet jeg ikke. Og det tror jeg ikke han som skrev det aner heller. Jeg skal i alle fall veie motoren, DVS slik som den er, på montert felg og eiker.
Takk for tips om eikene, jeg har hørt dette før også og skal sjekke om de trenger etterstramming og justering. Har gjort dette en del på gammel sykkel, så det skal nok gå fint :)

Ang. det du skriver om batterier så er jeg helt nybegynner, jeg kan ikke annet enn å prøve og lese meg opp og takke for info.

Det blir første gang jeg tar i en sykkel kontroller, men har lest en del på nettet og sett på Youtube. Det virker som de fleste er fornøyd. Jeg har ikke lest om noen som virkelig har sterke meninger i negativ retning og at den bare er å kaste.

Når det kommer til giret bak har jeg mer erfaring. Jeg har bygget opp noen sykler før fra bunn og er kjent med det meste av deler som skal på :)
Når det gjelder sykkelen jeg har, så er den en 9 speed, så det bør være plass :) Den er 3-speed foran, men det skal bygges om til 1-speed.
Som du påpeker så er det frikrans i stedet for kassett bak. Jeg har søkt en del rundt pga. jeg ville egentlig ha kassett, men det virker som at vedr. hub motor så er det veldig vanlig med frikrans bak. Jeg vet ikke hvorfor, men det var slik at jeg på en måte bare måtte velge det. Jeg kunne sikkert funnet en hub motor som bruker kassett (har sett det på bilder), men det var ikke lett å finne på eBay eller Ali Express. Så jeg valgte det som var mest vanlig :)
Det er nok en grunn til at det kassett er mest vanlig på ordinære sykler, men på en el sykkel så trenger man kanskje ikke så mange gir å velge mellom. Det er andre fordeler med kassett også, men det tar jeg ikke her :)

Takk for tips om dekk. Jeg setter pris på det :)

Jeg tar det hele med ro, helt til jeg skal begynne å montere i august :) Da blir det sikkert litt greier. :) Men det er det jo alltid med nye ukjente ting.

Jeg har også lest en del om hvordan man skal lade batteriet for å få mest mulig ut av det, men en lader som kan lade til 80% er dyrt, syns jeg. Og vet ikke om jeg kommer til å lade opp batteriet 500 hele sykluser ;) Tror hele
opplegget med det å lade til 80% isteden for 100% på el sykkelbatterier kan være litt overdrevent. Men her har jeg lite erfaring.

Jeg har også tenkt til å kaste de hydrauliske bremsene jeg har på sykkelen og bruke mekaniske skrivebremser. Sram bb7 har jeg bestilt. Jeg har noen Sram avid "ett eller annet", som jeg har hatt på verksted utallige ganger for å lufte, det ble fort dyrt, så jeg har luftet dem selv noen ganger... men det virker som det er et evighetsprosjekt. De funker i noen måneder også er det ny lekkasje...  Så nå skal jeg gå over til mekaniske. Det å justere de hydrauliske bremsene til disken er også litt problem og prosjekt. Får det til, men etter noen måneder så er det problemer igjen ;) Har ikke prøvd mekaniske skrivebremser før på sykkel. Men håper det blir bra.


All info tas imot med takk :)

Esykkel

For de av dere som måtte være interessert så kommer batteriene fra et selskapet i Tyskland som heter KLT Kiessler-Lichttechnik GMBH. Sier ikke meg så mye.

jkirkebo

Grunnen til at det benyttes frikrans er at diameter på akslingen blir for liten ved bruk av kassett. Den må ha en viss diameter pga. ledningene som føres gjennom den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Esykkel

For de av dere som vil ha litt om mine erfaringer vedr. det kitet jeg kjøpte kan lese litt om det her:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35527.0.html


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA